• davidkung

Vad är "ett orginal"? om någon säger att en person är ett orginal...

Jag har en aning om vad det betyder i mina öron, men vad betyder det för dig?
    Om någon säger: "han är ett riktigt original"?
    Vad vill man säga med det?
    Är det negativt eller positivt?

• Svar på tråden Vad är "ett orginal"? om någon säger att en person är ett orginal...
  • Nyfikna72

Man kanske är speciell så till vida att man är ganska ensam om det. Då kan man säga att vederbörande är ett original

• WinterDawn

Att vara väldigt annorlunda så man sticker ut. T ex en punkare är inget original, men  Anna som bara klär sig i gröna kläder och alltid går med en blomterkrans på huvudet och aldrig några skor, hon skulle kunna kallas original.

Jag tycker det kan vara både positivt och negativt. Det fanns 2 original i min gamla stad som alla visste vilka de var, på sätt och vis sågs de på negativt fast det var positivt/lite roligt samtidigt, även om dessa personer helt klart inte hade alla hästar hemma...

• fluu

Det är en person som är väldigt annorlunda, väldigt egen. Jag tycker att det är ett positivt laddat ord.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Avvikande)

Nån som avviker mer än "normalt",men det kan vara både positivt och negativt. Alla byar hade original förr i tiden,ibland var de utvecklingsstörda,ibland bara märkliga. Idag är det endast om de märkliga man använder termen.

• Anonym (Ll)

Oj vad fel jag hade

Jag hade för mig att det var vad folk kallade gamla alkisar som satt i parken :/

• Anonym (anonym)

Orginal finns det lite överallt oftast är de psykiskt sjuka eller har någon form av psykiskt funktionshinder, en del är de som går klädda oerhört egendomligt och pratar för sig själva en del är de som kan allt om sin hemstad och gärna berättar en massa historiska saker för främmande människor, en del rotar i papperskorgar ser ut som uteliggare men när de avlider visar sig vara mångmiljonärer. 

• nymedlem

Jag ser det som negativt - alltid!

• Expertisen

En originell person är en unik person, ur positiv bemärkelse. Således är "att vara ett original" något positivt.

• Expertisen
    davidkung skrev 2015-01-19 19:02:40 följande:

Jag har en aning om vad det betyder i mina öron, men vad betyder det för dig?
    Om någon säger: "han är ett riktigt original"?
    Vad vill man säga med det?
    Är det negativt eller positivt?

"Han är ett riktigt original" låter dock fel i mina öron. Bättre att istället skriva "han är riktigt originell".
  • MEE83
    Anonym (Ll) skrev 2015-01-19 23:07:44 följande:

Oj vad fel jag hade

Jag hade för mig att det var vad folk kallade gamla alkisar som satt i parken :/

Det kan appliceras på a-lagare, men då är det trevliga a-lagare som sitter i parken och drar gamla skrönor om hur det var "back in the day". Dom är intressanta, ej hotfulla, utan människor som man blir fascinerad av på ett positivt sätt.
  • En PantherTant

Den som är ett original är en som alla i nejden vet vem är, har något utmärkande drag eller intresse, ja är unik på något vis. Lever inte eller gör saker på samma sätt som andra, klär sig inte som andra. Egenheten kan vara nästan vad som helst, men den är väldigt utmärkande och noterbar för alla.

Jag ser ett original som något postivt, en intressant människa. Men folk som är väldigt måna om att smälta in brukar ha svårt för original, de blir osäkra av dem på något vis.

• Ramborg
    Expertisen skrev 2015-01-19 23:23:55 följande:

"Han är ett riktigt original" låter dock fel i mina öron. Bättre att istället skriva "han är riktigt originell".

Han är ett original - han är konstig. Negativt. Antagligen psykiskt sjuk eller alkoholist.

Han är originell - han är unik och kreativ och ovanlig - positivt.
    42.
  • Anonym (-)

Men det bor nåt kärleksfullt i att kalla någon för ett original. Det är inte enbart negativt. I min hemstad skulle vi säga det om tex en burksamlare som bor ensam med sin mamma men som alla vet vem det är och som alltid är trevlig med folk. Udda men oförarglig.

• Anonym (Ll)
    MEE83 skrev 2015-01-19 23:29:57 följande:

Det kan appliceras på a-lagare, men då är det trevliga a-lagare som sitter i parken och drar gamla skrönor om hur det var "back in the day". Dom är intressanta, ej hotfulla, utan människor som man blir fascinerad av på ett positivt sätt.

Då var jag inte helt ute och cyklade
  • Aniiee
    Ramborg skrev 2015-01-19 23:49:41 följande:
    Han är ett original - han är konstig. Negativt. Antagligen psykiskt sjuk eller alkoholist.

Han är originell - han är unik och kreativ och ovanlig - positivt.
    Här håller jag fullständigt med Solig
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Johan75

I min värld är original ungefär samma som byfåne. Lite snällare möjligtvis. 

Behold, i come as a thief.
  • MEE83
    Anonym (Ll) skrev 2015-01-20 00:27:49 följande:
    Då var jag inte helt ute och cyklade
    Jag är ingen språkprofessor :D

Det är bara min tolkning av ordet. Enligt Svenska Akademin så betyder det... ursprunglig, självständigt nyskapande, särpräglad, egenartad, säregen, besynnerlig.

Så det handlar väl om vad man lägger för värdering i den betydelse som passar för stunden. Jag tycker speciella människor som står ut... är intressanta.

KTH Tore från FC Z var ett original till exempel, han var så töntig så att han blev cool. Ett original. En av de överlägset skönaste personligheterna som varit med på tv i så kallade dokusåpor. Han var ju samtidigt lite utav ett skämt, men hans töntighet var så over the top så att han blev jävligt ball.

Svar på tråden Vad är "ett orginal"? om någon säger att en person är ett orginal...