• Alexi

Är denna budget rimlig (sträcker sig över det första hela året)

Vi köpte det mesta nytt. Men vi hade 30 000 kr sparat till det och var sen två heltidsarbetande vuxna med bra löner. I din situation som ensamstående tycker jag det är orimligt att köpa allt nytt. Varför ska du göra det? Vissa saker som babyskydd, madrass mm skulle jag också köpa nytt. Men inte alla kläder, finns ju tonvis med begagnat. Och vagn kan du nog också hitta jättefina om du lägger tid på att leta lite.

Babyvakt behövs bara om man bor stort eller kommer ha barnvagnen ståendes ute med sovande bebis.

• Alexi

Och alla leksaker i plast och trä (dvs som kan diskas) finns ju också en uppsjö begagnat av, jag har köpt mycket sånt på loppisar och blocket.

• Alexi

Ts, såg nu att du hade skrivit åtta lakan, det är ju helt galet, hur tänkte du där? Men jag antar då att du inte har tvättmaskin och är det något jag verkligen rekommenderar att du lägger pengar på, speciellt som ensamstående, så är det att skaffa en tvättmaskin. Guld värt att slippa släpa ner bebis och tvätt i en tvättstuga eller att direkt kunna slänga in kläder med bajs och kräk på i maskinen och slippa förvara.

• Alexi

Men i vagnen behöver man ju inte byta lakan så ofta och jag rekommenderar filtar i både säng ich vagn i början. De är bra för att variera värmen med och man ska inte ha täcken till spädbarn pga kvävningsrisk.

"Liten till" nämnar handdukar. Ikea säljes tiopack eller något sådant av små fyrkantiga trasor, ovärderliga med en liten bebis, vid amning och allt sånt.

Svar på tråden Är denna budget rimlig (sträcker sig över det första hela året)