Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-14 09:54:53 följande:
    Och ja, ni är lediga nästan hela tiden under tiden ungarna har lov. Era löner täcker upp för de perioderna också. Tror ni på fullt allvar att det där är gratis för att ni är så duktiga?

Faktum är att det inte är någon skillnad på lärares och andras arbetstid. Till skillnad från en normal arbetsvecka, som är 40 timmar, har lärare 45 timmars arbetsvecka (om man inte har semestertjänst, då man inte är ledig under elevernas lov). Många lärare arbetar dessutom flera timmar övertid varje vecka, eftersom 45 timmar inte räcker till för allt för- och efterarbete (i synnerhet under perioder då nationella prov ska rättas, eller omdömen skrivas), övertid som man aldrig får betalt för eftersom det är på lärarens eget ansvar att få tiden att räcka till. De veckor som ser ut att vara förlängd semester är i själva verket redan inarbetad tid.

Det finns självklart också lärare som utnyttjar systemet och jobbar färre än sina 45 timmar, men det är inga lärare som jag känner. De flesta vill göra sina jobb väl och det är svårt att fuska med bibehållen kvalitet på undervisningen.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (liknande kommunal) skrev 2015-01-14 12:02:37 följande:

Nu är jag inte lärare, men har 4,5 års universitetsstudier inom naturvetenskap och har arbetat 10 år inom kommunen (samma) har 27500. Så du och din kollega tjänar bra (eller jag dåligt...) 

Jag skulle säga att du tjänar dåligt.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-14 15:32:40 följande:
    Det är inte svårt alls. Jag jobbar aldrig hemma och inte mer än 35 timmar per vecka. Mina elever är flitiga och arbetsvilliga så jag glider fram på en räkmacka! Utnyttjar inte systemet, men behöver inte jobba ihjäl mig.
    Vilka ämnen har du och vilken skolform jobbar du i?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (K) skrev 2015-01-14 16:21:51 följande:

Och så säger de att lärare har dåligt betalt Förvånad

Inte illa pinkat för en utbildning där man kan kryssa A på allt på högskoleprovet och ändå komma in...

Lönen återspeglar inte inträdeskraven och ligger dessutom lågt i jämförelse med andra yrken med samma omfattning på utbildningen. Inträdeskraven är låga eftersom det saknas konkurrens om utbildningsplatserna, så uppenbarligen är lönen inte tillräckligt hög för att motivera fler att söka sig till yrket. I förlängningen borde detta dock påverka lönerna positivt, eftersom det istället uppstår konkurrens om de få utbildade lärare som finns.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)