Min fru gravid med en annan mans sperma?
Instämmer med att genetiken inte är så viktig när det kommer till föräldraskap. Man blir inte förälder för att man gett bort hälften av barnets gener, utan för att man beter sig som det.
Jag själv kan faktiskt bli provocerad av när det är så viktigt att få använda egen sperma. Jag förstår mer än väl att det är en besvikelse att inte kunna bli biologisk förälder, absolut. Det skulle göra ont för mig också att inse. Men som med så mycket annat som gör ont är det bara att acceptera.
När mannens spermier är kassa är det inte mannen som får behandling, utan kvinnan. Min man har få och dåliga simmare, och på grund av det måste vi använda oss av IVF med ICSI. Jag har fått göra undersökningarna. Jag har fått ta hormonerna. Jag har fått ta sprutorna. Jag har fått en nål instucken i min slidvägg för att suga upp äggen. Jag fick ta smällen då jag blev sjuk av hormonbehandlingen. Jag fick göra ingreppen för att få tillbaka embryon. Jag. Inte han. Det var min kropp som misshandlades på grund av hans problem.
Så på sätt och vis känner jag att det borde vara kvinnans val. Är det mannens spermier enbart som är problemet och man skulle kunna bli gravid med hjälp av insemination med annans sperma tycker jag inte att det ska sitta så hårt inne. Jag förstår att det är en sorg, men priset kvinnan får betala kan vara otroligt högt.