• banerry

    vänskap mellan kvinnor

    hej ! 
    Jag är en tjej på 22 år och jag skulle vilja ta upp ett problem som jag har i mina relationer till andra kvinnor och som ofta känns igen av andra när det kommer på tal och det är att kvinnor kan vara väldigt kritiska mot varandra i allmänhet. 
    Jag har haft en ganska jobbig uppväxt vilket har resulterat i att jag har svårt att känna trygghet i sociala sammanhang och grupper av människor på t.ex. arbetsplatsen men även privat. 
    Oftast släpper det efter ett tag men det finns vissa människor som jag känner mig väldigt otrygg med och jag känner att jag alltid måste vara på min vakt då det känns som att dom inte vill mig väl och gärna tar chansen att trycka ner mig lite om dom får, dessa personer är nästan alltid kvinnor. 
    Jag har stött på en del män också som gärna sätter sig på en för att känna sig stora själva men i min erfarenhet så har det till störst del varit kvinnor. 
    Sanningen är att jag ibland känner mig jätte rädd för dessa kvinnor då de är väldigt " in your face" vilket jag tycker är obehagligt och hotfullt.
    Deras sätt att trycka ner kan verka oskyldiga då dom är bra på att dölja det men dom är bara så dominanta av sig på något sätt att dom alltid kommer undan med det även när det märks vad dom håller på med. 
    Jag arbetar inom vården där det nästan bara är kvinnor och på min arbetsplats finns det några sådana kvinnor som gärna vill sätta sig på en. Dom kan t.ex. anklaga en för att inte ha gjort ett bra jobb, dom beter sig som om man har gjort något fel fast man inte har gjort det och så framhäver dom sig själva som idealet. Jag har blivit överkörd av dessa kvinnor många gånger då dom är så oberäkneliga och jag har haft svårt att säga ifrån då jag har haft dåligt självförtroende men jag har ändå vetat att jag hade rätt, jag hade inte gjort något speciellt fel det är bara dom som vill hacka på mig. Man måste hela tiden hålla uppe distansen till dom och visa att man är en stark individ annars hugger dom på direkten som blodhundar ;).

    Dessa kvinnor har också andra regler för sig själva och för dom som hon anser vara sina närmaste kompisar. Då går det bra att fuska med allt möjligt och om någon ertappar dom och ifrågasätter dom så ställer dom till med ett jävla liv så ingen vågar ta debatten.

    Men även kvinnor som jag inte tycker är så dominanta av sig elelr vad man ska kalla det? tycker jag kritiserar andra kvinnor alldeles för lätt. På jobbet är det mycket skitsnack om skitsaker som egentligen inte spelar någon roll. När någon berättar för mig om vad någon gjort eller inte gjort så brukar jag bara svara "okej" eller "jag är inte intresserad". Kanske ca 75 % av arbetskompisarna tycker det är jätte kul  när någon har gjort något dumt och det riktigt lyser i vissas ögon när dom får berätta det och skvallra om det. 

    Andra exempel är från det privata bland kompisar som förra helgen t.ex. så var jag ute på krogen med några kompisar var på min kompis börjar kritisera en annan okänd tjejs klädval då hon tyckte att hon hade alleldes för tajta byxleggins(hon sa det inte till henne utan till oss). 
    Jag tyckte inte att det såg särskilt illa ut, jag hade väl inte tagit på mig dom själv men det är inte så att jag går runt och bedömer folks klädval så ingående. Det var liksom inte en uppenbar klädmiss, utan bara ett par liite för tajta, svarta jeansleggins.
    Detta har jag varit med om mycket faktiskt, att tjejer jag hängt med kritiserar andras kläder, utseende osv. Jag har även märkt tydligt när andra pratar om mina kläder. 
    Ett annat exempel är en tjejkompis som jag inte känt så länge men som jag bjöd på en middag hem till mig. Jag hade tvekat lite innan jag bjöd henne då jag vet att hon är en ganska dömande person och jag hade rätt om den saken! Hon hade efteråt sagt till min andra kompis att mitt hem var opersonligt och tråkigt och att jag borde sätta upp lite mer tavlor på väggarna. Jag kände också när hon va hemma hos mig hur hon inspekterade mitt hem och bedömde det!
    En annan tjejkompis berättade nyligen att hon städar sin toa flera gånger om dagen och så klagade hon på att andra kompisar hon varit hos hade så äckliga toaletter. Så nu känner jag att jag verkligen måste ha  en klintiskt ren toa när hon kommer??!! haha nää men.. 
    Jag tycker bara att det finns så mycket onödiga regler och krav i vissa tjejgrupper som man ska leva upp till. Aldrig kan man få alla rätt heller.
    Jag menar om jag inte har rätt byxor så betyder inte det att jag är en dålig människa? Jag är en modemedveten person och tycker om att klä mig snyggt för jag tycker det gör mycket för humöret men när det blir som ett krav på listan som vänner måste leva upp till så tycker jag bara att det blir jobbigt och det gör mig nervös. 
    Som ni hör så har jag inte det bästa självförtoendet och det jobbar jag på, jag kanske inte hade blivit nervös av det om jag var säkrare i mig själv men jag tycker ändå att det är en tråkigt jargong! jag tycker liksom att man kan strunta i dom här skitsakerna som många kvinnor hänger upp sig på och ska sätta dit varandra för elelr snacka bakom ryggen, dom spelar ju inte så jätte stor roll i det stora hela, alla har vi väl haft ett par fula byxor, alla har vi väl gjort misstag på jobbet??
    Bara för Att någon har dom rätta kläderna och kan föra sig perfekt i sociala sammanhang betyder det inte att den personen är en  snäll person och en bra vän? Det kan faktiskt vara tvärtom, sociapater är ofta jätte duktiga på att föra sig och vet precis hur dom ska vara för att verka som bra personer!

