• Anonym (Ynkrygg)

Hur ta mod till sig och skiljas?

Jag mår dåligt. Dåligt som fan.

Har ett uselt äktenskap. Jag tänder inte på min fru. Hon har i sin tur varit otrogen osv. Det är kaos. Vi har bråkat mycket men ändå kommit till en fas där vi kan fungera ihop någorlunda. Mest på ett vänskapligt plan. Sexuellt funkar det inte alls trots att hon vill. 

Känner att jag går under. Samtidigt älskar jag henne. Vi har levt ihop i över 10 år. Många minnen. 

Det som hindrar mig är vårt barn som inte är så gammalt. Snart 4 år. Står inte ut med tanken på att missa halva barnets uppväxt. 

Vi bor ihop i en stad där det är dyrt och svårt att hitta nya boenden. Därför känns det som att det är nästan omöjligt att få tummen ur och separera. Särskilt som min fru har hotat mig ett flertal ggr om att förstöra så mycket som möjligt för min ekonomi om det skulle bli skilsmässa. Har tidvis känt mig nästan utpressad. 

Ni som varit med om detta. Hur vet man när man är redo att "offra" tanken på kärnfamiljen och gå vidare på egen hand? Det är ju en stor trygghet man lämnar också. Hennes släktingar, gemensamma bekanta osv. 

• Svar på tråden Hur ta mod till sig och skiljas?
  • Anonym (Ynkrygg)
    Anonym (m) skrev 2015-01-16 15:46:31 följande:

när du tänker att ditt liv skulle vara bättre utan, än med partnern, det är väl då man skiljer sig. Gör för/motlistor, tänk dig in i hur livet skulle vara om ni delade på er osv

Jo, det är ju där det är svårt. 

Det ÄR ju trevligt att ha henne och vårt barn där när man kommer hem från jobbet varje dag. Att vi hjälps åt med barnet. Att jag kan träna regelbundet. Att man har någon att åka på semester med. Att vi har gemensamma vänner. En fast tillvaro. 

Nackdelen är att jag inte vill ha sex med henne och att jag irriterar mig som fan på hennes attityd ibland. Då vill jag bara ha lugn och ro. Har även svårt att komma över hennes otrohet rent emotionellt även om jag förstår varför hon gjorde det rent intellektuellt. 

Jag vill inte leva ensam men inte heller med henne. Känns som jag väljer mellan pest och kolera. Är nog det som gör mig så nedstämd och ger mig beslutsångest.
  • Anonym (Ynkrygg)
    Anonym (m) skrev 2015-01-16 15:56:42 följande:
    har ni pratat om det? Hon kanske inte heller tycker allt är tipptopp? Terapi? handlar de om "småbarnsträsket" eller är det andra saker som påverkar? Testa att vara särbos? Finns många saker att diskutera när de känns så där
    Det är nog mer än småbarnsträsk är jag rädd. Ärligt talat var jag nog inte så lycklig med henne innan vi fick barn heller. Men då tänkte jag nog att det blir bättre med barn... 

Så då tänker jag ibland att det är en no brainer att skilja sig. Men sen 5 minuter senare kommer tankarna på vårt barn. Vill jag utsätta det för varannan vecka-liv utan en fast punkt? Ett eget rum. Sova i samma säng varje natt. 

Och hur ska jag klara mig socialt? Vilka vänner har jag själv egentligen? 
  • Anonym (Ynkrygg)
    AnnaZL skrev 2015-01-16 16:02:19 följande:

Hur har ni bearbetat hennes otrohet?
    Vill hon ha sex med andra kan ni kanske vara föräldrar tillsammans och bo ihop men ha sex med andra båda två?

Inte alls egentligen. Mer än skylla det på hennes depression och för mycket alkohol. 

Nej, ett sånt liv är jag inte intresserad av. 
  • Anonym (Ynkrygg)
    SebastianZ skrev 2015-01-16 16:06:47 följande:

Barnen klarar sig alltid. Det är överskattat. Seriöst, om det var barnet du har i åtanke så skulle du inse att det är långt mycket värre om vare sig du eller din fru eller lyckliga.

Separera, ligg lågt några månader. Känns det fortfarande som att ni borde hålla ihop efter det så är det en bättre utgångspunkt.

Svårt att ta till sig. Tycker ett barn ska bli så otryggt av att kastas fram och tillbaka mellan två hem... Tror ett barn mår bäst av att bo på ett fast ställe. 

Men till slut går det inte. Känner att jag får svårare och svårare att vara effektiv på jobbet och har även börjat känna antydan till panikångest ibland när jag funderar för mycket på mitt liv. 
  • Anonym (Ynkrygg)

Jo, jag vet. Ska försöka ta mod till mig om någon vecka. Det är en familjehögtid som kommer snart som jag inte vill förstöra. 

Efter att vi beslutade oss för att försöka igen för någon månad sen så har jag ju även tänkt på att hålla ut över julen åtminstone. Vill ju inte förstöra den heller... 

Grejen är väl att det alltid är nåt som kommer i vägen. Men nu i februari kommer faktiskt ett bra läge. Hoppas bara jag orkar genomföra det. 

• Anonym (Ynkrygg)
    SingleDad skrev 2015-01-16 16:22:56 följande:
    Jag håller inte med dig där även om jag hade EXAKT samma tankar som du innan jag skilde mig. Jag bor i Stockholm och harvade runt i 1 ½ år i andrahandskontrakt inne i city när mamman bodde i västerort. Kontakten mellan mig och min dotter stärktes enormt just av den anledningen att jag gjorde allt för att hon skulle må bra av att bo som vi gjorde och hon tyckte t om att det var "spännande". På inget sätt mådde hon dåligt över att bo så utan faktiskt tvärtom.
    Hur funkade det med dagis/skola osv när ni bodde så pass långt ifrån varandra? Är svårt att få ihop arbetsveckan redan som det är tycker jag. 
  • Anonym (Ynkrygg)
    SingleDad skrev 2015-01-16 16:33:19 följande:
    Jag känner igen mig så väl i hur du tänker. Jag skyllde alltid på någonting annat med. Alltid var det hennes födelsedag som kom, eller min. Eller så var det andra familjemedlemmars högtider som gjorde att jag sköt på det. Men allt det där är bara ursäkter. Det finns verkligen ingen rätt tid för att säga en sån sak men jag har full, full respekt på hur du tänker.

Nu är det ju lätt att säga allt sådant här i efterhand och för någon i din situation är det svårt att ta till sig det men du är inte ensam. Glöm inte det! Vi är många, många som gått igenom de tankar och ångest du upplever nu.
    Jag har en del resor i vår med kompisar. Vore hemskt skönt om jag fick åka "singel". Inte för att jag skulle ragga på nån men frihetskänslan vore enorm. 

Tack för ditt stöd. Tänk om det varit lika lätt att agera "rätt" själv som det är att ge råd. Jag förstår ju vad du säger. Men sen att verkligen genomföra det... Kräver mer mod än något annat jag gjort i hela mitt liv. 
  • Anonym (Ynkrygg)
    SingleDad skrev 2015-01-16 16:45:39 följande:
    Lätt var det inte. Det måste jag vara ärlig att säga. Mycket tid i bilen men vi utnyttjade den tiden till att umgås där med. Eller när vi åkte kommunalt. 
    Nu har jag förmånen att ha ett jobb där jag styr mina tider helt själv så då blir det ju lättare såklart. Men det funkar. I efterhand kan jag sakna just den tiden för just "resorna" gav oss så mycket.

Den enda nackdelen med att bo så, långt ifrån och i andrahand, var att vi inte kunde, eller vågade, etablera kontakt med andra barn som hon kunde leka med. Och hennes kompisar var för långt bort för att leka med på vardagarna framförallt. Nu finns det ju åandrasidan massor av lekparker att hänga i vilket vi alltid gjorde.
    Ja det är ju det där också om man inte bor i samma område. Att barnet inte får en naturlig kontakt med sina kompisar hälften av tiden. Än så länge är det ju ingen fara men om några år... Skulle så gärna vilja bo i ett barnvänligt område som en lycklig familj och inte i mer eller mindre deprimerande lägenheter där man inte törs släppa ut ungen för att leka själv med sina kompisar. 

Just den här aspekten har jag också tänkt mycket på. Hur det skulle funka rent praktiskt. 

För mig är det just det här med barnet som är jobbigast. Hör jag om andra med barn som skilt sig så tänker jag att ungarna klarar sig bra. Men när det gäller MITT barn får jag andra tankar.
  • Anonym (Ynkrygg)

ps. Jag styr också mina arbetstider mer eller mindre helt själv. Inga problem att t ex jobba 35 timmar varannan vecka och 45 timmar varannan. Däremot är det värre för min fru som är bunden till vissa tider.

• Anonym (Ynkrygg)
    SingleDad skrev 2015-01-16 16:54:57 följande:
    Jo, men tycker inte att du ska sätta din fru i fokus när det gäller den biten. Hon måste ta ansvar för den biten själv och jag tror inte att barnen mår dåligt av det. Jag är t om säker på det. Allt beror på vad man gör åt det själv. 
    Ja, det är väl ytterligare en farhåga. Min fru har aldrig behövt klara sig själv. Hon är inte så praktisk av sig heller. Är orolig för hur hon ska hantera allt. Klarar hon av att ha vårt barn ensam?

Förstår att det inte är mitt bekymmer men... Hade hon varit en stabil och energisk människa som inte bara ger upp när det tar emot så hade det varit lättare.

Fast å andra sidan växer hon nog med ansvaret.
  • Anonym (Ynkrygg)
    Anonym (Likadan) skrev 2015-01-16 17:11:50 följande:

Hej TS.

Jag känner igen mig precis i det du skriver, jag har känt likadant i - inser jag idag - under ganska många års tid. Jag tycker spontant att det är på ett sätt fantastiskt att du älskar ditt barn så mycket att du t.o.m kan tänka dig att stå ut för att skydda kärnfamiljen. Att du krasst sett offrar ditt eget välbefinnande för att någon annan ska må så bra som möjligt.
    Fast jag måste ändå säga, eftersom jag själv tänkt samma tankar och nu slutligen kommit fram till min egen slutsats utifrån att vi nu (äntligen) ska skiljas; vad vill jag ge för budskap till mina tjejer, att man ska "stå ut" i ett förhållande man inte mår bra i? Att frånvaron av ömhet, pussar och kramar i en s.k. kärleksrelation är helt naturligt? Att jag, deras mamma, inte mår bra och nästintill upplever det som självvåld att ligga med deras pappa? Nej det är inte ok, åtminstone inte för mig. Jag skulle aldrig ge såna råd till mina barn och som någon skrev här innan, att barn känner av och ser det mesta. Man pallar inte att fejka hur länge som helst.
    För mig gick det så långt att min själ formligen skrek efter luft. Frihet. Respekt och självkänsla. Den jag är, men avvecklat under väldigt lång tid.

Jag vill kunna stå inför mina barn, när de förr eller senare kommer med frågor om vår skilsmässa, rakryggat och ärligt, kunna se dem i ögonen och stå för det. Om man vänder på det, hur hade jag mått om min mamma berättade att hon var ledsen och mådde jättedåligt under åren med min pappa, men stod ut för våra barns skull. Visst är tanken fin på sitt sätt, men jag hade samtidigt blivit otroligt ledsen för både hennes och min skull.

Och jag tror, men det här kanske är superfel av mig, att du redan börjat sörja er relation som inte varit eller som aldrig kommer bli. Någon slags bearbetning, kanske t.o.m omedvetet. Du kastas mellan känslor, hopp, förtvivlan, osäkerhet. Och klart det inte är ett lättvindigt beslut men det låter ändå som du har ditt eget svar om du tillåter dig att känna efter på riktigt.

Jag är idag "på andra sidan" omöjligheten, vi har gemensamt tagit beslutet att lugnt och stillsamt skiljas. Men det var ju just så det var, vi hade två omöjligheter att välja på, vi valde det alternativet som vi båda kände oss säkra på skulle få det bästa resultatet - två glada föräldrar.
    Jag personligen kommer bli en mycket bättre förälder och bara sedan vi tog beslutet i början på december känner jag en helt annan livsglädje. Jag börjar känna igen mig själv, jag sover bättre, jag har inte längre huvudvärk varje dag och jag känner en helt annan närvaro när jag är med mina barn.
    Situationen runt allt det praktiska är fortfarande något vi är mitt i men jag känner en enorm frid och lättnad och känner att det får lösa sig allting, min värsta mardröm var inte så jobbig ändå, trots att jag är mitt i den.

Ursäkta att det blev världens längsta novell av det här men det kanske ger dig något användbart. Min avslutning får bli att livet är alldeles för kort, ditt barn är värd en glad pappa, det är värt mer i slutändan än en fejkad fasad.

Tack för ditt svar!

Ja, jag vet innerst inne vad jag måste göra. Men sen kommer tvivlen. Blir jag verkligen lyckligare ensam? Är det själviskt? Förhastat? Kan jag träffa någon ny som det funkar med? Är det mig det är fel på?

Har som du säger redan börjat sörja relationen. Den var ju slut och vi letade efter boenden och allt. Det var bara en tidsfråga. Men sen hände det ett par grejer som gjorde att vi kom lite närmare varandra igen. Men det räcker nog inte. Tror vi känner det tydligt båda två men liksom spelar teater för varandra. Säger att vi älskar varandra osv. När det är uppenbart att vi bara retar oss på varandra. 

Jag älskar mitt barn mer än allt annat och jag skulle göra nästan vad som helst för barnets skull. Men jag känner nu att jag inte kan leva så här. Just det här med att inte känna någon som helst attraktion är hemskt. Eller det är motsatsen till attraktion egentligen. Avtändande. Känner mig smutsig och falsk när vi ändå har sex nån gång då och då. 
  • Anonym (Ynkrygg)
    Anonym (jag) skrev 2015-01-17 00:30:22 följande:
    Tack för peppningen!

vi har utlandsresa bokat i slutet på april och jag hoppas att vi kommit till en nivå där vi kan vara vänner då, annars blir det svårt att åka. På grund av detta känner jag mig lite stressad, vill liksom komma framåt i processen

fortare än vad som är möjligt utan att krossa min sambo helt.
    På ett sätt är jag tacksam för att vi båda inser att det inte fungerar. Det gör det lättare. Men det är ändå svårt att skiljas som vänner för livet brakar ändå samman på nåt sätt. Jag hoppas verkligen ni klarar det innan april men det är nog svårare för honom om han fortfarande är kär i dig. 
Svar på tråden Hur ta mod till sig och skiljas?