Vill väldigt gärna ha ett decemberbarn. Rätt eller fel att aktivt försöka med det?
Saken är den att jag alltid är ledig från och med första advent, till och med första januari. December skulle således kunna bli till den mest underbara och sagolika månaden på året, för mitt barn.
Det skulle innebära ledighet även för barnet under hela juletiden, fram tills dess att skolan börjar.
Jag tycker att December är en optimal månad. Visst, det är årets sista månad, fast vad gör det egentligen?
De allra flesta är hemma de första veckorna i december, så ett födelsedagskalas med kompisar är genomförbart (jämfört med första veckan i januari, sport- och påsklov, samt under sommarmånaderna).
Jag har även fem veckors semester att ta ut under resterande tid av året (har hittills alltid tagit ut fem sommarveckor). Så jag skulle ju kunna se till att vara ledig hela den veckan som omger barnets födelsedag. Men efter att ha vägt för- och nackdelar, så kommer jag alltid fram till att decembermånad är den mest optimala månaden.
Kruxet är att min make kör på om det där med att det är synd om barnet som kommer fylla år sist av alla. Fast det stämmer inte. Min syster som är född på nyårsafton har alltid umgåtts med folk födda året efter. Så hon var först av alla kompisar med körkort och allt.
Vad anser ni?