    Jag har tyckt att det är svårt många gånger att leva upp till kraven som ställs på att vara en bra tjej, man ska le mycket och skratta, vara omhändertagande och social. Jag är en person som tycker det kan vara ganska jobbigt med en massa kallprat, det tar mycket energi och ibland klarar jag inte av att vara sådär som förväntat. därför känner jag att jag ibland blir "den konstiga" bland tjejer då dom inte fattar varför jag inte spelar efter "reglerna" och säger rätt sak på rätt plats. 
    Jag känner mig inte alls lika rädd för vad killar ska tycka, om jag går på en middagsbjudning t.ex. och jag inte hann köpa blommor till värden av någon anledning så hade jag känt mig mindre dömd eller inte dömd alls utav värd-mannen men skulle tycka att det var pinsamt inför värd-kvinnan.
    Eller om vi säger att jag bad min sambo köpa en present och han glömmer det så kommer vi till festen utan present då hade jag känt att alla kvinnorna skulle tycka det var jätte oförskämt medans männen bara skulle rycka på axlarna och kanske skämta bort det? Det känns också som att det är mera mitt ansvar som kvinna att komma ihåg att köpa present. Det känns också pinsammare för en kvinna att ta hem folk om det är stökigt än för en man just för att andra kvinnor dömer en.
    Jag kommer så himla mycket bättre överens med män just nu då det känns som att dom inte bryr sig så mycket om detaljerna utan mera helheten. Sedan brukar dom också ha lite mer liknande intressen som mig och det är ju då såklart lättare att dra igång ett samtal. 
    Jag kan hänga med tjejer och låtsas tycka att det är jätte roligt och snacka om relationer och sådant en hel kväll och dom tror att jag har haft jätte trevligt. Och visst har jag haft trevligt men även jobbigt då jag har fått anstränga mig så mycket för att passa in och leva upp till det som är förväntat.

    Jag skulle vilja känna mig mer bekväm bland kvinnor för jag tycker ändå att det finns ett speciellt band, det blir en speciell stämning när det bara är kvinnor. Jag har jätte många kvinnliga förebilder och jag tycker om många kvinnor i mitt liv, mamma, farmor, kusiner, vänner m.m. men jag förstår mig inte på detta med all kritik mot varandra :/. 
    Kanske blir det bättre dock när jag börjar på universitetet och träffar tjejkompisar med samma intressen som mig. Vad säger ni, existerar detta i alla grupper i samhället eller är det mest inom yrken som vård och omsorg och bland yngre tjejer som mina kompisar?
    Jag tycker att detta är ett problem för oss kvinnor.
    Jag har hört ett ordspråk "tjejer klär inte upp sig för killarna på festen utan för tjejerna" ?? 
    Kan vi inte bara sluta se varandra som konkurrenter och försöka stärka varandra istället ? isåfall hade inte männen haft en chans ;) 

    Stor kram till alla underbara, fantastiska kvinnor där ute {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden vänskap mellan kvinnor
  • banerry

    och jag snackar såklart också "skit" om folk ibland men då är det i regel större saker som faktiskt är problem.. försöker att inte vara dömande men ibland slinker det ju ur lite onödiga elakheter. Är inte perfekt själv är det jag tilllägga ;) kanske uppfattas min text lite som att jag tycker att jag är bättre än andra och det är inte riktigt det som är poängen med inlägget.

