• Anonym (Lite ångest)

    Kommer vi förstöra våra barn?

    Jag och min man ska skiljas och ha våra barn vv from mars när jag flyttar, han bor kvar i huset. Vi har inte berättat för dem än utan gör det ca 3 veckor innan jag flyttar så tidsaspekten inte känns för lång/kort.

    Barnen är drygt 2,5 och 5,5 och helt sjukt starka som individer. De är trygga i sig själv, självsäkra och sociala och sticker ut i mängden vart vi än befinner oss. De är tydliga med vad de vill och är smarta och rejäla.

    Jag är rädd för att vi kommer paja deras personlighet eftersom en skilsmässa ofta innebär att deras trygghet rubbas. Kan det bli så?

    Jag och pappan är inte osams och sätter barnen främst i ALLT, men jag är ändå rädd att något hos dem kommer gå sönder. Ni som varit med om detta, förändrades era barns personlighet på nåt vis?

  • Svar på tråden Kommer vi förstöra våra barn?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kämparglöd och vilja) skrev 2015-04-05 15:12:25 följande:

    Jag tror att nästan alla barn som är med om skilsmässor blir mer otrygga och rotlösa. De vandrar mellan olika familjer och familjekonstellationer och förväntas anpassa sig efter hur föräldrarna valt att leva sina liv. Jag tycker inte att man ska stanna kvar i förhållanden som är dysfunktionella. Men jag har svårt att tro att den man en gång i tiden älskade och valde att bilda familj med, kan man inte hitta tillbaka till. Man attraherades ju en gång i tiden av personen. Jag tror att det är viktigt att hitta tillbaka till det man föll för när det begav sig. Äktenskap är inte hela tiden en dans på rosor. Under småbarnsåren prövas förhållandet extra mycket. Det gäller då att försöka hitta egentiden som par och hitta glöden som en gång fanns.


    Om den ena i förhållandet varit otrogen då? Och den bedragne verkligen har försökt att hålla kärleken vid liv men upptäckt att otroheten tog död på kärleken...hur hittar man då tillbaka? Den personen man en gång blev kär i visade sig inte vara den man trodde...
  • Anonym (Kämparglöd och vilja)
    Anonym (?) skrev 2015-04-05 19:00:12 följande:
    Om den ena i förhållandet varit otrogen då? Och den bedragne verkligen har försökt att hålla kärleken vid liv men upptäckt att otroheten tog död på kärleken...hur hittar man då tillbaka? Den personen man en gång blev kär i visade sig inte vara den man trodde...
    Båda måste ha kämparglöden och viljan för att hitta tillbaka till till varandra. Man kan inte kämpa själv. Om inte båda är villiga att kämpa för kärleken och att hitta tillbaka till varandra så funkar det ju inte. Jag är ingen förespråkare för otrohet, men om man ska klara att hitta tillbaka till varandra så måste man acceptera otroheten som har varit, släppa den och gå vidare. I ditt inlägg verkar personen inte släppt otroheten utan låtit den ta fokus och dödat kärleken och kämpar glöden hos den bedragna och kanske även bedragaren. Om personen man en gång föll för och valde att skaffa familj med inte har kvar en enda av egenskaperna så är det ju frågan om personlighetsförändring och då är det väl inte helt ovanligt att det ligger någon sjukdom i botten. Annars har jag lite svårt att tror att man inte kan se/hitta något av det man en gång föll för/attraherades av. Om man blir besviken för att den man valde att bilda familj med inte visade sig vara den man trodde, gick man kanske lite fort fram d v s man kanske inte hann komma ut ur förälskelsefasen/rosa dimman som vara upp till ett år, innan man bildade familj. Jag tror att om man inte känner varandra väldigt bra innan man skaffar barn så blir det tufft under småbarnsåren.
  • Anonym (skild)
    Anonym (Lite ångest) skrev 2015-01-18 20:59:38 följande:

    Jag och min man ska skiljas och ha våra barn vv from mars när jag flyttar, han bor kvar i huset. Vi har inte berättat för dem än utan gör det ca 3 veckor innan jag flyttar så tidsaspekten inte känns för lång/kort.

