Inlägg från: Anonym (Essi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Essi)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Du ska bara sitta lugnt i båten. Att hon tar upp detta med facket kan få igång ett strukturellt arbete hos er arbetsgivare, där man går igenom sina policys för lönesättning mm. Men normalt sett sänker man aldrig någons lön. Och hennes fokus bör som flera sagt, ligga på vad HON gör dagligdags i sitt arbete för att förtjäna SIN lön.

Jobbar ni kommunalt är dessutom alla löneuppgifter offentliga så det är inget hyshhysh överhuvudtaget kring detta. Utan vem som helst kan ringa (kanske redan ringt, vad vet ni?) er chef eller ert lönekontor och begära ut löneuppgifter.

Jag förstår hennes känsla av att hon tjänstgjort ett långt arbetsliv och har en viss lön, och så kommer du och halkar in strax under. Men som sagt, det är en strukturfråga och en fråga om situationen på arbetsmarknaden. Ibland är det brist på en kompetens, då blir det dyrare att anställda och det skapar löneskillnader som inte alltid går att förstå för den som känner sig förfördelad.

• Anonym (Essi)
    Anonym (aj aj) skrev 2015-01-14 11:16:34 följande:

Därför man aldrig ska diskutera löner!

...vilket (som jag skrev) är svårt OM du jobbar i offentlig verksamhet då vem som helst kan begära ut löneuppgifter på en hel skola om man så skulle vilja.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)