• Aniiee

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:57:49 följande:
    Jo självklart, jag slarvande lite när jag skrev. Jag menar att man inte ska jämföra person med person, utan jag är mer för lika lön för lika arbete. Det jag tycker är märkligt är att hon missunnar mig min lön eftersom den "bara" är några tusen under hennes egen. Det korrekta i hennes ställe vore enligt min mening att ignorera min lön och fokusera på sin (hennes) egen, dvs. inte jämföra med mig utan utgå från sina egna förutsättningar.
    Hur går den meningen ihop egentligen? För att veta om man har "lika lön för lika arbete" så måste man ju jämföra sin lön med andra som har just lika arbete.

Men jag håller med dig, TS, din kollega, efter att fått veta din lön och tycka att den är orättvis jämfört med hennes egna så borde hon ha begärt högre lön för egen del, inte klaga på att din. För jag antar att hon tycker att hennes lön är för låg jämfört med din. Eller tycker hon att din är för hög jämfört med hennes? Isf är hon i sin fulla rätt att tycka det, även om jag tycker att hon isf är snål och missunnsam.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)