Inlägg från: Anonym (självklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (självklart)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

• Anonym (självklart)
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-13 22:23:57 följande:

Skämtar du? Sv/So är ju den vanligast förekommande kombinationen en högstadielärare har. Och ja,

TS har fått orättvist för hög lön utan erfarenhet.

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:36:01 följande:

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.

Eftersom skolverket pga detta fick aningens panik (vår relativt stora skola hade enligt reglerna för legitimation exempelvis enbart en lärare behörig i geografi med rätt att betygsätta, samma problematik i no på många håll), så ändrade man så att den som "kvackat" tillräckligt många år i ett ämne inte behöver någon ämnesutbildning alls för legitimation. Bu eller bä, ja det beror väl på hur man ser på det .
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-13 23:01:30 följande:

Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska

Pratar vid inte 1-7-lärare här? Jag har jobbat rätt länge och på flera skolor, har varken under praktik eller som färdig yrkesarbetare träffat någon mer som varit so-lärare som även varit behörig i svenska. Kombinationen innebär 5 ämnen. Svårt att klämma in några vidare ämneskunskaper med den kombon på lärarprogrammet. Svenska kräver ju exempelvis 60 gamla högskolepoäng. Det ör ju därför de äldre envart har tre so-ämnen. Tre ämnen har varit standard: tre so-ämnen, sv + två språk, ma + två no-ämnen etc. Sedan finns det ändå inga jobb i just so . Har de dragit ner ämneskraven så enormt med nya lärarutbildningen? Jag har 4,5 års rena ämnesstudier.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-13 23:01:30 följande:
    Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska
    Så här ser det ut på stockholms universitet exempelvis:

www.cehum.su.se/polopoly_fs/1.145947.1378728027!/menu/standard/file/Studiegång%207_9_klar.pdf

3 ämnen, inga 5 ämnen.
  • Anonym (självklart)
    Anonym ((lärare)) skrev 2015-01-14 08:08:31 följande:
    Tror du att rättvisa betyg, tydliga genomgångar, lärorika uppgifter, filmer & bilder som passar till temat m.m bara hoppar fram av sig självt?
    Nej, det är något som kommer över alla lärare som en gudomlig utgjutelse vid examinationen .
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:04:03 följande:
    Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
    Tja, du. Här är vi väldigt öppna med löner, lönehöjningar, kriterier för påslag etc som kollegor just för att hjälpa varandra och som grupp att få bättre arbetsvillkor. Det gynnar oss alla. Vi jobbar ju tätt med varandra så känns som en självklarhet.....

Ja, det är klart att man propagerar för att höja sin egen lön, men det är väl just det din kollega gör. Man kanske inte har ansett sig ha låg lön om man legat som i stort sett alla andra på arbetsplatsen tidigare. Om någon helt oerfaren plötsligt lägger sig högre än alla andra så är det ju ett incitament för andra att reagera, eller?
  • Anonym (självklart)
    Lejonhierta skrev 2015-01-14 09:30:50 följande:

Har nu inte läst alla kommentarer i tråden.

Jag arbetar dock inte som lärare utan inom socialt arbete och är fackligt förtroendevald och försöker hålla en öppen dialog kring lönerna på min arbetsplats då det är till gagn för anställda att kunna förhandla lite vid lönesamtal osv. Vet du vad löneläget är så har du lättare att motivera varför just du/han/hon/hen anser sig vara värd just det i relation till prestation osv.

Men förstår inte varför du hänger upp dig på att hon anmält din lön? Det är ingen anmälan och du kommer inte få sänkt lön. Lönesättningen handlar om efterfrågan och tillgång på vad man söker samt i kombination med hur duktig vederbörande är att förhandla vid nyanställningen ffa. Ser inget konstigt i detta.

• Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 11:01:03 följande:

I Växjö fanns faktiskt kombinationen sv/so att välja om man ville läsa till 1-7 lärare så den kombinationen finns hos lärare i de tidigare åren oxå. I alla fall i den lärarutbildningen som var innan den som är nu. Då vara ET 20 p so och 20 poäng svenska tror jag det var

Ja, det är ju det jag säger. Det finns om man är 1-7-lärare. Då har man inte behörighet att betygsätta niondeklassare och vi pratade högstadielärare. Det krävs 60 gamla högskolepoäng för det - alltså 1,5 års heltidsstudier. Inte räcker det med 20p i so heller....inte ens 20p i varje so-ämne.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Mannen) skrev 2015-01-14 13:05:13 följande:
    Så du tycker att TS skall lida för att kollegan inte haft någon framförhållning???

Annars är det så typiskt sosse Sverige att gå anmäla andra pga avundsjuka!
    TS, ska inte lida för någonting. Arbetsgivaren får däremot motivera sin lönesättning av sina anställda. Om inte TS har andra uppgifter som inte övriga har eller om TS inte har specifika kvalifikationer eller egenskaper som övriga kollegor inte har har så får arbetsgivaren rätta till sina felaktigheter, dvs för låg lönesättning av dem som varit anställda längre. Har manliga kollegor högre lön enbart pga kön så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Har nyanställda högre lön enbart pga att de är nyanställda så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Jag vet vad en överläkare har i lön. Det är eoner bortom min vildaste fantasi . Det gör mig varken irriterad eller avundsjuk. Jag hade kunnat välja att utbilda mig till läkare.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Mannen) skrev 2015-01-14 13:37:10 följande:
    Så vad i mitt påstående är det du inte gillar???
    Vi har en fri arbetsmarknad där vi fritt kan förhandla löner mm. Det andra alternativet är kommunism alla Sojvet.
    Ja, vi har en fri arbetsmarknad. Vi lever också i en demokrati där det finns lagar regler och vi kan ifrågasätta vår arbetsgivare som inte kan agera fritt efter eget tycke och smak

Båda dina påståenden skulle jag säga är direkt besynnerliga. TS blir inte lidande, så vad du har fått det ifrån vet jag inte. Majoriteten människor ogillar att bli orättvist behandlade och anser att man bör agera mot orättvisa. Men visst vi kan ju alltid hävda att det handlar om avundsjuka. Om Kalle får högsta betyg för att läraren helt enkelt tycker att Kalle är en trevlig prick, så ifrågasätts detta troligtvis av andra elever för att de är avundsjuka. Logik på högsta nivå.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 13:48:09 följande:
    Nu finns det ju inte so inriktningen längre. Men som jag säger att innan så brukade svenska-lärare välja so-ämnena eller tvärtom då alltså om de valde 4-9 lärare. Tror att det var ett tag överskott på svenska/so lärare på högstadiet. Innan så läste man 90 hp so om man skulle till högstadiet och då var det 30 hp per kurs och då var inte samhällskunskapen i utan det var ett eget ämne. Nu kan man välja att vara enbart so med 90 hp av något av de 3 ämnena och sedan 45 hp i de 2 andra. Låter väldigt märkligt. Tycker att den lärarutbildningen som var innan var bättre. Så mycket flum i den nya
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 14:31:28 följande:
    Det fanns många som valde so och svenska där jag läste. tror 90 % av alla som valde svenska eller so hade den kombinationen
    Pratar vi fortfarande om 4-9? I dagens utbildning hinner man bli behörig i 3 ämnen för att bli behörig till år 9. På min tid var ren SO-inriktning den 4-9-inriktning som gav behörighet i flest ämnen - 4. Före inriktningarna 1-7/4-9 kom så blev man vanligtvis behörig i 3 ämnen. Hur i hela friden skulle man kunna bli behörig i 5 ämnen om man inte dragit ner extremt på kravet på ämnesstudier, vilket man så vitt jag vet inte gjort? 
  • Anonym (självklart)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-14 14:55:38 följande:

Jag tycker det var fegt av kollegan att anmäla din lön till facket, varför inte börja med en diskussion med arbetsgivaren?

