Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 20:13:55 följande:
Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
Det är en konsekvens av att verkligheten sprang ikapp skolverket......så att inte hela skolsystemet ska braka ihop. Lärarkåren i Sverige består av en massa lärare med olika utbildning. Dessa stämmer inte överens med hur skolorna verkliga behov har sett ut eller ser ut.
De "gamla" ämneslärarna har vanligtvis 3 ämnen. SO-lärarna bland dessa har oftast bara ämnesstudier i tre, men har ändå undervisat i fyra av praktiska skäl för skolan. Samma sak gäller de "gamla" no-lärarna. De flesta har bara ämnesstudier i två och har matematik som tredje ämne. De har ändå anställts och undervisat som ma/no-lärare.
Jag har inte gått nuvarande utbildning utan en tidigare vilket innebar ämnesstudier i fyra SO-ämnen. Efter mig kom det dem som återigen enbart har ämnesstudier i tre so-ämnen. På samma sätt är det med den nyaste lärarutbildning. Vill man undervisa på högstadiet som läser man tre ämnen.
Problemet som då uppstod när man bestämde att man ska ha legitimation för att sätta betyg var att plötsligt så stod det massvis med skolor där man saknade legitimerade lärare i enstaka ämnen. På vår skola är vi tre SO-lärare som täcker upp SO-ämnena. Jag är yngst. Övriga två har inte geografi i sin utbildning. Hoppsan hejsan. Vad göra då? Samma sak i no.
Min syster arbetar på en mellanstadieskola. Där ska numera barnen också ha betyg. Där har man egentligen ännu större problem. Estetiska ämnen har varit tillval i utbildningen. På hennes relativt lilla skola finns det ingen som haft musik som tillval. Musiken har bedrivits av en musikintresserad och duktig sv/so lärare med bild som tillval. De har inte behov av fler lärare.....försök att hitta en behörig lärare i musik som vill ta en tjänst på ett par stackars procent. Min syster är den enda som har tillräckligt mycket engelska för att betygsätta. Två lärare undervisar i engelska. Ska hon ta över alla elever i år 6 då i just engelska? Hon är 1-7-lärare och hennes övriga kompetens i svenska och so behövs också.....
Summa summarum bestämde skolverket för ett tag sedan att man därför även med en lärarexamen i bagaget kan bli behörig och få legitimation i ett ämne som man har undervisat i i 8 år de senaste 15 åren. Problemet löst.