• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Gweny

Jag ska bara fortsätta med hormonsprutan, är det vanligare att man tar även för att förhindra tidig äl? 

• Nilla6

Ruvardag 2 idag, avskyr dessa vagitorier, måste använda binda dag som natt för att det blir så geggigt:( visst det är ju för en bra sak:) tog ett test idag, inte för att jag trodde på nåt utan för att ovitrelle som man tar innan ÄP kan ge utslag på gravtest typ 10 dar lr mer. Jag tog den för 9 dagar sen, ett till streck dök upp men bara om man hade lampa bakom så det är ju skönt för då vet jag att den inte ger mej falska plus sen. Fick hem brev nu från SH där det står att vi fick 2 blastocyst till frysen;) jätte bra att ha fler chanser än en.

• Elfia
    Gweny skrev 2015-03-13 15:01:12 följande:

Jag ska bara fortsätta med hormonsprutan, är det vanligare att man tar även för att förhindra tidig äl? 

Jag vet inte, alltså jag fick instruktioner om att jag skulle ta orgalutranen tillsammans med hormonsprutan två kvällar. Detta för att förhindra tidig ägglossning, eller ja, ägglossning överhuvudtaget antar jag. Jag vet inte hur det blir efter VUL på söndag. Ifall jag behöver höja dosen, fortsätta ytterligare några dagar och om Orgalutranen måste tas fler gånger.

Har du inte tagit den?
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-13 15:35:51 följande:

Ruvardag 2 idag, avskyr dessa vagitorier, måste använda binda dag som natt för att det blir så geggigt:( visst det är ju för en bra sak:) tog ett test idag, inte för att jag trodde på nåt utan för att ovitrelle som man tar innan ÄP kan ge utslag på gravtest typ 10 dar lr mer. Jag tog den för 9 dagar sen, ett till streck dök upp men bara om man hade lampa bakom så det är ju skönt för då vet jag att den inte ger mej falska plus sen. Fick hem brev nu från SH där det står att vi fick 2 blastocyst till frysen;) jätte bra att ha fler chanser än en.

Vad roligt :) inte med vagitorierna då kanske. Jag ser inte fram emot dem kan jag säga. På SU där jag går, sa de att både Orgalutransprutan och Lutinus vagitorierna har uppdaterats och ska tydligen vara mycket bättre nu än förr. Känns som att många man läser om upplever dem likadant nu som 2010.

När har du testdag? Lycka till :)
  • Gweny
    Elfia skrev 2015-03-13 17:01:20 följande:

Jag vet inte, alltså jag fick instruktioner om att jag skulle ta orgalutranen tillsammans med hormonsprutan två kvällar. Detta för att förhindra tidig ägglossning, eller ja, ägglossning överhuvudtaget antar jag. Jag vet inte hur det blir efter VUL på söndag. Ifall jag behöver höja dosen, fortsätta ytterligare några dagar och om Orgalutranen måste tas fler gånger.

Har du inte tagit den?

Nej och dem har inget nämnt om orgalutranen heller. Går med på SU.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-13 17:46:23 följande:
    Nej och dem har inget nämnt om orgalutranen heller. Går med på SU.
    Jaha ok. Men du kör på den långa behandlingen så jag vet inte riktigt vad som gäller där. Vet att det är rätt intensivt när man

Kör på den korta. Du kanske får ta den senare?
  • Gweny
    Elfia skrev 2015-03-13 18:13:02 följande:
    Jaha ok. Men du kör på den långa behandlingen så jag vet inte riktigt vad som gäller där. Vet att det är rätt intensivt när man

Kör på den korta. Du kanske får ta den senare?
    verkar ju vara olika tydligen, som du säger, kanske blir att jag får det from måndag och fram till äl-sprutan....  återstår att se.
    vi får uppdatera hur allt går.
  • Nilla6
    Elfia skrev 2015-03-13 17:05:11 följande:

Vad roligt :) inte med vagitorierna då kanske. Jag ser inte fram emot dem kan jag säga. På SU där jag går, sa de att både Orgalutransprutan och Lutinus vagitorierna har uppdaterats och ska tydligen vara mycket bättre nu än förr. Känns som att många man läser om upplever dem likadant nu som 2010.

När har du testdag? Lycka till :)

Jag har testdag den 24e men bim är den 20e så lär bli test då.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-13 18:53:52 följande:
    verkar ju vara olika tydligen, som du säger, kanske blir att jag får det from måndag och fram till äl-sprutan....  återstår att se.
    vi får uppdatera hur allt går. smile1.gif
    Ja, antagligen blir det så :) tog precis orgalutranen som många fruktar för inklusive mig själv. Det gick bra. Det är en uppdaterad version, sprutan är smalare nu än förr tydligen. Däremot trubbig i spetsen och det gick lite halv-trögt att spruta in den och det kändes ju. Sedan sved det så in i bomben men gick över sedan. Ligger och vilar nu.
  • Elfia

Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

Hur går det för er andra?

Svar på tråden IVF - 2015