Inlägg från: Anonym (Herr Bokstav) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herr Bokstav)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:02:23 följande:
    Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".
    You say tomato, I say tomato....

Hon är väl upprörd....men andemeningen är ju den samma.

Håller med andra i tråden, tycker det är bra att nyexade får hög lön, det gynnar yrket. Samtidigt är det givetvis skit att de som jobbat länge inte får betydligt mer.

Men att bråka med varandra gynnar bara arbetsgivaren, bättre att hjälpas åt att förbättra lön och villkor.
  • Anonym (Herr Bokstav)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:32:24 följande:
    Och med tomato menar du att hon känner sig kränkt av mig? Vad har jag gjort henne? Hon frågade om min lön, jag svarade sanningsenligt och hon anmälde min lön.

Ska hon vara sur kan hon vara det på 1) sig själv 2) arbetsgivaren

Det är ingen som bråkar. Hon anmälde "mig" utan min vetskap, hon vet inte att jag vet och jag kommer inte ta upp det med henne. Det här påverkar inte min egen tjänst eller lön. Förhoppningsvis kan hon få upp sin lön, men då skulle hon logiskt sett ha anmält sin egen lön och inte min.
    Nej, med tomato och tomato menar jag att hennes känsla är densamma oavsett om hon i stridens hetta lägger sin energi på att anmäla dig eller klaga på sin egen lön.

Hennes "anmälan" är ett uttryck för hennes känslor av att bli förminskad och inte uppskattad, sen att hon inte väljer att lugna ner sig lite och se att det inte är ditt fel att hon har låg lön, det är en annan femma.

Din upprördhet är ockå svår att förstå, har du gått en flerårig universitetsutbildning inom ett yrke där du ska handskas med människor och känslor varje dag borde du kunna ta ett steg tillbaka och observera och analysera vad som egentligen pågår.
    Hon är besviken...men innerst inne inte på dig.

Och vad gäller anmälan.....vad ska hon anmäla dig för? Olaga förhandlingsteknik?
    Oavsett har du inte fått en otroligt märklig lön så hon kommer inte att kunna göra något åt den

Chilla lite, var medmänniska och visa förståelse för frustrationen...som flera har skrivit, om några år kanske det är du som känner dig ouppskattad.

ps. därmed inte sagt att hon agerar klockrent. d.s.

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)