Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
Har nu inte läst alla kommentarer i tråden.
Jag arbetar dock inte som lärare utan inom socialt arbete och är fackligt förtroendevald och försöker hålla en öppen dialog kring lönerna på min arbetsplats då det är till gagn för anställda att kunna förhandla lite vid lönesamtal osv. Vet du vad löneläget är så har du lättare att motivera varför just du/han/hon/hen anser sig vara värd just det i relation till prestation osv.
Men förstår inte varför du hänger upp dig på att hon anmält din lön? Det är ingen anmälan och du kommer inte få sänkt lön. Lönesättningen handlar om efterfrågan och tillgång på vad man söker samt i kombination med hur duktig vederbörande är att förhandla vid nyanställningen ffa. Ser inget konstigt i detta.
Kan även påpeka att jag som förtroendevald får ta del av alla mina fackligt anslutna kollegors löneökningar varje år av facket, så att hon ringde dit gör varken till eller från särskilt mycket... Tystnadsplikten gäller dock och jag har inte rätt att diskutera deras löner med någon annan än facket och då dikuterar vi i regel bara om det är någon som fått extremt lite eller väldigt mycket. Eller när de som varit föräldralediga mer än ett år får högre löneök än den som varit i tjänst exempelvis. Detta är ju för att vi vill säkra någon form av rättvisa -vilket är svårt för man kan inte vara helt objektiv även om man så önskar. Det jag påpekar vid genomgång av lönesättningen kan bidra till att facket skickar en förfrågan till lönesättande chef där den får förklara hur den tänkt kring just den lönesättningen innan den blir huggen i sten. Vi kan inte kräva något egentligen, men generellt brukar man kräva en åtgärdsplan till den anställde om löneökningen blir under 300:- (vi har tyvärr ett avtal som gör att du kan få 0:- i löneökning)