• holsara5

Galonbyxor

Verkar vara rätt mycket åsikter om overaller och hur länge man använder det, då undrar jag vad ni anser om galonisar/galonbyxor. När slutar man med det?

• Svar på tråden Galonbyxor
  • fluu

När barnet vill? Jeez..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SaligaAmalia

Ja, precis, när barnet själv vill sluta med det.

Själv har jag "galonisar" för vuxna. Det är inte samma material, men mer eller mindre lika vattenavvisande. Jag kan förvisso inte sitta några längre stunder i vattenpölar, men sitta på en blöt bänk och stå i ösregn funkar.

När mitt barn slutar med galonisar kommer han att få liknande överdragsbyxor som de som jag har.

• holsara5

Visst när barnet själv vill kan väl vara ganska rimligt, tänkte på att många verkar mena på att ingen overall när man börjat skolan, tänkte om det var likadant med galonisar.

• SaligaAmalia
    holsara5 skrev 2015-01-19 11:23:49 följande:

Visst när barnet själv vill kan väl vara ganska rimligt, tänkte på att många verkar mena på att ingen overall när man börjat skolan, tänkte om det var likadant med galonisar.

Det är bara ytliga mofon som uttrycker sig så. Det finns inga regler. Det är vuxna som sätter dessa regler för sina barn. Vilket leder till att om en person i årskurs tre har overall, så blir denne retad då alla andras föräldrar sagt att det är ett "bebisplagg".

Själv hade jag overall till årskurs 2. Jag var inte ensam i min klass om att ha overall.
    Skönt i matsalen när jag bara kunde ta av överdelen och knyta den runt midjan och således slippa trängas i kapprummet. ;)

Från årskurs 3 använde jag överdgarsbyxor och jacka.

Från årskurs 5 eller 6 hade jag bara underställ inunder (förutom när vi var i Sälen och åkte skidor, då var det underställ + överdragsställ.
  • Gladhannapanna

MIn tjej går i tvåan och hon har galonställ, både fodrat och ofodrat. Det fodrade har inga hängslen utan slutar vid midjan.

När dessa är urvuxna har vi andra regnställ liggande, liknande dem som finns för vuxna. 

hon hade overall till och med nollan, ev även i ettan, minns inte....

• holsara5
    SaligaAmalia skrev 2015-01-19 11:29:04 följande:
    Det är bara ytliga mofon som uttrycker sig så. Det finns inga regler. Det är vuxna som sätter dessa regler för sina barn. Vilket leder till att om en person i årskurs tre har overall, så blir denne retad då alla andras föräldrar sagt att det är ett "bebisplagg".

Själv hade jag overall till årskurs 2. Jag var inte ensam i min klass om att ha overall.
    Skönt i matsalen när jag bara kunde ta av överdelen och knyta den runt midjan och således slippa trängas i kapprummet. ;)

Från årskurs 3 använde jag överdgarsbyxor och jacka.

Från årskurs 5 eller 6 hade jag bara underställ inunder (förutom när vi var i Sälen och åkte skidor, då var det underställ + överdragsställ.
    Precis så känner jag, vem är det som sätter dessa regler? Vill man ha galonisar med hängslen i årskurs 2 eller 3 så måste man väl få det utan att bli mobbad.
  • SaligaAmalia
    holsara5 skrev 2015-01-19 11:38:31 följande:
    Precis så känner jag, vem är det som sätter dessa regler? Vill man ha galonisar med hängslen i årskurs 2 eller 3 så måste man väl få det utan att bli mobbad.
    Min farmor bodde i norraste Norrland när jag var barn. Där hade vuxna som barn både overall och gallonisar med hängslen.
    Vet inte hur det är där nu. Detta var 90-tal.
  • Dixie
    holsara5 skrev 2015-01-19 11:23:49 följande:

mina skolbarn har inte galonbyxor - men regnbyxor! Det har jag också - bra att ha när det regnar! 
  • jonnashus

Så länge det finns i storlek, det viktiga är väl att man har något som skyddar. Tycker inte det spelar någon roll vilken typ det är. Hos oss används fortfarande typiska galonisar med hängslen även av äldsta som blir 11 år.

• holsara5
    jonnashus skrev 2015-01-20 12:34:24 följande:

Så länge det finns i storlek, det viktiga är väl att man har något som skyddar. Tycker inte det spelar någon roll vilken typ det är. Hos oss används fortfarande typiska galonisar med hängslen även av äldsta som blir 11 år.

Det verkar väl vettigt Glad
  • jonnashus

Kör på det som du tycker blir bäst, här har barnen inte haft några synpunkter så som sagt så har vi fortfarande galon och det funkar toppen.

• Johan70
    Millesk skrev 2015-08-25 20:41:37 följande:

Jag är BÖHÖVER tvinga mina 12 åringar på galonisar!

Då är det kanske dags att sluta? När de är 12 år är de väl ändå inte ute och leker i regnet på samma sätt längre som i yngre åldrar?
Svar på tråden Galonbyxor