Inlägg från: Anonym (Jjj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jjj)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:19:44 följande:

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

Skämtar du? Sv/So är ju den vanligast förekommande kombinationen en högstadielärare har. Och ja,

TS har fått orättvist för hög lön utan erfarenhet.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:36:01 följande:

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.

Låter märkligt. Här finns inga jobb för de lärare med denna kombo då, typ, alla har den. Konkurrensen är enorm. När jag läste

till lärare släppte man in 40 studerande till den inriktningen varje termin, men på min

språklärarinrikting var platserna endast fem till antalet.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-14 13:50:32 följande:

Faktum är att det inte är någon skillnad på lärares och andras arbetstid. Till skillnad från en normal arbetsvecka, som är 40 timmar, har lärare 45 timmars arbetsvecka (om man inte har semestertjänst, då man inte är ledig under elevernas lov). Många lärare arbetar dessutom flera timmar övertid varje vecka, eftersom 45 timmar inte räcker till för allt för- och efterarbete (i synnerhet under perioder då nationella prov ska rättas, eller omdömen skrivas), övertid som man aldrig får betalt för eftersom det är på lärarens eget ansvar att få tiden att räcka till. De veckor som ser ut att vara förlängd semester är i själva verket redan inarbetad tid.

Det finns självklart också lärare som utnyttjar systemet och jobbar färre än sina 45 timmar, men det är inga lärare som jag känner. De flesta vill göra sina jobb väl och det är svårt att fuska med bibehållen kvalitet på undervisningen.

Det är inte svårt alls. Jag jobbar aldrig hemma och inte mer än 35 timmar per vecka. Mina elever är flitiga och arbetsvilliga så jag glider fram på en räkmacka! Utnyttjar inte systemet, men behöver inte jobba ihjäl mig.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-14 16:19:22 följande:

Vilka ämnen har du och vilken skolform jobbar du i?

Jag undervisar i moderna språk. På högstadiet och gymnasiet. På privatskola.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärr) skrev 2015-01-14 19:33:45 följande:

Jag har 41 000 kr/mån, är förstelärare. Ma/no upp till hög. Jobbat i 4 år.

Hade 36 000 kr/mån innan jag blev förstelärare. 

Njut. För du får ju inte stanna där hur många år som helst. Det där med förstelärare är ju ett stort skämt. Bidrar inte med någonting. Noll inspiration.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (: O) skrev 2015-01-15 12:49:09 följande:

Och ni lärare gnäller över låga löner. Skit på er. Kommer aldrig tycka synd om er mer. Ca 30000:- i månaden är INTE låg lön.

Det beror ju mycket på var i landet man arbetar. Jag tjänar 33000:- och det är inte synd om mig alls. Jag jobbar inte ihjäl mig. Vägrar. Det är ett jobb och när dagen är slut ägnar jag mig åt andra saker. Jag sköter mitt jobb väl och är omtyckt och kunnig, men det är bara ett jobb.
  • Anonym (Jjj)
    KakanSmakan skrev 2015-01-15 16:45:19 följande:

Låga i förhållande till den tid lärare lägger på utbildning. 6-7 år på universitetet är inte ovanligt.

Öh? Jag har jobbat på tre olika skolor och lovar dig att ingen av mina kollegor pluggat så länge. Det vore ju idioti.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)