    Barnen är drygt 2,5 och 5,5 och helt sjukt starka som individer. De är trygga i sig själv, självsäkra och sociala och sticker ut i mängden vart vi än befinner oss. De är tydliga med vad de vill och är smarta och rejäla.

    Jag är rädd för att vi kommer paja deras personlighet eftersom en skilsmässa ofta innebär att deras trygghet rubbas. Kan det bli så?

    Jag och pappan är inte osams och sätter barnen främst i ALLT, men jag är ändå rädd att något hos dem kommer gå sönder. Ni som varit med om detta, förändrades era barns personlighet på nåt vis?


    Om det är som du säger så kommer inte barnen skadas. Inte alls. Håll en god ton mellan er. Umgås gärna som vänner tillsammans med barnen om det går. Jag menar - ät nån middag ihop nån gång. Låt barnen se att det inte är något konstigt mellan er. Låt ungarna prata med den föräldern som inte har dom den veckan.

    Jag tror att när man pratar skit om den andre föräldern så mår barnen jävligt dåligt. Många använder barnen som slagpåse. Gör inte det!
  • Anonym (Bra)

    TS det som är bra att du och din andra hälft inte är osams, jag hade en skilsmässa som tyvärr var ett riktigt trauma, med två föräldrar som inte pratade med varandra och jag mådde väldigt dåligt under en längre tid, den ena föräldern tog inte sitt ansvar osv. Och detta tog mig lång tid att komma ur, idag har jag en underbar familj och maken och jag håller ihop än och vår dotter mår bra, men tyvärr är relationen till en av mina föräldrar inte så bra, och frågorna jag aldrig fått svar på är jobbiga att bära med sig, vill att dottern skall kunna träffa både sin morfar och mormor, fast hon kan aldrig träffa dem gemensamt. Det är så trist när en skilsmässa innebär att två föräldrar inte kan prata med varandra och allt går genom barnet, och man får höra skitsnack från den ena föräldern om den andra osv. Sen är det fruktansvärt med föräldrar som inte tar sitt ansvar. Då borde man inte skaffa barn. Men TS, ni verkar ju komma överens i alla fall, du och din andra hälft och det är ett gott tecken vid skilsmässa och väldigt viktigt, och att båda tar sitt ansvar, det gör mycket för att barnen skall kunna känna sig så trygga som de kan. Sen är det väl alltid så att ett barn, måste få fråga och undra varför mamma och pappa inte bor ihop och kanske få vara ledsna en period. Då är det er uppgift att förklara så gott det går för barnen, varför ni inte bor under samma tak, även om det är svårt, när barnen är små.
    Hoppas att det går bra för er framöver. och ni var glad att era barn är bestämda och vet vad de vill, det ser jag som en styrka.

  • Anonym (Lisa)

    Precis en sån tråd jag letade efter, tack för att fått läsa alas kommentarer och egna upplevelser. Vi är relativt bra vänner och vill båda sköta det snyggt. Planerar berätta för barnen på torsdag kväll. De är 8 och 12 år. Jag bävar mycket för deras reaktioner.

  • Anonym (?)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-04-08 10:21:08 följande:

    Precis en sån tråd jag letade efter, tack för att fått läsa alas kommentarer och egna upplevelser. Vi är relativt bra vänner och vill båda sköta det snyggt. Planerar berätta för barnen på torsdag kväll. De är 8 och 12 år. Jag bävar mycket för deras reaktioner.


    Ungefär den åldern på mina barn...och jag är grymt orolig att vi inte skatta oss igenom detta.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-04-08 10:21:08 följande:

    Precis en sån tråd jag letade efter, tack för att fått läsa alas kommentarer och egna upplevelser. Vi är relativt bra vänner och vill båda sköta det snyggt. Planerar berätta för barnen på torsdag kväll. De är 8 och 12 år. Jag bävar mycket för deras reaktioner.


    Ungefär den åldern på mina barn...och jag är grymt orolig att vi inte skatta oss igenom detta.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (?) skrev 2015-04-08 15:45:41 följande:
    Ungefär den åldern på mina barn...och jag är grymt orolig att vi inte skatta oss igenom detta.
    Har en av er varit otrogen? Finns det mycket ilska och spänningar kvar mellan er?