Och jag säger tvärtom. Helt rätt forum. Kollegan har inget emot ts. Rektorn kan inte prata om andra anställda med kollegan. Solklar facklig fråga skulle jag säga. 
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 15:03:58 följande:
    Jag skrev att man blir behörig i 3 ämnen i dagens utbildning. Tycker den verkar vara flummig så jagväljer inte att kommentera det. I förra utbildningen kunde man bli behörig i 4 ämnen om man antingen valde so eller no plus ett ämne till.
    Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 18:26:05 följande:

Ja men de läste bara 4 ämnen men undervisade i 5 när de var klara. Alltså är det inte studenternas fel utan det är högskolans fel. Då var det så men slutpratat om det

Att undervisa är inte det samma som att vara behörig. Jag "kvackade" i engelska ett par år. Det gör mig inte behörig och jag kan inte få legitimation i det ämnet eller betygsätta. Har man "kvackat" 8 år så blir man legitimerad utan några ämnesstudier dock.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 19:58:36 följande:

??

Vad är det du undrar ?
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 20:13:55 följande:
    Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
    Det är en konsekvens av att verkligheten sprang ikapp skolverket......så att inte hela skolsystemet ska braka ihop. Lärarkåren i Sverige består av en massa lärare med olika utbildning. Dessa stämmer inte överens med hur skolorna verkliga behov har sett ut eller ser ut.

De "gamla" ämneslärarna har vanligtvis 3 ämnen. SO-lärarna bland dessa har oftast bara ämnesstudier i tre, men har ändå undervisat i fyra av praktiska skäl för skolan. Samma sak gäller de "gamla" no-lärarna. De flesta har bara ämnesstudier i två och har matematik som tredje ämne. De har ändå anställts och undervisat som ma/no-lärare.

Jag har inte gått nuvarande utbildning utan en tidigare vilket innebar ämnesstudier i fyra SO-ämnen. Efter mig kom det dem som återigen enbart har ämnesstudier i tre so-ämnen. På samma sätt är det med den nyaste lärarutbildning. Vill man undervisa på högstadiet som läser man tre ämnen. 

Problemet som då uppstod när man bestämde att man ska ha legitimation för att sätta betyg var att plötsligt så stod det massvis med skolor där man saknade legitimerade lärare i enstaka ämnen. På vår skola är vi tre SO-lärare som täcker upp SO-ämnena. Jag är yngst. Övriga två har inte geografi i sin utbildning. Hoppsan hejsan. Vad göra då? Samma sak i no. 

Min syster arbetar på en mellanstadieskola. Där ska numera barnen också ha betyg. Där har man egentligen ännu större problem. Estetiska ämnen har varit tillval i utbildningen. På hennes relativt lilla skola finns det ingen som haft musik som tillval. Musiken har bedrivits av en musikintresserad och duktig sv/so lärare med bild som tillval. De har inte behov av fler lärare.....försök att hitta en behörig lärare i musik som vill ta en tjänst på ett par stackars procent. Min syster är den enda som har tillräckligt mycket engelska för att betygsätta. Två lärare undervisar i engelska. Ska hon ta över alla elever i år 6 då i just engelska? Hon är 1-7-lärare och hennes övriga kompetens i svenska och so behövs också.....

Summa summarum bestämde skolverket för ett tag sedan att man därför även med en lärarexamen i bagaget kan bli behörig och få legitimation i ett ämne som man har undervisat i i 8 år de senaste 15 åren. Problemet löst.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 20:13:55 följande:
    Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
    Det komiska i sammanhanget - vilket jag glömde - är att det innebär att den som idag undervisat i ett ämne i 8 år utan en endaste poäng i ämnet får legitimation, medan den som undervisat i ämnet i låt oss säga 4-5 år, har ämnesstudier dock inte tillräckligt, inte blir legitimerad. Hur mycket ämnesstudier som krävts för behörighet har även växlat under historien. Det är en salig soppa .
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 21:00:53 följande:
    Bra att du förklarade så utförligt. Nu förstår jag varför det ärr och har varit så konstigt med so och no. Tycker synd om din syster som får så jävligt mycket att göra med både betygsättning och liknande. Hur orkar hon? 
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)