• Anonym (ts)

Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten

De flesta banker har en maxgräns på bolån som gör att man inte kan låna mer än motsvarande fem gånger sin bruttoårsinkomst. Finns det någon som fått låna mer? Hur gick ni i så fall till väga för att få göra det?

• Svar på tråden Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten
  • Anonym (ojoj)

Men oj, varför vill man belåna sig så mycket??

• Anonym (drömmar)

Vi har några år kvar till husköp, men vi kommer nog eventuellt vilja låna lite mer än så. Det som jag tror talar för oss är att banken ska godkänna det är att vi kommer lägga minst 30% i kontantinsats och vi har i många år visat på bra amorterings- och sparbeteenden. Kommer dessutom kunna visa att vi i flera år har levt på ungefär den summa vi skulle ha kvar efter boendekostnaderna om räntan steg till 7%. Det som talar emot oss är att min inkomst kan anses som något osäker då jag är egenföretagare. Hur mycket tjänar ni, hur mycket vill ni låna och hur stor kontantinsats har ni?

• Anonym (ts)

Det är bara jag. Tjänar 450000 om året, tänker lägga 1,2 miljoner i insats men beöver ändå låna 2,5. 

• Anonym (drömmar)

Låter som ganska hyggliga förutsättningar då tycker jag, tror säkert det finns någon bank som skulle kunna gå med på det. Det är alltså en specifik bostad du har tittat ut om jag förstår dig rätt? Då borde ju banken kunna göra en kalkyl utifrån den och ge snabbt besked.

• morningsun

Tror att det är väldigt viktigt att vara TVÅ som tar lånet om det är ett större lån. Bankens risk blir på så vis mindre.

Teknisk sett lånade vi en gång mycket mer än fem gånger inkomsten (jag var föräldraledig från mitt eget konsultbolag utan uppdrag att gå tillbaks till). Lånet var mer än tio gånger min partners dåvarande inkomst. Men i historiken hade jag ju en väldig stadig inkomst. Detta var dock för snart tio år sedan och läget på bolånemarknaden var lite annorlunda då än nu.

• Anonym (Det beror nog på)

5 gånger bruttoinkomsten räcker ju till i de flesta fall men är man ensam så kan det bli svårt. Men jag tror att det är helt upp till banken att bedöma hur stadig inkomst man har, antal barn, övriga skulder, utgifter i övrigt och kontantinsatsen.

Frågan är väl varför du måste köpa något för över 3.5 miljon när du är ensam? Och banken kan mycket väl tycka att det är för mycket pengar för dig då du är sårbar som ensamhushåll. Om något händer dig finns ju ingen som kan betala lånet.

• Anonym (Det beror nog på)

Du får nog också göra en kalkyl själv och visa banken. Om du ska ha 14000-15000 i ränta och amortering vid 5% och sen kommer driften och alla andra räkningar ovanpå detta. Boendet blir ju mer än halva din disponibla inkomst.

Visa att du med din lön klarar av det så kan nog banken vara lättare att prata med.

• Anonym (Bankis)

Bankerna kan ibland göra avsteg från kreditpolitiken. Handläggaren får inte ta beslut själv utan vända sig till sin kreditkommitté. Om du har mycket kvar att leva på i kalkylen och dessutom sätter in en större kontantinsats så kan de bevilja din ansökan.

• Anonym (ts)
    Anonym (Det beror nog på) skrev 2015-01-16 18:08:26 följande:

Frågan är väl varför du måste köpa något för över 3.5 miljon när du är ensam? 

Det är ju det klassiska. Jag vill att barnen skall vara kvar i sin närmiljö med sina kompisar och skolor och här så kostar en villa från fem miljoner. För 3.5 får man ett rätt skabbigt radhus möjligen.
  • gertie
    Anonym (ts) skrev 2015-01-15 18:40:31 följande:

Det är bara jag. Tjänar 450000 om året, tänker lägga 1,2 miljoner i insats men beöver ändå låna 2,5. 

änger inte med på din fråga, du undrar hur man går tillväga för att låna MER än fem gånger sin årsinkomst trots att du behöver låna ett belopp som är UNDER fem gånger årsinkomsten och du dessutom har 1,2 att lägga i kontantinsats.

Har banken nekat dig lån?
Svar på tråden Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten