Hur ta mod till sig och skiljas?
Hej
I 4 år låg jag och funderade på hur min dotter skulle ta en skilsmässa. Fyra år!
Jag var, precis som du, fylld med frågor och funderingar. Jag och mitt ex hade inget sex. Jag attraherades inte av henne alls sexuellt men tyckte (tycker) att hon är en underbar kvinna på alla sätt. Som vän! Jag tyckte/tycker om henne som vän men inte som fru/partner.
Att leva ihop med någon på det sättet, som vän om det är möjligt, kommer ALDRIG fungera i längden och jag är övertygad om att barnen kommer att ta mer skada av det än en separation/skilsmässa. Barn ser precis allt. Känner av och iaktar.
Till slut klarade jag inte av det längre. Vi skilde oss och jag mår bättre än jag någonsin gjort tidigare. Minnen finns kvar och kommer alltid finnas kvar. Hon var min fru i 12 år och det är ju ingenting jag suddar ut, eller ens vill glömma. Det gav mig till det jag är idag. Vår dotter mår mycket bättre och det var egentligen aldrig några problem för henne. Jag och hennes mamma bråkade aldrig och var väldigt öppna mot vår dotter vad som hände. Visst är det stundvis tufft för henne men så är livet. Pratar man om det fungerar det och dom är, som tidigare nämts, väldigt anpassningsbara.
Dessutom, de "hot" din fru kommer med behöver du inte lägga i beaktning. Jag är, utan att känna någon av er, övertygad om att det för är hot pga desperation.
Det är inte lätt att lämna tryggheten. Det är inte lätt att lämna det man är van vid. Och ja, det kommer att förändras både ekonomiskt och socialt men du kommer må bättre. Kärlek är så oerhört viktigt att ha i sitt liv.
Tveka inte att fråga om du undrar över något. Jag vet hur jobbigt det är att inte kunna bolla saker med någon..