    Sedan jag berättade för min man att jag mår extremt dåligt i vårt äktenskap därför att all min kärlek är borta sedan länge så har vi haft flera filmkvällar med sonen, varit på kortare skidresa med massor av folk, varit på tre släktkalas, firat födesledag i familjen med bådas släkter. Utan att bråka. Men visst, vi trippar på tå runt varandra, mest han för det är jag som är mest arg inombords. Ingen av oss har varit otrogen, ingen har någon ny på gång. Bara oss själva och barnens bästa att bearbeta.
  • Anonym (Vissa har aldrig älskat)
    Anonym (Kämparglöd och vilja) skrev 2015-04-05 15:12:25 följande:

    Jag tror att nästan alla barn som är med om skilsmässor blir mer otrygga och rotlösa. De vandrar mellan olika familjer och familjekonstellationer och förväntas anpassa sig efter hur föräldrarna valt att leva sina liv. Jag tycker inte att man ska stanna kvar i förhållanden som är dysfunktionella. Men jag har svårt att tro att den man en gång i tiden älskade och valde att bilda familj med, kan man inte hitta tillbaka till. Man attraherades ju en gång i tiden av personen. Jag tror att det är viktigt att hitta tillbaka till det man föll för när det begav sig. smile1.gif Äktenskap är inte hela tiden en dans på rosor. Under småbarnsåren prövas förhållandet extra mycket. Det gäller då att försöka hitta egentiden som par och hitta glöden som en gång fanns. smile1.gif


    För min man fanns det inget val. Det fanns inte en chans att de kunde hitta tillbaks till varandra för även om det satt hårt inne att erkänna för honom så har han aldrig älskat sina barns mamma. Han kom från ett förhållande där han blev bedragen och sviken och hon var ett säkert val. Hon var i behov av en man som tog hand om henne och han kunde hjälpa henne och fick känna sig duktig. Barnen är det enda goda som kom av en relation som ärligt talat aldrig borde blivit för de drog bara ner varandra i skiten.

    Så att man kan hitta tillbaks förutsätter ju att det faktiskt varit kärlek från början och inte något annat.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-04-09 08:09:01 följande:

    Har en av er varit otrogen? Finns det mycket ilska och spänningar kvar mellan er?

    Sedan jag berättade för min man att jag mår extremt dåligt i vårt äktenskap därför att all min kärlek är borta sedan länge så har vi haft flera filmkvällar med sonen, varit på kortare skidresa med massor av folk, varit på tre släktkalas, firat födesledag i familjen med bådas släkter. Utan att bråka. Men visst, vi trippar på tå runt varandra, mest han för det är jag som är mest arg inombords. Ingen av oss har varit otrogen, ingen har någon ny på gång. Bara oss själva och barnens bästa att bearbeta.


    Japp, min man var otrogen för några år sedan. Vi gick på FR o tog oss snabbt igenom det. Lite för snabbt troligen...för det är anledningen t att mina känslor sakta ebbat ut. Började kanske redan innan?

    Själv blev jag oerhört förälskad förra året o var på sätt o vis otrogen...det fick mig väl stt inse att så här kan vi inte ha det. Ett bra äktenskap men utan känslor från ena parten kan aldrig sluta väl...
  • Cassis

    Jag är själv barn till skilda föräldrar, jag tackar högre makter att de skildes när jag fortfarande va relativt ung, jag var 5. Med tanke på att deras problem gick så långt att de hatade varandra, och inte ens tålde att se varandra vid lämning och hämtning, är jag glad att de inte fortsatte längre. De använde dessutom oss barn som slagpåsar, det finns inget värre som barn än att få höra hur dum/korkad/idiotisk ens förälder är (även om jag som vuxen måste erkänna att båda hade rätt om den andre).

    Jag har ingen stor tro till äktenskap, detta då min mor alltid tagit väldigt lätt på det. Hon har varit gift och skild 3 gånger. Skulle inte förvåna mig om hon gör fler försök.

