• Anonym (Ellinor)

    jag kommer behöva föda ensam, är livrädd :(

    Det är så att jag blev lämnad i början av min graviditet. Pappan ville inte leva familjeliv eller ha barn, så han drog och vi har inte pratat sen dess. Jag har dock bestämt mig för och är säker på att jag klarar allt själv, allt förutom förlossningen. Jag har ingen familj, inga direkt nära vänner som jag kan be och nu ingen partner heller. Jag har heller inte råd att anlita en doula för flera tusen :( nu är det visserligen en bit kvar till förlossningen, men detta är något som redan oroar mig massor. Jag är fullkomligt livrädd för att föda alldeles ensam. Jag föder dessutom under semestertider och de senaste åren har månaden jag ska föda i varit högsäsong på mitt närmsta bb. Så vad tar man sig till? Finns det någon här som fött ensam som kan berätta något positivt om upplevelsen? Vad händer om något skulle hända med mig under förlossningen, vem tar då hand om bebisen? Snälla hjälp? :(

  • Svar på tråden jag kommer behöva föda ensam, är livrädd :(
  • nica

    Pratat med din barnmorska om din rädsla?

    Kan tyvärr inte komma med några tips då jag inte behövt föda själv . Önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt. Grattis till bebisen

  • Anonym (går bra)

    Äh, jag skulle inte vara ett dugg orolig. Att ha med sig någon vän eller familjemedlem är ju mer en mental grej... att ha stöd och sällskap. Den medicinska biten har ju sjukhuspersonalen hand om. Ifall något skulle hända dig, tex akut kejsarsnitt eller operation efteråt för att ta ut moderkakan eller liknande så har de ju personal som tar hand om bebisen under tiden. Den kommer inte behöva ligga ensam i en skrubb, och de kommer inte glömma bort dig under förlossningen.
    Tag upp din oro på MVC och berätta hur viktigt det är för dig att inte bli lämnad ensam långa stunder. (Blir man lämnad ensam på rummet har de ändå uppkoppling via datasystem så att någon i ett "kontrollrum" har koll på att bebisen mår bra, och man kan ju alltid ringa på klockan för att få dit personal om det är något man oroar sig för, om man vill ha lite dricka eller så.

  • Anonym (Annons?)

    Var bor du?
    Du kanske kan annonsera efter någon sköterske eller läkarstudent som kan vara med dig. Eller så kanske det finns någon trevlig tjej som fött barn som kan följa med dig.

    Jag har inte fött själv, min man var med. Men han var helt värdelös Jag gjorde allt jobb själv och kroppen tog hand om förlossningen åt mig. Det var första (enda barnet) och det kändes som världens naturligaste sak när det väl drog igång. Mannen var mest med för sin egen skull, men nästa gång skulle jag absolut kunna föda helt själv om det behövdes.

  • Anna74a

    Väl på bb blir man omhändertagen av personalen, jag hade känt mig väldigt trygg och avslappnad även om inte min man hade varit där.

    Det var barnmorskorna jag vände mig till för råd och stöd under processen.

    Jag upplevde det som att det var någon personal i rummet hela dygnet.

  • Ann Cistrus

    Jag kan inte påstå att jag har några starka minnen av vad mannen gjorde under mina förlossningar... Kombinationen av smärta, lustgas och utmattning gjorde att jag hade fullt upp med mig själv så att säga. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (CG)

    Du kommer ha bm med dig hela tiden... Säg även som en annan sa, ta upp detta med din bm att du är rädd för att föda själv...

    Och stort grattis

  • Cully
    Anonym (Annons?) skrev 2015-01-14 19:04:59 följande:

    Jag har inte fött själv, min man var med. Men han var helt värdelös Jag gjorde allt jobb själv och kroppen tog hand om förlossningen åt mig. Det var första (enda barnet) och det kändes som världens naturligaste sak när det väl drog igång. Mannen var mest med för sin egen skull, men nästa gång skulle jag absolut kunna föda helt själv om det behövdes.


    Som ovanstående.
  • Mariiiah

    Är du ensam kommer personalen se till att ge dig extra tid... Vet en nära vän som är ensam och hon fick extra mycket hjälp och stöd från personalen, gick jättebra :) Prata med din bm :)


    Sigrid född 2013
  • Anonym (C33)

    Där kommer finnas en bm och undersköterska. Be dem att vara närvarande så mkt som möjligt. Är det fullt så måste de ju titta till andra också, men säg till så prioriterar de dig. Ingen vill lämna en födande kvinna ensam längre stunder.

    Jag är också orolig att föda själv pga att vi kanske ej får barnvakt till dottern. Men förstår att det är värre som ensamstående. Lycka till! Det går oftast bra och sen kommer du ha fullt upp med babyn.

  • Anonym (Ellinor)

    Tack för alla svar! Jag hoppas ju såklart att de kommer titta till mig extra, men med tanke på att det lär vara fullt gör mig orolig :( jag vill vara säker! Och jag bor i de södrare delarna av skåne

  • Anonym (-)

    Synd att du inte bodde i norra Sverige. Hade gärna varit gratisdoula! Hade varit en glädje.

  • nica
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-01-14 23:41:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag hoppas ju såklart att de kommer titta till mig extra, men med tanke på att det lär vara fullt gör mig orolig :( jag vill vara säker! Och jag bor i de södrare delarna av skåne


    Bor också i Skåne och rekommenderar att föda i lund ( födde Dottern under nu i sommras då de var fullt upp + magsjuka på patient hotellet så ingen fick komma in ) jag kände mig jätte trygg där. Hade varit kul att hjälpa dig som doula men 3 barn och för tillfället själv är de inte så lätt

    Men prova i forum om någon är sugen på att vata doula, eftersom du har rätt långt kvar kan de ju finnas nån di kan lära känna?
Svar på tråden jag kommer behöva föda ensam, är livrädd :(