• Ida80

Tips på upplägg vid extrainkallning av personal.

Jag driver ett företag sedan 6år tillbaks. Älskar det verkligen, även om det ibland känns blytungt...
    Det som jag finner mest svårhanterligt är inkallning av personal akut.
    Och när jag säger akut, men ar jag; någon måste infinna sig på jobbet NU, för "Kalle" har spytt!

Företaget jag driver kan aldrig vara obemannat. Dvs, om någon blir sjuk måste en annan in med omedelbar verkan. Även om det inte är ofta det händer, så är det ett ständigt stör moment när det väl händer.
    Vem ska jag ringa? Ingen kan, vad gör jag?!!??
    Från början var det alltid jag själv eller min kompanjon som hoppade in och jobbade när detta hände. Sedan skaffade vi fler extranställda, och då blev det mer sällan vi behövde hoppa in extra så, då de oftare fanns folk som ville jobba. Men vi var ju ändå alltid tillgängliga i sista hand.
    Nu har vi dock utökat och har fler filialer, och då kan man ju inte klona sig och vara på flera ställen samtidigt. Vilket gör att jag känner jag jag måste hitta ett annat upplägg för att hantera detta.

Vid ett tillfälle har vi pga att ingen kunnat komma och byta av, har den som blivit sjuk fått jobba vidare med feber. Det känns liksom förjävligt! Som chef vill man ju verkligen inte utsätta någon för detta. Är man sjuk, ska man kunna vara hemma och vara sjuk, inte tu tal om saken! Men hur i helskotta ska man göra?!?
    Just denna dag, kunde ingen av våra 8 extra anställda hoppa in och jobba, pga. fullt förståliga skäl. (de flesta var iväg långt bort typiskt nog).
    Själv var jag på semester och led helveteskval över att inte kunna "gripa in".

Ibland känns det som att det är sämre engagemang på extra personalen nu jämfört med för typ 4år sedan. Eller är det bara att de är mer vana nu, med att de inte behöver hoppa in hals över huvud, då personalen som jobbar oftast aldrig är sjuk, eller redan indikerar att de håller på att bli sjuka, så man hinner förvarna och sätta dem i beredskap på ett annat sätt. Eller är det just att jag själv ofta inte kan hoppa in, efterom jag redan jobbar, som gör att det blir mer känbart. Jag vet itne.
    Måste i alla fall hitta ett bra upp lägg...
    Eller hur motiverar man någon att hoppa in med kort varsel? Och nej, extra lön är inte genomförbart just nu, då det med de nya filialerna redan är ekonomiskt spänt. Och när någon blir sjuk måste man ju utöver den inkallade även betala ut sjuklön till den andre... Men andra motiverande ideer tar tacksamts emot!

Är det någon som har tips på bra upplägg som ni vet fungerar så berätta gärna!
    Eller om du har tankar på hur du hellre sett att det skulle varit upplagt om du fått bestämma på din egan arbetsplats..

*För varje minut du är arg, förlorar du 60 sek utav glädje*
  • Svar på tråden Tips på upplägg vid extrainkallning av personal.
  • Ellonbellon

Kanske locka med biokort eller nåt. Det är ju visserligen en kostnad men kanske kan gå om det är sällan det sker.

Ha ett sms system så slipper ni ringa runt, säg först till kvarn, det brukar få fart på en del.

• Ida80

sms system låter vettigt. Biobiljetter också faktiskt. Tack!

*För varje minut du är arg, förlorar du 60 sek utav glädje*
  • Kjell2

Kolla först i ert kollektivavtal vad som gäller för t ex jour.

Sen, vid akut sjukdom, slipper du betala lön första dagen, karensdag, så du slipper dubbla kostnader.

I grunden är problemet olösligt. Du kan inte garanara att medarbeter inte blir sjuka och du kan inte tvinga folk att jobba på kort varsel. I alla fall inte utan joursystem.

Annars är det mutor som gäller. Både på kort och lång sikt. Extralön om folk ställer upp, löneförhöjning, bättre tjänst odyl för de som ofta ställer upp på kort varsel.

En variant kan vara att kolla med någon bemanningsfirma och fixa ett avtal där de ställer upp med personal på kort varsel.

Svar på tråden Tips på upplägg vid extrainkallning av personal.