• jiwisto

Båda har bestämt separation, sambon är aggresiv & kränkande, varför?

Hej,

För någon månad sedan bestämde jag och sambon att separera efter en 5-årig samborelation. Vi har haft våra duster & kriser senaste året, men alltid lyckats komma igenom dem stärkta tillsammans. Sambon har dock flera gånger gjort slut genom ord och vissa gånger även åkt iväg och sovit borta efter vi bråkat men vi har hittat tillbaks varje gång. För någon månad sedan tröttnade jag helt och för första gången gjorde jag slut, men vi hittade tillbaks även denna gång...till min förvåning. Nu i julhelgen blev det dock för mycket för vår relation, och vi rök igop rejält igen, och jag så att jag ville att sambon skulle köpa ut mig från vårt gemensamma boende. Sambon frågade då hur mycket jag ville ha, men vi kom inte överrens, så nu har vi bestämt att i stället sälja bostaden och dela på vinsten.

Vi var även helt överrens om att vår relation var helt slut så vi tog båda av oss förlovningsringarna, och bor nu på varsin våning i huset då vi inte alls är överrens om nånting längre...förutom att vi gjort helt slut och håller på att sälja huset via inkopplad mäklare. Vi håller på och städar undan inför komma mäklarfotografering och packar ner våra respektive saker, var & en för sig..

Nu till saken, sambon är ruskigt arg och elak mot mig så fort chansen finns och säger med frän och spydig röst saker till mig som:

- "Du kommer inte vara vare sig vän eller ovän för mig efter vi flyttat, då kommer vara ingenting för mig."

- "Du är en patetisk människa som inte åstadkommit nånting i livet ännu."

- "Jag måste vara världens självplågare som stått ut med dig under 5 år frivilligt."

- "Jag har satsat så mycket på vår relation och du har inte satsat ett skit."

Varför agerar sambon på detta vis nu, när vi båda kommit överrens om att avsluta relationen och agerar därefter?

Egentligen borde sambon vara nöjd med att vi är helt överrens och att separera och flytta isär, då sambon mest gnällt om det mesta sista året, och även jag på sambon faktiskt - vi har inte haft det bra alls sista året. Jag har hela tiden svarat lugnt och på samma sätt, att min enda önskan är att vi försöker hantera separationen och försäljningen på ett moget & vänskapligt sätt då vi tvingas leva tillsammans ett tag till - då det trots allt är jobbigt nog för båda två och vi behöver energi till att kunna sköta jobben och allt praktiskt med försäljningen och flytt och bodelningen av gemensamma saker. Jag har t.om sagt att jag önskar vara vän i framtiden då vi hade fantastiska första 2-3 år, en tid som jag vill ha kvar i minnet, men sambon har då svarat att jag inte kommer vara något alls i gengäld.

Därför försöker jag verkligen förstå sambons reaktion här, varför kommer denna aggression & bitterhet ut riktat mot mig och har sambon någon agenda med det som jag inte förstår?

Någon av er som har en idé om detta?

• Svar på tråden Båda har bestämt separation, sambon är aggresiv & kränkande, varför?
  • Jw83

Det är nog en allmän bitterhet som tas ut på närmsta person. Jag har själv blivit arg på mig själv när jag slösat bort för många år på en partner som jag innerst inne vetat om har varit fel för mig. När det äntligen tar slut så inser man hur dum man varit och hur illa man egentligen har haft det. Fem år är fem år som man aldrig får tillbaka. År som man hade kunnat spendera med den rätte istället.

• Anonym (eller..)

eller så är det ett sätt för honom att må bättre själv..min sambo var så när vi skulle separera, exakt såna saker sa han och det visade sig att han inte ville det egentligen..utan var less på han själv...lite "tvärtom" meningar så att säga..

Svar på tråden Båda har bestämt separation, sambon är aggresiv & kränkande, varför?