    Sitter idag i samma sits som flera av er andra, på väg att avsluta ett förhållande där barn ingår. Mitt största mål att att det skall bli så bra som det kan bli för barnen. Jag söker tex bostad i samma ort som min man bor i, så att barnen inte ska behöva pendla eller byta skola. Har själv både bytt skolor och flyttat många gånger.

    Har man bara barnens bästa i tankarna är skilsmässor inte så farliga.

    Ger samma råd här som jag har gett de vänner och bekanta som delar sig "tyck och tänk vad du vill om ditt ex, men ALDRIG inför barnen"

  • Anonym (splittrad)

    Tårarna rinner när jag sitter och läser era inlägg! Så skönt att hitta denna tråden!

    Jag känner att det vore det absolut bästa för mig och min sambo om vi gick isär. Skäms så oerhört över att säga detta då vår minsta dotter bara är fem månader, och storasyster är 2,5 år. Jag är själv skilsmässobarn och har alltid tänkt att den uppväxten vill jag aldrig ge mina barn, men så sitter man här... 

    Vi ska prova familjeterapi med början nästa vecka, ska bli jätteskönt! Tyvärr tvivlar jag lite på det, för visst det kan vara nyttigt och utvecklande på många sätt.. Men ingen kan ju säga åt känslorna vad de ska känna...

    Ni som gått i familjeterapi/familjesamtal, hur var det?

  • Anonym (?)
    Anonym (splittrad) skrev 2015-04-10 10:27:33 följande:

    Tårarna rinner när jag sitter och läser era inlägg! Så skönt att hitta denna tråden!

    Jag känner att det vore det absolut bästa för mig och min sambo om vi gick isär. Skäms så oerhört över att säga detta då vår minsta dotter bara är fem månader, och storasyster är 2,5 år. Jag är själv skilsmässobarn och har alltid tänkt att den uppväxten vill jag aldrig ge mina barn, men så sitter man här... 

    Vi ska prova familjeterapi med början nästa vecka, ska bli jätteskönt! Tyvärr tvivlar jag lite på det, för visst det kan vara nyttigt och utvecklande på många sätt.. Men ingen kan ju säga åt känslorna vad de ska känna...

    Ni som gått i familjeterapi/familjesamtal, hur var det?


    Vi har börjat vår andra omgång på FR. Framförallt min man fick nog hjälp förra gången att se hur det var fatt. Min man hade varit otrogen, o så här i efterhand gick vi alldeles för snabbt vidare från den. Troligen därför vi sitter där vi sitter nu...bra äktenskap i stort, förutom en viktig del som saknas...kärlek o åtrå från min sida.

    Får se vart det leder denna gången. Kommer kämpa mig blå för att vi inte ska dela oss...
  • Tove19

    Mina föräldrar skiljde sig aldeles för sent. Jag var 12 när de separerade och min lillebror var 8 och jag känner hur det har förstört i mig och i honom att våra föräldrar fortsatte bo ihop under flera åh för våran skull. Jag mår otroligt dåligt av att vara nära vuxna människor som bråkar/är sura för jag var den som försökte gå emellan mamma och pappa när jag ver liten, och bara en sån sak som att de vuxna människor i en parrelation som är kärleksfulla får mig att inte veta hur jag ska reagera, jag har ju aldrig varit med om att mina föräldrar har tyckt om varandra.

    Man gör sitt/sina barn en stor otjänst om man hänger ihop bara pga dem.

  • Anonym (splittrad)
    Anonym (?) skrev 2015-04-10 13:04:27 följande:
    Vi har börjat vår andra omgång på FR. Framförallt min man fick nog hjälp förra gången att se hur det var fatt. Min man hade varit otrogen, o så här i efterhand gick vi alldeles för snabbt vidare från den. Troligen därför vi sitter där vi sitter nu...bra äktenskap i stort, förutom en viktig del som saknas...kärlek o åtrå från min sida.

