• Cyanea

Min fru gravid med en annan mans sperma?

Instämmer med att genetiken inte är så viktig när det kommer till föräldraskap. Man blir inte förälder för att man gett bort hälften av barnets gener, utan för att man beter sig som det. 

Jag själv kan faktiskt bli provocerad av när det är så viktigt att få använda egen sperma. Jag förstår mer än väl att det är en besvikelse att inte kunna bli biologisk förälder, absolut. Det skulle göra ont för mig också att inse. Men som med så mycket annat som gör ont är det bara att acceptera. 

När mannens spermier är kassa är det inte mannen som får behandling, utan kvinnan. Min man har få och dåliga simmare, och på grund av det måste vi använda oss av IVF med ICSI. Jag har fått göra undersökningarna. Jag har fått ta hormonerna. Jag har fått ta sprutorna. Jag har fått en nål instucken i min slidvägg för att suga upp äggen. Jag fick ta smällen då jag blev sjuk av hormonbehandlingen. Jag fick göra ingreppen för att få tillbaka embryon. Jag. Inte han. Det var min kropp som misshandlades på grund av hans problem. 

Så på sätt och vis känner jag att det borde vara kvinnans val. Är det mannens spermier enbart som är problemet och man skulle kunna bli gravid med hjälp av insemination med annans sperma tycker jag inte att det ska sitta så hårt inne. Jag förstår att det är en sorg, men priset kvinnan får betala kan vara otroligt högt. 

• Cyanea
    Lillan15 skrev 2015-12-20 00:27:28 följande:
    Instämmer! Vi har ett ivf-barn och ett ÄD-barn
    Man älskar barnen! De växer ju upp med oss som föräldrar
    Om högsta önskan är att få barn, så måste man inse sanningen och göra allt för att få det älskade barnet!... 
    Det där är så himla skönt att höra! Vi väntar tack och lov barn nu, men det är stor chans att vi behöver göra ny behandling om vi vill skaffa syskon (vilket vi verkligen vill). Jag vet inte riktigt om jag orkar ett nytt äggplock efter överstimuleringen jag fick, jag blev verkligen riktigt sjuk. Då känns det skönt att höra att det verkligen är så att genetiken inte spelar roll - du har ju erfarenheten från båda alternativen :) 

Grattis förresten till två fina barn! 
  • Cyanea
    Biet skrev 2015-12-19 23:01:05 följande:

Skall man svara ärligt på fenna tråden får jag nog hålla med trådstartaren.

Jag som man hade också tyckt det vore konstigt om jag vetat att mina egna spermier var funktionsdugliga.

Men kanske att man kan ändra sig om tanken får mogna men det är nog svårt.

Skyll inte TS för detta. Allas känslor är olika och jag har full förståelse för TS.

Fast det är ju TS sperma som inte är ok. Det är ju där skon klämmer. Problemet löser sig med största sannolikhet om man använder annan sperma. 

Jag menar heller inte att beskylla TS för något, jag tycker bara att TS borde tänka på sin frus perspektiv också. Om det är han som har problemen känns det synd att tvinga frun att genomgå smärtsamma och faktiskt till viss del farliga behandlingar bara för att han vill använda sina spermier. Det är en jättesvår fråga som jag förstår inte är självklar, men lite hänsyn till fruns perspektiv hade suttit fint ändå. 
Svar på tråden Min fru gravid med en annan mans sperma?