• MammAmma

adhd?

Min 7-åriga dotter står i kö för utredning men vi vet inte hur lång tid vi kommer få vänta. Har väntat sen i höstas bara.

Jag började misstänka adhd när hon var i 3-4 års åldern då hennes mentala mognad inte riktigt var i fas med hennes faktiska ålder. Hennes motoriska och kognitiva utveckling har dock alltid varit normal. Ish...

Jag har själv diagnosen och misstänker att jag även har högfunktionell autism då jag uppfyller de flesta kriterier, men har inte tagit itu med att få till en utredning på det.

Min dotter är väldigt hyperaktiv - har svårt att sitta still, är okontaktbar när hon blir speedad och är mycket högljudd och pratar oavbrutet. Hon har extrema känslostormar åt alla håll och kanter och det finns inget 'lagom' med henne. Blir hon arg blir hon rosenrasande så hon knappt vet vad hon gör, blir hon ledsen är det som att jorden håller på att gå under och hon blir hysterisk, när hon är glad är det som att solen skiner bara på henne. Berg - och dalbana för resten av familjen mao. Hon är extremt fysisk av sig på alla sätt och vis och översocial utan att förstå att man inte kan bli bästis med varenda människa man ser. Misstänker att hon även har en autismspektrumstörning.

Jag är ensam med henne och hennes tre syskon (även lillebror på 2,5 år har med största sannolikhet adhd) på nästan heltid och går på knäna mentalt, till stor del pga henne för att hon är så otroligt krävande och ingen Concerta i världen kan ge mig tillräckligt med tålamod med hennes humörskiftningar. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge tills vi får påbörja hennes utredning som det gjorde för mig...

• MammAmma

Hon har även sömnstörningar förresten och har trots sin ålder inte sovit en hel natt mer än en handfull gånger i hela sitt liv.

Svar på tråden adhd?