    Får se vart det leder denna gången. Kommer kämpa mig blå för att vi inte ska dela oss...
    Skickar all styrka och lycka till, till er!
  • Anonym (awa)
    Anonym (Kämparglöd och vilja) skrev 2015-04-05 15:12:25 följande:

    Jag tror att nästan alla barn som är med om skilsmässor blir mer otrygga och rotlösa. De vandrar mellan olika familjer och familjekonstellationer och förväntas anpassa sig efter hur föräldrarna valt att leva sina liv. Jag tycker inte att man ska stanna kvar i förhållanden som är dysfunktionella. Men jag har svårt att tro att den man en gång i tiden älskade och valde att bilda familj med, kan man inte hitta tillbaka till. Man attraherades ju en gång i tiden av personen. Jag tror att det är viktigt att hitta tillbaka till det man föll för när det begav sig. Äktenskap är inte hela tiden en dans på rosor. Under småbarnsåren prövas förhållandet extra mycket. Det gäller då att försöka hitta egentiden som par och hitta glöden som en gång fanns.



    Jag förstår att det kan vara svårt att tro om man inte har varit där men ibland går det faktiskt inte att hitta tillbaka till den man en gång älskade och valde att bilda familj med.

    Ibland glider man långsamt isär med åren. Ibland inser man olikheterna för sent, man tror att man känner varandra efter 5 (eller 10) år ihop och gifter sig och skaffar barn men inser senare i livet att man inte mår bra av att leva tillsammans.

    Man kanske kämpar i flera år och försöker familjerådgivning och allt. Men det är inte säkert att det går ändå.

    Det finns säkert de som skiljer sig lättvindigt (jag antar det) men varken jag eller min nya eller någon av våra nära vänner som skilt sig känner igen sig i den bilden. Vad gäller bekantas skilsmässor så väljer jag att inte spekulera i om de är lättvindiga eller befogade, åtminstone jag satte upp en fin fasad mot våra bekanta... de anade aldrig vad jag kände.
  • Cassis
    Anonym (Kämparglöd och vilja) skrev 2015-04-05 15:12:25 följande:

    Jag tror att nästan alla barn som är med om skilsmässor blir mer otrygga och rotlösa. De vandrar mellan olika familjer och familjekonstellationer och förväntas anpassa sig efter hur föräldrarna valt att leva sina liv. Jag tycker inte att man ska stanna kvar i förhållanden som är dysfunktionella. Men jag har svårt att tro att den man en gång i tiden älskade och valde att bilda familj med, kan man inte hitta tillbaka till. Man attraherades ju en gång i tiden av personen. Jag tror att det är viktigt att hitta tillbaka till det man föll för när det begav sig. Äktenskap är inte hela tiden en dans på rosor. Under småbarnsåren prövas förhållandet extra mycket. Det gäller då att försöka hitta egentiden som par och hitta glöden som en gång fanns.


    Kan förstå ditt tankesätt, men för oss blev en sjukdom med hjärnskador sista spiken i kistan. Jag har på grund av sjukdomen och mina skador fått andra prioriteringar, sättet min man hanterar sakerna har gjort att jag ser han på annat sätt.

    Är själv skilsmässobarn, dock bottnar min rotlöshet mer i min mors eviga flyttande. När jag fyllde 20 hade jag flyttat för 30:de gången. Jag har gått i 4 grundskolor och tre gymnasium... Min plan är även om jag gärna hade flyttat från orten, stanna kvar just för att barnen inte ska behöva byta skola. Dessutom är min man en bra pappa, vill för allt i världen inte att barnen ska gå miste om en bra förälder.
  • Anonym (Lisa)

    Jahapp, nu börjar nästa sväng. Mitt blivande ex meddelade mig att hans bror med fru inte tål mig och det är därför vi umgås så lite. Jag blir ju rätt sårad och håller ett stort avstånd till paret. Idag ringer svägerskan på mitt jobb och vill tala ut om varför vi knappt pratar och jag meddelar att det behövs inte pratas, jag har fått veta att hon inte tål mig och jag har inget behov av att reda ut något. Hon vet också att vi ska skiljas. Hon blir rätt upprörd. Nu ikväll så efter att mitt blivande ex varit där några timmar så har hon aldrig sagt så och mitt blivande ex har inget minne av att ha sagt detta till mig. Suck. Bara inse att jag inte ska lita på något han säger och imorgon ta det hela med blivande ex-svägerskan.

Svar på tråden Kommer vi förstöra våra barn?