• Anonym (ts)

Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten

De flesta banker har en maxgräns på bolån som gör att man inte kan låna mer än motsvarande fem gånger sin bruttoårsinkomst. Finns det någon som fått låna mer? Hur gick ni i så fall till väga för att få göra det?

• Svar på tråden Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten
  • Johan75
    gertie skrev 2015-01-17 12:02:47 följande:
    änger inte med på din fråga, du undrar hur man går tillväga för att låna MER än fem gånger sin årsinkomst trots att du behöver låna ett belopp som är UNDER fem gånger årsinkomsten och du dessutom har 1,2 att lägga i kontantinsats.

Har banken nekat dig lån?
    Fast 2,5 miljoner är faktiskt 5,5 gånger mer än TS årsinkomst på 0,45 miljoner.
    Behold, i come as a thief.
  • gertie
    Johan75 skrev 2015-01-17 12:11:45 följande:
    Fast 2,5 miljoner är faktiskt 5,5 gånger mer än TS årsinkomst på 0,45 miljoner.
    Sorry, jag var lite trög här, jag fick för mig att hon skrev 2,2. Måste blandat ihop det med att hon skrev att hon skulle lägga 1,2 kontant.
  • gertie
    Anonym (Det beror nog på) skrev 2015-01-16 18:08:26 följande:

Frågan är väl varför du måste köpa något för över 3.5 miljon när du är ensam? Och banken kan mycket väl tycka att det är för mycket pengar för dig då du är sårbar som ensamhushåll. Om något händer dig finns ju ingen som kan betala lånet.

Det är väl ingen orimlig summa även om man är ensam? Säg att du vill köpa en helt vanlig trea inanför tullarna i stockholm, då är inte 3,5 miljoner en konstig summa.
  • Anonym (Husköpare)

Jag och min sambo har huslån på mer än tio gånger vår gemensamma årsinkomst. Banken sa aldrig att det vore konstigt och vi hade inga problem med att få det beviljat.

• Anonym (Intressant)
    Anonym (Husköpare) skrev 2015-01-18 11:46:10 följande:

Jag och min sambo har huslån på mer än tio gånger vår gemensamma årsinkomst. Banken sa aldrig att det vore konstigt och vi hade inga problem med att få det beviljat.

Mer än tio gånger er gemensamma årsinkomst FÖRE skatt? Det låter mycket. Nyfiken fråga: Har ni låga löner och ett normaldyrt hus eller har ni mellanlöner och ett rätt dyrt hus? Vi har gemensam årsinkomst på 700000 brutto och fem gånger detta skulle bli 3,5 M och tio gånger då förstås bli 7 M.

Jag skulle nog aldrig våga köpa något för över 7 miljoner om jag inte hade en stor insats, men TS fråga gäller ju lånesumma och inte köpesumma så tio gånger årsinkomsten i lån skulle för oss bli ett hus med köpesumma 8050 000 och så dyrt skulle vi aldrig köpa. Själv känner jag att runt 3-4,5 miljon är max eftersom man inte vill ha för stora kostnader om räntan går upp. Är det lätt för er att betala månadskostnaden? Känner ni att ni har råd med allt annat ni vill? Har ni barn?
  • Anonym (Det beror nog på)
    gertie skrev 2015-01-17 12:34:04 följande:
    Det är väl ingen orimlig summa även om man är ensam? Säg att du vill köpa en helt vanlig trea inanför tullarna i stockholm, då är inte 3,5 miljoner en konstig summa.
    Det kanske är orimligt för att man just inte har råd att bo på alla platser man känner för? Det är ju ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna eller köpa ett hus för 5 miljoner. Är man ensamstående med barn så kanske man helt enkelt får inse att det livet är för dem som har det bättre ställt?
  • Anonym (A)
    Anonym (Det beror nog på) skrev 2015-01-22 17:30:51 följande:
    Det kanske är orimligt för att man just inte har råd att bo på alla platser man känner för? Det är ju ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna eller köpa ett hus för 5 miljoner. Är man ensamstående med barn så kanske man helt enkelt får inse att det livet är för dem som har det bättre ställt?
    Håller med. Väldigt dumt argument, det där att "så mycket kostar det minsann, alla andra får också betala lika mycket".

Än sen då? Har man inte råd kan man inte göra som alla andra som har råd.
  • Anonym (Bostadskrasch)
    gertie skrev 2015-01-17 12:34:04 följande:
    Javisst. Men då får man se till att ha mer än 37 500:- i bruttolån om man vill bo ensam i en trea i innerstan. Eller hur menar du? 

Det här med att alla ska bo på samma ställe är sjukt. Vi har ett helt jävla land att sprida ut oss på. Lik förbannat ska alla helst bo i Stockholms innerstad. 

Förlåt, men det här är bara så dumt. Vad är det som lockar? Danska hipsteröl och food trucks?
  • Anonym (ts)

Det handlar snarare om fem miljoner för en trea i innerstan. Och nej, jag anser inte att man har någon slags rättighet att bo var man vill utan man skall anpassa boendet efter inkomsterna. Jag bor i norrort och vill stanna där.

Trots det anser jag att jag utifrån mina ekonomiska förutsättningar klarar av lån som ligger något över fem gånger bruttoinkomsten och ville höra om det var andra som befunnit sig i samma situation. 

• Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2015-01-23 10:28:51 följande:

Det handlar snarare om fem miljoner för en trea i innerstan. Och nej, jag anser inte att man har någon slags rättighet att bo var man vill utan man skall anpassa boendet efter inkomsterna. Jag bor i norrort och vill stanna där.

Trots det anser jag att jag utifrån mina ekonomiska förutsättningar klarar av lån som ligger något över fem gånger bruttoinkomsten och ville höra om det var andra som befunnit sig i samma situation. 

Du klarar det fast du skulle bli arbetslös eller långtidsjukskriven?
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2015-01-23 12:55:14 följande:
    Du klarar det fast du skulle bli arbetslös eller långtidsjukskriven?
    Nej men återigen, jag är inte typen som anser att alla har rätt att bo i sekelskiftesvåningar i innerstan oavsett inkomst. Just nu har jag ett fast jobb på ett stabilt företag i en stark bransch. Risken att jag blir arbetslös är rätt liten. Skulle jag trots det bli det så rättar jag munnen efter matsäcken vilket innebär att jag säljer och flyttar till något billigare. 
Svar på tråden Bolån på mer än fem gånger årsinkomsten