• Anonym (syrra)

    Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?

    Hej!

    Jag behöver råd om min syster. Hon har fyra barn(9 månader, 2 år, 3,5 år och 6 år) och kommer nog att fortsätta att skaffa barn tills det inte går längre och det är länge eftersom hon är ung. Jag vet inte varför hon vill ha en stor familj. Hon har inget jobb, ingen utbildning, litet hus och är minst sagt dålig på relationer.
    Men det värsta är att hon är så oansvarig med barnen. De får knappt aldrig ordentlig och bra mat, hon är grymt opedagogisk och de går långa dagar på dagis fast de inte måste. Dessutom så dumpar hon över barnen på mig och mamma. Ibland utan att ens kolla om det är okej först. Jag har ofta sagt åt henne att "det här är sista gången jag passar dem" och då kan hon ändå komma med dem och ringa på dörren och säga "här ta dem, jag går nu" och vad ska jag göra då?! Jag kan ju inte bara lämna dem eller visa att jag inte vill ha dem här. De trivs väldigt bra här och jag älskar såklart dem, men det är grymt jobbigt att ha dem så ofta.
    Snälla har någon råd?

  • Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?
  • Dixie

    inte mycket du kan göra - mer än att sluta hjälpa henne! r

    ing upp henne och säg att nu måste detta sluta - fortsätter hon att dumpa barnen hos dig utan att ni i förväg kommit överens om att det är ok - ja, då får du väl ringa socialen och säga att barnen blivit övergivna hos dig och att du inte har möjlighet att ta dem (hårt, men kanske enda sättet din syster förstår att du menar alvar!)

  • maddelin

    Tror du måste berätta för din syster hur du känner. Men förstår om de är jobbigt eftersom barnen verkar gilla att vara hos dej.

  • Anonym (syrra)
    Dixie skrev 2015-01-20 20:09:02 följande:
    inte mycket du kan göra - mer än att sluta hjälpa henne! r

    ing upp henne och säg att nu måste detta sluta - fortsätter hon att dumpa barnen hos dig utan att ni i förväg kommit överens om att det är ok - ja, då får du väl ringa socialen och säga att barnen blivit övergivna hos dig och att du inte har möjlighet att ta dem (hårt, men kanske enda sättet din syster förstår att du menar alvar!)
    Men vad ska jag göra om hon bara kommer med barnen? Jag kan ju inte bara lämna dem eller slänga ut dem. Hon har till och med låtit äldsta vara själv när hon inte fått barnvakt. Jag är så rädd att soc ska ta barnen också, då mister vi alla väl dem?
  • Anonym (syrra)
    maddelin skrev 2015-01-20 20:09:04 följande:
    Tror du måste berätta för din syster hur du känner. Men förstår om de är jobbigt eftersom barnen verkar gilla att vara hos dej.
    Jag har gjort det massor av gånger, även mamma. Jag har också hotat och skrikit och bönat och försökt förhandla, men det är som att hon inte hör vad jag säger.
  • aleydis

    Tja, hon är ju en vuxen människa och måste ta ansvar själv. Det enda fu kan göra är att sätta ner foten och berätta hit mkt du kan tänka dig att ställa upp, fråga hur hon tänker och om hon använder preventivmedel... Förklara att du inte har lust att ställa upp som barnvakt titt och tätt för alla hennes barn. Var är barnens pappa ?

  • Dixie
    Anonym (syrra) skrev 2015-01-20 20:11:02 följande:
    Men vad ska jag göra om hon bara kommer med barnen? Jag kan ju inte bara lämna dem eller slänga ut dem. Hon har till och med låtit äldsta vara själv när hon inte fått barnvakt. Jag är så rädd att soc ska ta barnen också, då mister vi alla väl dem?
    fast har barnen det bra nu?
    hjälp i sin föräldraroll är väl vad din syster behöver - och förhoppningsvis är det vad socialen kan hjälpa till med! 
  • Dixie
    Anonym (syrra) skrev 2015-01-20 20:11:48 följande:
    Jag har gjort det massor av gånger, även mamma. Jag har också hotat och skrikit och bönat och försökt förhandla, men det är som att hon inte hör vad jag säger.
    men om du ändå tar barnen varje gång - så kvittar det ju vad du säger - din syster vet ju att du alltid fixar det....
  • Anonym (syrra)
    aleydis skrev 2015-01-20 20:12:32 följande:
    Tja, hon är ju en vuxen människa och måste ta ansvar själv. Det enda fu kan göra är att sätta ner foten och berätta hit mkt du kan tänka dig att ställa upp, fråga hur hon tänker och om hon använder preventivmedel... Förklara att du inte har lust att ställa upp som barnvakt titt och tätt för alla hennes barn. Var är barnens pappa ?
    Hon använder inte preventivmedel, det är hon ganska tydlig med... hennes dröm är ju att ha stor(mega...) familj.
    Jag har pratat med henne massor av gånger, men jag lyckas aldrig få henne att förstå att det är allvar.
    Äldsta vet väl knappt syrran själv vem som är pappa till... tvåans pappa är vettig och bra och har de har det barnet varannan vecka och pappan till de två yngsta är totalt opålitlig och har stuckit och jag tror inte att han träffar barnen alls.
  • Anonym (syrra)
    Dixie skrev 2015-01-20 20:12:33 följande:
    fast har barnen det bra nu?
    hjälp i sin föräldraroll är väl vad din syster behöver - och förhoppningsvis är det vad socialen kan hjälpa till med! 
    Jag vet inte... Jag har inte barn själv så ibland undrar jag om jag dömer lite för hårt... som det här med maten och så.. syrran älskar verkligen barnen och de verkar inte må direkt dåligt eller så.
  • aleydis

    Ja, alltså hon verkar ju gränslös och kan inte planera sitt liv. Du får helt enkelt låta bli att öppna dörren. Hon måste kunna ta ett nej. Det är klart att man kan ställa upp till viss del, men hon måste respektera er och ta ett nej. Ni får tänka efter hur mkt och hur ofta ni vill och kan ställa upp.

    Om situationen inte funkar måste någon anmäla till soc.

Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?