• Anonym (-)

Vill väldigt gärna ha ett decemberbarn. Rätt eller fel att aktivt försöka med det?

Saken är den att jag alltid är ledig från och med första advent, till och med första januari. December skulle således kunna bli till den mest underbara och sagolika månaden på året, för mitt barn.

Det skulle innebära ledighet även för barnet under hela juletiden, fram tills dess att skolan börjar.

Jag tycker att December är en optimal månad. Visst, det är årets sista månad, fast vad gör det egentligen?

De allra flesta är hemma de första veckorna i december, så ett födelsedagskalas med kompisar är genomförbart (jämfört med första veckan i januari, sport- och påsklov, samt under sommarmånaderna).

Jag har även fem veckors semester att ta ut under resterande tid av året (har hittills alltid tagit ut fem sommarveckor). Så jag skulle ju kunna se till att vara ledig hela den veckan som omger barnets födelsedag. Men efter att ha vägt för- och nackdelar, så kommer jag alltid fram till att decembermånad är den mest optimala månaden.

Kruxet är att min make kör på om det där med att det är synd om barnet som kommer fylla år sist av alla. Fast det stämmer inte. Min syster som är född på nyårsafton har alltid umgåtts med folk födda året efter. Så hon var först av alla kompisar med körkort och allt.

Vad anser ni?

• Svar på tråden Vill väldigt gärna ha ett decemberbarn. Rätt eller fel att aktivt försöka med det?
  • Anonym (mitten)

Om man ska planera att få barn en viss tid på.året så tycker jag man ska planera till mitten på året.

Jag har ett decemberbarn och är väldigt glad att hon är ett decemberbarn och inte januaribarn för hon är väldigt tidig på allt. Hon är nästan längst i klassen, lärde sig läsa korta ord på egen hand när hon var 3-4 år och är duktig på idrott. Hade hon varit född i januari hade hon legat hopplöst föra och inte alls passat in i sin årskull (vilket jag själv har erfarenhet av som tidigt utvecklat januaribarn).På samma sätt riskerar ett barn som är lite sent i utvecklingen att hamna hopplöst efter om det också fyller år i december. Är man född i mitten så har man helt enkelt bäst chans att inte hamna för långt ut på skalan före eller efter klasskamraterna.

Men nu när hon börjat skolan och åren blir tydligare än på dagis så är hon ledsen över att hon är yngst. Och december är en skitdålig kalasmånad, folk är bortresta, firar lilljul och är allmänt stressade inför julen och vi har fått ha kalas 2-3 veckor före eller efter födelsedagen för att de som är "viktiga" ska kunna komma.

Däremot så älskar hon att fylla år vid jul. Vi har fått det till att det är jättebra att fylla år då, det blir som en superdupervecka som bara de som fyller år precis då får enligt hennes sätt att se på saken.

• Esoada

Jag har tänkt att jag helst vill ha ett decemberbarn
    Jag fyller själv år i slutet av december så det vore passande tycker jag
    Men det är svårt att pricka in sådana saker

• nozpa

2 av mina är planerade att komma en viss tid. :) Ville ha ett sommarbarn, fick första i juni.
    Sedan ville vi ha ett vårbarn. Kom i mars. 3:e.. Inte helt planerad, kom i oktober (beräknad i november).
    Jag fyller själv sent och ville ha mina barn tidigare än så. Senast augusti. Nu spelar det mig ingen som helst roll att 3:an kom i oktober. Lika glad för det. :)

Nackdelen är väl att han haft 3 stora förkylningar, inlagda på barn för virusinfektioner osv. Skitjobbigt att få barn när alla virus och bakterier härjar.
    Hade han varit första barnet kanske han inte blivit sjuk, det vet jag ju inte. Men det är nog största nackdelen faktiskt.

• Anonym (Nää)

Det är väl ingen som vill ha decemberbarn om man får välja....

• nozpa
    Anonym (Nää) skrev 2015-01-16 21:40:00 följande:

Det är väl ingen som vill ha decemberbarn om man får välja....

Varför?
  • Anonym (Liv)

Man kan ju önska månad bäst man vill men det är ju inte direkt en självklarhet att man ens kan få barn. Ska man lyckas pricka en viss månad så förutsätter ju det att man lyckas med det försöket och även om man blir gravid så kan man ju inte veta om barnet kommer att födas just då.

Sluta fokusera på sådana oviktiga saker som vilken månad barnet föds i.

• Anonym (Nää)

Om man inte kan få barn är man nog glad att få barn när som...bara manår barn..

Men om man kan planera och välja lite..så hoppar man över att sexa kring ÄL i mars...det gjorde vi iaf..och fick en januaribebis! Mycket bättre...

• Anonym (Sol)

Jag är född sent på året och tyckte det var jättetrist. Mina barn är födda i januari, mycket bättre på alla sätt tycker jag.

• Donum

Vi har två decemberbarn. Jag tycker att det har varit oerhört smidigt. De kan sitta lagom till sommaren så slipper man bära runt på dem. Dessutom har det inte varit fullt på förlossningen eller BB så vi har t o m kunnat sova på BB innan själva förlossningen. :p

Vårt första decemberbarn är toktidig med allt. Hon gick när hon var 9 månader och pratar som en 3-4-åring trots att hon bara är 2 år och decemberbarn.

Jag tänker att det må så vara att man är sist att få körkort osv. men resten av livet är man ju sist med att bli gammal. När alla andra har fyllt 50 så är man fortfarande 49. ;)

Viktigast är ju att man kan få barn överhuvudtaget om man vill ha barn. Vilken månad de kommer är helt egalt.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Son)

Vi har en decemberson och angående kalas har det inte varit några problem alls. Vi har hafr det helgen innan jul och föräldrarna har gladligen lämnat sina barn här så de själva kan julstöka hemma. Släkten kommer gärna och firar honom under mellandagarna när han fyller på riktigt.

Han klarar sig bra i skolan och ligger nog runt medel där.

Han umgås med kompisar både från sin egen årskull och årskullen under.

Svar på tråden Vill väldigt gärna ha ett decemberbarn. Rätt eller fel att aktivt försöka med det?