• Anonym (Mama)

Två barn, ett rum, vill inte dela

Barnen är 5 och 3 och har delat rum i två år.
    Det är främst femåringen som inte vill dela längre.
    Vi bor i en fyra, men det extra rummet är kontor för att sambon jobbar hemma mycket och behöver kunna stänga om sig.
    Vi är helt oense om hur vi ska lösa det här, är det barnen som ska få sin vilja igenom eller hur gör man? För mig får barnen gärna egna rum, men han vägrar ge upp kontoret.

• Svar på tråden Två barn, ett rum, vill inte dela
  • Anonym (Vansinne)

Jag har hört att i vissa familjer är det de vuxna som bestämmer, men sådant verkar ju helt okänt för många barnfamiljer numera...

Våra barn, en pojke och en flicka med 6 månaders åldersskillnad, fick dela rum långt upp i tonåren. Då byggde vi varsin "Friggebod" åt dem, och drog in el och värme så de kunde b där även på vintern. Visst gnölades det ibland, men då upplyste vi dem om att när de blir vuxna och betalar för sitt boende själva så fick de själva bestämma hu det skulle se ut, tills dess fick de vackert finna sig i att bo som vi bestämde. Och tänka sig - de blev helt normala vuxna trots att de fick dela rum så länge.

Man blir ju mörkrädd över hur vissa åter barnen styra, inte konstigt att ungarna spårar ur som de gör..

• Ramborg
    Anonym (Vansinne) skrev 2015-01-20 23:05:16 följande:

Jag har hört att i vissa familjer är det de vuxna som bestämmer, men sådant verkar ju helt okänt för många barnfamiljer numera...

Våra barn, en pojke och en flicka med 6 månaders åldersskillnad, fick dela rum långt upp i tonåren. Då byggde vi varsin "Friggebod" åt dem, och drog in el och värme så de kunde b där även på vintern. Visst gnölades det ibland, men då upplyste vi dem om att när de blir vuxna och betalar för sitt boende själva så fick de själva bestämma hu det skulle se ut, tills dess fick de vackert finna sig i att bo som vi bestämde. Och tänka sig - de blev helt normala vuxna trots att de fick dela rum så länge.

Man blir ju mörkrädd över hur vissa åter barnen styra, inte konstigt att ungarna spårar ur som de gör..

Jo för ungar blir ju bortskämda av att få varsitt rum istället för att pappa ska ha det ena rummet som lekrum. Bra tänkt där.
    42.
  • lövet2

I ditt ställe skulle jag förhala det. Jag skulle lova 5-åringen ett eget rum "så snart det går att ordna" och sedan vänta och se. 5-åringen kan ändra sig igen (inte alls ovanligt), sambon kan få ett mindre behov av eget datorrum, ni kanske flyttar tidigare än ni tänkt eller så kanske ni bara får en strålande idè om en lösning rätt vad det är. Det är ju ändå ingen panik med det där egna rummet ...

• Anonym (Hjälp)

Prata med femåringen om varför hon inte vill dela, ligger det inget större bakom än att hon vill kunna leka med sina kompisar ostört på sitt rum så ser jag ingen anledning att de inte skulle dela?

Personligen tänker jag att det är att göra barnet en björntjänst att ge henne ett eget rum. Framförallt genom tjat. Vad blir det härnäst hon vill?

I mina ögon är mannens kontor bra mycket viktigare än att en femåring och treåring ska ha varsitt rum. En FEMÅRING och en TREÅRING?!??! Ju mer jag läser i tråden, desto mer absurd blir den.

• Anonym (-)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-20 23:51:44 följande:

Vad blir det härnäst hon vill?

Egen ponny.

En drake.

Månen.

Vara ensambarn.
  • Anonym (Vansinne)
    Ramborg skrev 2015-01-20 23:26:21 följande:
    Jo för ungar blir ju bortskämda av att få varsitt rum istället för att pappa ska ha det ena rummet som lekrum. Bra tänkt där.
    Ungar blir bortskämda av allt få styra och ställa, inte av rummet i sig. Bra tänkt själv.

Pappan har ett rum som arbetsrum, inte som lekrum. Men det där med fakta är väl inte så noga antar jag.

• Anonym (Vansinne)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-20 23:51:44 följande:

Prata med femåringen om varför hon inte vill dela, ligger det inget större bakom än att hon vill kunna leka med sina kompisar ostört på sitt rum så ser jag ingen anledning att de inte skulle dela?

Personligen tänker jag att det är att göra barnet en björntjänst att ge henne ett eget rum. Framförallt genom tjat. Vad blir det härnäst hon vill?

I mina ögon är mannens kontor bra mycket viktigare än att en femåring och treåring ska ha varsitt rum. En FEMÅRING och en TREÅRING?!??! Ju mer jag läser i tråden, desto mer absurd blir den.

Helt riktigt. Men uppenbarligen ska barn få bestämma allt, föräldrarna ska bara tillmötesgå alla önskningar och krav. Absurt var ordet.

Det spelar ingen roll om pappan vill ha rummet för att arbeta i eller om han vill porrsurfa och spela nätpoker, jag förmodar att han betalar en större del av hyran än femåringen och bestämmer alltså vad utrymmena ska användas till. Vill han plombera rummet är det hans beslut och rättighet (fast jag skulle ha lite förståelse för klagomål om han ville det).
    Anonym (-) skrev 2015-01-21 00:00:38 följande:
    Egen ponny.

En drake.

Månen.

Vara ensambarn.

Ett stall med enhörningar, en i varje färg i regnbågen.
    Leprechauner som sköter enhörningarna.

Det ville en kompis dotter ha i femårspresent.

Listan kan ju göras hur lång som helst. Ensambarn är ju lätt fixat, det är lite svårare att uppfylla den önskan sonen hade när han var liten. Han ville ha tre äldre bröder, som sin bästis...

• Anonym (Vansinne)
    Kira2 skrev 2015-01-21 02:28:06 följande:

Skiljevägg?

Eller,bara på skoj, låtsas att man är den vuxne och att en femåring inte styr och ställer? Jag vet att det låter som en helt crazy idé, men det funkar för somliga...
Svar på tråden Två barn, ett rum, vill inte dela