Inlägg från: Anonym (Läraren TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

Småaktigt? Missunnar henne? Inte alls, arbetsgivaren får mer än gärna höja hennes lön. Jag har inte lagt mig i hennes lön öht, det jag motsätter mig mot är att hon anmälde min nya lön till facket. Mig och min lön, inte sig och sin egen lön.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:19:44 följande:

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du smile1.gif . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya smile1.gif . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
  • Anonym (Läraren TS)
    Chianti skrev 2015-01-13 23:19:48 följande:
    Varför då? Om jag har 25, får veta att det är möjligt att få 30, och trivs på jobbet är det väl självklart att jag begär 30 och stannar på det ställe jag trivs?
    Jo självklart, jag slarvande lite när jag skrev. Jag menar att man inte ska jämföra person med person, utan jag är mer för lika lön för lika arbete. Det jag tycker är märkligt är att hon missunnar mig min lön eftersom den "bara" är några tusen under hennes egen. Det korrekta i hennes ställe vore enligt min mening att ignorera min lön och fokusera på sin (hennes) egen, dvs. inte jämföra med mig utan utgå från sina egna förutsättningar.
  • Anonym (Läraren TS)
    Chianti skrev 2015-01-13 23:19:48 följande:
    Varför då? Om jag har 25, får veta att det är möjligt att få 30, och trivs på jobbet är det väl självklart att jag begär 30 och stannar på det ställe jag trivs?
    PS. Till saken hör ju att hon inte bett om högre lön själv, utan enbart anmält mig och min lönesättning.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (Kia) skrev 2015-01-13 23:56:07 följande:

Varför arg gubbe? Det är väl bara bra om hon kan höja sin lön eftersom det ger dig utrymme att också få en bättre löneutveckling.

Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (Herr Bokstav) skrev 2015-01-14 00:15:55 följande:
    You say tomato, I say tomato....

Hon är väl upprörd....men andemeningen är ju den samma.

Håller med andra i tråden, tycker det är bra att nyexade får hög lön, det gynnar yrket. Samtidigt är det givetvis skit att de som jobbat länge inte får betydligt mer.

Men att bråka med varandra gynnar bara arbetsgivaren, bättre att hjälpas åt att förbättra lön och villkor.
    Och med tomato menar du att hon känner sig kränkt av mig? Vad har jag gjort henne? Hon frågade om min lön, jag svarade sanningsenligt och hon anmälde min lön.

Ska hon vara sur kan hon vara det på 1) sig själv 2) arbetsgivaren

Det är ingen som bråkar. Hon anmälde "mig" utan min vetskap, hon vet inte att jag vet och jag kommer inte ta upp det med henne. Det här påverkar inte min egen tjänst eller lön. Förhoppningsvis kan hon få upp sin lön, men då skulle hon logiskt sett ha anmält sin egen lön och inte min.
  • Anonym (Läraren TS)

TS här.

Känner att jag måste förtydliga lite:

* Jag är inte rädd att detta ska påverka min egen lön eller min tjänst. Inte det minsta. Har inte ens tänkt tanken.

* Jag har inte tänkt tala med någon om det här. Jag har inte talat med någon annan på arbetsplatsen (förutom vår fackföreträdare som informerade mig). Jag har inte tänkt göra någon affär av det här. (Det är också anledningen till att jag skapade tråden från början, jag vill tala om det som skett men inte "snacka skit" om min kollega på arbetsplatsen). Jag skrev på FL för att lufta vad som hänt, samt för att höra om vad andra lärare tjänar.

* Jag tycker att min kollega betedde sig märkligt när hon anmälde (hon skickade in ett brev till facket där hon anmälde min orimligt höga lön som nyanställd. I brevet nämnde hon inte sig själv eller sin egen lön).

* Jag tycker inte synd om min kollega, mer än att hon framstår som sorglig i allt det här. Det är upp till varje vuxen individ att ansvara över sig själv och sin egen löneutveckling. Jag tycker fortfarande att man kämpar för sin egen löneutveckling utan att trycka ner andras.

* Jag är för öppna lönediskussioner på en arbetsplats.

* Jag tycker inte att min egen löneutveckling 40 år framåt i tiden är relevant i denna tråd. Jag kommer förmodligen utbilda mig till något nytt om några år, inte för att lärarjobbet är tråkigt (har kul nästan jämt), utan för att få uppleva mesta möjliga i livet.

• Anonym (Läraren TS)
    Anonym (fyll på) skrev 2015-01-14 15:13:23 följande:

Men vad sa du till din kollegaefter anmälan? Det framkommer inte alls?

Jag har inte talat med henne om det. Hon vet inte om att jag vet. Jag kommer inte ta upp det med henne eftersom jag egentligen inte har med det att göra.

Facket talade om det för mig.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:05:10 följande:
    Och jag säger tvärtom. Helt rätt forum. Kollegan har inget emot ts. Rektorn kan inte prata om andra anställda med kollegan. Solklar facklig fråga skulle jag säga. 
    Jag tycker det är fel av min kollega att dra in mig som person i sin anmälan. Anmäla mig som att jag gjort något fel. Jag förstår inte hur du kan tycka det är "helt rätt"?

Att hon är missnöjd och sur har jag viss förståelse för, men 1) jag har inget med hennes löneutveckling att göra 2) det är inte som att någon av oss har särskilt hög lön
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)