Inlägg från: Inte jag |Visa alla inlägg
  • Inte jag

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

men vad ska ts göra då? Kollegan har ett ämne och ts har två.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:36:01 följande:

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.

Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 06:28:30 följande:

Pratar vid inte 1-7-lärare här? Jag har jobbat rätt länge och på flera skolor, har varken under praktik eller som färdig yrkesarbetare träffat någon mer som varit so-lärare som även varit behörig i svenska. Kombinationen innebär 5 ämnen. Svårt att klämma in några vidare ämneskunskaper med den kombon på lärarprogrammet. Svenska kräver ju exempelvis 60 gamla högskolepoäng. Det ör ju därför de äldre envart har tre so-ämnen. Tre ämnen har varit standard: tre so-ämnen, sv + två språk, ma + två no-ämnen etc. Sedan finns det ändå inga jobb i just so . Har de dragit ner ämneskraven så enormt med nya lärarutbildningen? Jag har 4,5 års rena ämnesstudier.

I Växjö fanns faktiskt kombinationen sv/so att välja om man ville läsa till 1-7 lärare så den kombinationen finns hos lärare i de tidigare åren oxå. I alla fall i den lärarutbildningen som var innan den som är nu. Då vara ET 20 p so och 20 poäng svenska tror jag det var
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 11:57:00 följande:
    Ja, det är ju det jag säger. Det finns om man är 1-7-lärare. Då har man inte behörighet att betygsätta niondeklassare och vi pratade högstadielärare. Det krävs 60 gamla högskolepoäng för det - alltså 1,5 års heltidsstudier. Inte räcker det med 20p i so heller....inte ens 20p i varje so-ämne.
    Nu finns det ju inte so inriktningen längre. Men som jag säger att innan så brukade svenska-lärare välja so-ämnena eller tvärtom då alltså om de valde 4-9 lärare. Tror att det var ett tag överskott på svenska/so lärare på högstadiet. Innan så läste man 90 hp so om man skulle till högstadiet och då var det 30 hp per kurs och då var inte samhällskunskapen i utan det var ett eget ämne. Nu kan man välja att vara enbart so med 90 hp av något av de 3 ämnena och sedan 45 hp i de 2 andra. Låter väldigt märkligt. Tycker att den lärarutbildningen som var innan var bättre. Så mycket flum i den nya
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:01:47 följande:
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
    Nu snackade jag om hur det var i den lärarutbildningen som var innan denna som är nu och då fanns det en so-inriktning med geografi, historia och religion på 90 hp och då blev man behörig att undervisa i SO och be mig inte förklara varför inte samhällskunskapen var med. Sedan valde majoriteten att välja svenska av dom. Inte konstigt för mig. Min pappa var inte behörig i religion men visst sjutton fick han sätta betyg i SO eftersom han hade de andra ämnena
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:01:47 följande:
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
    Det fanns många som valde so och svenska där jag läste. tror 90 % av alla som valde svenska eller so hade den kombinationen
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:52:19 följande:

Pratar vi fortfarande om 4-9? I dagens utbildning hinner man bli behörig i 3 ämnen för att bli behörig till år 9. På min tid var ren SO-inriktning den 4-9-inriktning som gav behörighet i flest ämnen - 4. Före inriktningarna 1-7/4-9 kom så blev man vanligtvis behörig i 3 ämnen. Hur i hela friden skulle man kunna bli behörig i 5 ämnen om man inte dragit ner extremt på kravet på ämnesstudier, vilket man så vitt jag vet inte gjort? 

Jag skrev att man blir behörig i 3 ämnen i dagens utbildning. Tycker den verkar vara flummig så jagväljer inte att kommentera det. I förra utbildningen kunde man bli behörig i 4 ämnen om man antingen valde so eller no plus ett ämne till.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:06:19 följande:

Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 

Men de som läste i Växjö på den lärarutbildningen som var innan den som är nu hade bara 4 ämnen om de läste so alltså geografi, historia, religion och svenska isådana fall. Men blev ändå behöriga att sätta betyg i samhällskunskap oxå eftersom det ingick i so. Så det tycker jag är helt fel att inte samhällskunskapen ingick i so inriktningen då. Man kunde läsa den på 90 poäng oxå men vilka gjorde det av de som fick välja? Ingen gjorde det i min klass
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:06:19 följande:

Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 

Ja men de läste bara 4 ämnen men undervisade i 5 när de var klara. Alltså är det inte studenternas fel utan det är högskolans fel. Då var det så men slutpratat om det
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 19:36:55 följande:
    Att undervisa är inte det samma som att vara behörig. Jag "kvackade" i engelska ett par år. Det gör mig inte behörig och jag kan inte få legitimation i det ämnet eller betygsätta. Har man "kvackat" 8 år så blir man legitimerad utan några ämnesstudier dock.
    Nej det förstår jag oxå. När jag började läsa till so lärare så blev jag besviken över att inte samhällskunskapen var med i det. Jag gillade samhällskunskapen och även de andra 3 ämnena. Så jag hoppade av till slut för det var inte det jag ville så nu läser jag samhällskunskapen via distans så då kanske jag blir gymnasielärare istället
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 20:48:12 följande:
    Det är en konsekvens av att verkligheten sprang ikapp skolverket......så att inte hela skolsystemet ska braka ihop. Lärarkåren i Sverige består av en massa lärare med olika utbildning. Dessa stämmer inte överens med hur skolorna verkliga behov har sett ut eller ser ut.

De "gamla" ämneslärarna har vanligtvis 3 ämnen. SO-lärarna bland dessa har oftast bara ämnesstudier i tre, men har ändå undervisat i fyra av praktiska skäl för skolan. Samma sak gäller de "gamla" no-lärarna. De flesta har bara ämnesstudier i två och har matematik som tredje ämne. De har ändå anställts och undervisat som ma/no-lärare.

Jag har inte gått nuvarande utbildning utan en tidigare vilket innebar ämnesstudier i fyra SO-ämnen. Efter mig kom det dem som återigen enbart har ämnesstudier i tre so-ämnen. På samma sätt är det med den nyaste lärarutbildning. Vill man undervisa på högstadiet som läser man tre ämnen. 

Problemet som då uppstod när man bestämde att man ska ha legitimation för att sätta betyg var att plötsligt så stod det massvis med skolor där man saknade legitimerade lärare i enstaka ämnen. På vår skola är vi tre SO-lärare som täcker upp SO-ämnena. Jag är yngst. Övriga två har inte geografi i sin utbildning. Hoppsan hejsan. Vad göra då? Samma sak i no. 

Min syster arbetar på en mellanstadieskola. Där ska numera barnen också ha betyg. Där har man egentligen ännu större problem. Estetiska ämnen har varit tillval i utbildningen. På hennes relativt lilla skola finns det ingen som haft musik som tillval. Musiken har bedrivits av en musikintresserad och duktig sv/so lärare med bild som tillval. De har inte behov av fler lärare.....försök att hitta en behörig lärare i musik som vill ta en tjänst på ett par stackars procent. Min syster är den enda som har tillräckligt mycket engelska för att betygsätta. Två lärare undervisar i engelska. Ska hon ta över alla elever i år 6 då i just engelska? Hon är 1-7-lärare och hennes övriga kompetens i svenska och so behövs också.....

Summa summarum bestämde skolverket för ett tag sedan att man därför även med en lärarexamen i bagaget kan bli behörig och få legitimation i ett ämne som man har undervisat i i 8 år de senaste 15 åren. Problemet löst.
    Bra att du förklarade så utförligt. Nu förstår jag varför det ärr och har varit så konstigt med so och no. Tycker synd om din syster som får så jävligt mycket att göra med både betygsättning och liknande. Hur orkar hon? 
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 21:07:56 följande:
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
    Ja problemet löst. Men om du ser på lärarutbildningen som du läste och hur den har förändrats efteråt, vad tycker du om det? Jag läste den förra lärarutbildningen ett tag och tyckte det var bra att man hade 3 terminer som man läste ihop oavsett om man läste till förskollärare eller gymnasielärare (kanske man gör nu oxå). Att första terminen är en start med pedagogik och liknande. Men nu har de ändrat så att ingen skola har utbildningen likadan utan ena skolan börjar inte sin ämnesstudier förräns termin 4 medans en annan har ämnesstudierna från termin 1 och en annan har det från termin 2. Känns lite konstigt
  • Inte jag

Det var som min mammas kollega sa en gång, de jobbar inom vården. "Bli lärare för de jobbar bara på dagarna och är ledig på kvällarna! Mamma höll på att bli galen eftersom pappa satt och rättade och förberedde prov och lektioner på kvällarna för att han inte hann göra klart allt på dagarna. Ibland i slutet på hans karriär så fick jag hjälpa till att rätta enkla prov som kartprov där man skulle skriva huvudstäderna eller liknande

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)