• Anonym (TS)

extrem viktuppgång, tips, teorier?

jag har på ca 5 år dubblat min vikt. det började när jag fick mitt första barn, jag gick upp väldigt mycket under grav. men jag gick även ner det mesta efter ett år då jag hade slutat amma. efter det började jag med mediciner mot ångest och deprision. har tagit cymbalta, lamotrigin och lithium, men jag har slutat med dom och tar nu flouxitin, voxra och lergigan. såna man inte ska kunna gå upp i vikt utav. men jag ligger still i vikten nu. lider även av extrem förstoppning. det är riktigt illa, testat en del mediciner för det oxå. men det funkar bara i början.

min normalvikt har alltid varit 55kg. nu väger jag 109. jag har aldrig haft problem med vikten förr. 

jag har vart till min vc, dom har kollat sköldkörteln och den såg bra ut, och jag har vart hos kvinnokliniken för att kolla om jag har pco, vilket jag inte har. 

jag har svårt att acceptera den här viktuppgången. det känns bara helt galet. för så extremt mkt äter jag inte. har inte ändrat mina matvanor osv. 

finns det nån som har något råd? eller teori? orkar inte med detta längre..

tacksam för svar

• Svar på tråden extrem viktuppgång, tips, teorier?
  • Anonym (mage)

Funderat på magoperation?

• Ambulansliv

Vad händer om du försöker gå ner i vikt då?

• Mrs Okänd

Kan ju ändå bero på ditt mående...tycker du att du ätit mer okontrollerat då? Även om de säger att inte de medicinerna har den biverkningen kanske de ändå har det.

• Nyfikna72

Det finns nog tyvärr inget konstigt i detta. Går man upp i vikt så äter man mer än man gör av med, så enkelt är det. Det är inget man kan skylla på mediciner eller på graviditet. Självklart kan man ha problem med ämnesomsättning och sånt men då får man ju såklart se över sina matvanor och kanske dra ner lite på det för att komma tillrätta med det.

• Mrs Okänd
    Nyfikna72 skrev 2015-01-15 15:23:43 följande:
    Det finns nog tyvärr inget konstigt i detta. Går man upp i vikt så äter man mer än man gör av med, så enkelt är det. Det är inget man kan skylla på mediciner eller på graviditet. Självklart kan man ha problem med ämnesomsättning och sånt men då får man ju såklart se över sina matvanor och kanske dra ner lite på det för att komma tillrätta med det.

Fast en del får ju mer hunger av medicin och det kanske är svårt att stå emot, samma sak vid graviditet.
  • Anonym (Anonym)

När man går upp under barn/tonåren eller graviditet är det svårare att bli av med vikten efter, än om man går upp i vuxen ålder. Det beror på att då kan fettcellerna bli fler, annars växer de bara i storlek.

Sedan har du inte behövt äta så mycket extra, räknade ut det (54 kg 1 år) och det motsvarar en ostmacka eller 40 min promenad (för dig som 55 kg)  mindre/dag. Blev du mer inaktiv under din depression?
    Finns också något som heter NEAT. Det är rörelser man gör som inte är träning tex sitta och gunga på stolen, sitta och röra fötterna, prata med händerna (eller visa med kroppen när man pratar). Den kan variera väldigt mycket mellan olika personer och kan motsvara 2 timmars promenad/dag. Depression skulle jag gissa att minskar sådan rörelse.

• Anonym (TS)
    Anonym (mage) skrev 2015-01-15 15:03:18 följande:

Funderat på magoperation?

nej
    Ambulansliv skrev 2015-01-15 15:16:11 följande:

Vad händer om du försöker gå ner i vikt då?

jag började med kaloriräkning o gick då ner 5kg. var nere på 80kg då men sen tog det tvärstopp.. 
    Nyfikna72 skrev 2015-01-15 15:23:43 följande:

fast jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara att jag åt mer än vad jag gör av med. då jag aldrig har gått upp i vikt förut, under ca två år av mitt liv satt jag nästan bara vid datorn, åt godis, chips, skräpmat o drack även alkohol rätt ofta, även på veckorna, o jag gick inte upp ett gram. (var innan jag fick barnet)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-15 15:52:59 följande:

När man går upp under barn/tonåren eller graviditet är det svårare att bli av med vikten efter, än om man går upp i vuxen ålder. Det beror på att då kan fettcellerna bli fler, annars växer de bara i storlek.

Sedan har du inte behövt äta så mycket extra, räknade ut det (54 kg 1 år) och det motsvarar en ostmacka eller 40 min promenad (för dig som 55 kg)  mindre/dag. Blev du mer inaktiv under din depression?
    Finns också något som heter NEAT. Det är rörelser man gör som inte är träning tex sitta och gunga på stolen, sitta och röra fötterna, prata med händerna (eller visa med kroppen när man pratar). Den kan variera väldigt mycket mellan olika personer och kan motsvara 2 timmars promenad/dag. Depression skulle jag gissa att minskar sådan rörelse.

okej, ja intressant! jag är ganska stillasittande av mig tyvärr, vart så större delen av mitt liv.

• Anonym (TS)

puffar lite

• Ambulansliv

Mkt hormoner kan förändras efter grav. Att bara säga att kcal in o ut är det som spelar roll är ju ingen förklaring som hjälper dig. Äter du precis idag som för 5 år sen så borde du ju gå ner eftersom din grundförbrukning borde bli större iom att du väger mer.

Nåt annat har hänt i din kropp o beroende på hur du mår för övrigt skulle du kolla upp sköldkörteln igen. Googla hypotyreos.

Men du måste ju göra nåt åt din vikt. Dra ner på kolhydrater o rör dig mer så borde det hända nåt.

• Anonym (TS)

Puffar lite

Svar på tråden extrem viktuppgång, tips, teorier?