Inlägg från: KakanSmakan |Visa alla inlägg
  • KakanSmakan

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (K) skrev 2015-01-14 16:21:51 följande:

Och så säger de att lärare har dåligt betalt Förvånad

Inte illa pinkat för en utbildning där man kan kryssa A på allt på högskoleprovet och ändå komma in...

Kan vi inte reda ut det här en gång för alla:

Lärarprogrammet är inget enhetligt program. Det är inte samma konkurrens om platserna i ex. kemi som det är i SO, musik eller hem- och konsumentkunskap.

Det är alltså "lättare" att bli kemilärare rent konkurrensmässigt, MEN den grundläggande behörigheten kräver mer. Du måste ha läst det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet (eller valt till extra kurser) för att få läsa till ex. kemi- eller fysiklärare. Det är alltså inte så lätt som folk tror.

Och sen det här med att man kan kryssa i alternativ A på högskoleprovet och komma in. Det räcker tyvärr inte heller eftersom du, återigen, måste vara behörig rent ämnesmässigt.

Runt 30 000 / månaden är inte särskilt mycket efter 5 års universitetsstudier.
  • KakanSmakan
    Anonym (viktigare) skrev 2015-01-15 16:33:16 följande:

Och vad gör man åt de stora, enorma problem att skolor likt Verner Rydén skolan i Malmö endast 10% av alla elever får godkänt, alltså det lägsta möjliga betyg utöver IG, i grundämnena?

Vad får resten? F eller D-A?
  • KakanSmakan
    Anonym (: O) skrev 2015-01-15 12:49:09 följande:

Och ni lärare gnäller över låga löner. Skit på er. Kommer aldrig tycka synd om er mer. Ca 30000:- i månaden är INTE låg lön.

Låga i förhållande till den tid lärare lägger på utbildning. 6-7 år på universitetet är inte ovanligt.
  • KakanSmakan
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 21:07:56 följande:
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
    Problemet är ju iofs inte löst för de som utbildat sig till ex. SO-lärare och bara arbetat sju år. De kommer i kläm mellan reglerna.

Och synd för alla nyexade lärare som på pappret blivit SO-lärare, men som nu har en värdelös och halv utbildning i ryggsäcken,
  • KakanSmakan
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-15 21:12:03 följande:
    Öh? Jag har jobbat på tre olika skolor och lovar dig att ingen av mina kollegor pluggat så länge. Det vore ju idioti.
    Idioti? Inga studier är idioti. Tråkigt att en lärare resonerar så om utbildning och kunskap.

4,5 år är ju standard. Många läser en eller två terminer extra för extra behörighet, och många läser dessutom lärarlyftet. En del läser SVA eller någon specialpedagogik.

På min skola är det jättevanligt att vi vidareutbildar oss, vår rektor uppmuntrar till det. Själv har jag precis påbörjat en distanskurs i geografi för åk 7-9, 45 hp, bara för att jag tycker det är roligt.

Dina arbetskamrater kanske är mer utbildade än vad du tror ;) eller så arbetar du tyvärr i en kommun som inte prioriterar skolan och dess personal.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)