  • Johan70

    Jag tror att det är svårt att generalisera och påstå att alla kvinnor inom t.ex. vården skulle vara otrevliga mot andra kvinnor. Däremot tror jag att det kan vara bättre t.ex. på en utbildning, där man kanske lite mer hjälper varandra än vad man gör på ett jobb som i sig kan bli rätt rutinartat och därmed tråkigt. Jag tror också att det kan bli bättre stämning i sammanhang där man faktiskt har en jämnare könsfördelning.

  • banerry
    Johan70 skrev 2015-01-19 20:28:23 följande:

    Jag tror att det är svårt att generalisera och påstå att alla kvinnor inom t.ex. vården skulle vara otrevliga mot andra kvinnor. Däremot tror jag att det kan vara bättre t.ex. på en utbildning, där man kanske lite mer hjälper varandra än vad man gör på ett jobb som i sig kan bli rätt rutinartat och därmed tråkigt. Jag tror också att det kan bli bättre stämning i sammanhang där man faktiskt har en jämnare könsfördelning.


    jo jag kände att det blev lite svartvitt här.
    Tror också att det är bättre med jämnare könsfördelning, mina kollegor som har jobbat länge klagar ofta på att det är mycket skitsnack i vården men så fortsätter dom ändå.
    Jag tycker att det obehagligt för man kan ju vara bombsäker på att dom snackar om en själv också när man är borta. Det blir mycket jobbigare när man gör fel för då vet ALLA det. 
    Sedan så är dom mycket trevligare mot männen som jobbar där, det blir en stor kontrast. 
    Typ som när jag och en killkompis hade samma läkare så sa jag till han att den kvinnan som satt i receptionen är ju skit otrevlig och vill aldrig hjälpa mig när det blir problem med tiden och då blev han helt förvånad för hon har tydligen alltid varit jätte trevlig och hjälpsam mot honom. 
    Ett annat scenario som hänt mig några gånger är att jag försöker berätta för några tjejkompisar om något jag läst om och dom verkar totalt ointresserade och beter sig som att jag tror att jag är nåt men när en kille sedan kommer och berättar något liknande då verkar alla jätte intresserade plötsligt! 
    Tycker det är intressant också hur män inte verkar fatta när saker i gruppen händer, dom märker oftast inte intrigerna som finns i en tjejgrupp för att det är en sån passiv aggressivitet. Har varit med om flera ggr att killar bara står som fågelholkar för dom har inte fattat att det har varit något på gång. Samma när en tjej är arg på en kille i ett förhållande då är ett vanligt problem att killen inte fattar vad den gjort. Det tror jag är för att tjejer är vana att umgås med tjejer som kan deras passiv-aggressiva språk.

    Tjejer har ett enligt min erfarenhet ett väldigt komplicerat socialt liv om man jämför med män, kanske är det för att det sociala var det enda kvinnorna kunde styra över när männen hade makten över jobb och allt annat?

    Det har visats i studier att kvinnors sociala nätverk är starkare än mäns och därför riskerar män i större utstreckning att bli isolerade när något händer i deras liv och de drabbas av då ofta av depressioner och sådant som kommer med ett ensamt liv.

    Självklart är inte alla såhär, jag har vänner som är uppmuntrande och jätte fina vänner också. Jag tror att dom flesta vill varandra väl män och kvinnor! Det är mer ett mönster som jag sett i tjejgrupper och som många jag pratat med håller med om existerar. Många säger att dom "inte orkar med allt skitsnack" men ändå fortsätter det. Kommer ihåg när jag var liten och man inte kunde leka 3 för då blev alltid en tjej utanför för man konkurrerade om vänskapen. Detta fenomen är också välkänt. Kanske är inte kvinnor ett "flockdjur" helt enkelt. 
  • Anonym (Bort)

    Är det inte bara att välja bort personer som påverkar en negativt?

  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Bort) skrev 2021-09-19 13:47:38 följande:

    Är det inte bara att välja bort personer som påverkar en negativt?


    Men GE DIG!

    Svara inte i trådarna denna person återupptar efter många år.
  • Anonym (f)
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-19 13:56:37 följande:
    Men GE DIG!

    Svara inte i trådarna denna person återupptar efter många år.
    Tycker faktiskt det är en bra och tänkvärd trådstart. Kan känna igen mig till viss del i ts.
  • Anonym (Straz)

    Om man mår bra som människa har man inte samma behov att snacka skit och döma andra.

Svar på tråden vänskap mellan kvinnor