• Anonym (syrra)

Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?

Hej!

Jag behöver råd om min syster. Hon har fyra barn(9 månader, 2 år, 3,5 år och 6 år) och kommer nog att fortsätta att skaffa barn tills det inte går längre och det är länge eftersom hon är ung. Jag vet inte varför hon vill ha en stor familj. Hon har inget jobb, ingen utbildning, litet hus och är minst sagt dålig på relationer.
    Men det värsta är att hon är så oansvarig med barnen. De får knappt aldrig ordentlig och bra mat, hon är grymt opedagogisk och de går långa dagar på dagis fast de inte måste. Dessutom så dumpar hon över barnen på mig och mamma. Ibland utan att ens kolla om det är okej först. Jag har ofta sagt åt henne att "det här är sista gången jag passar dem" och då kan hon ändå komma med dem och ringa på dörren och säga "här ta dem, jag går nu" och vad ska jag göra då?! Jag kan ju inte bara lämna dem eller visa att jag inte vill ha dem här. De trivs väldigt bra här och jag älskar såklart dem, men det är grymt jobbigt att ha dem så ofta.
    Snälla har någon råd?

• Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?
  • tobbe01
    Anonym (moment 22) skrev 2015-01-22 06:58:05 följande:

Det här är vad du skall göra. Fortsätt hjälp syrran genom barnpassning, stöttning (med tid och ekonomi).

För vet du vad? Hur du än funderar är det ändå det du kommer göra, så skitsamma, ge upp och finn dig i ditt öde. 

Så du anammar inte idén att ringa "soc"?
  • gammelget
    tobbe01 skrev 2015-01-22 07:04:04 följande:
    Så du anammar inte idén att ringa "soc"?
    Nej. Vad leder detta till? Ingenting, soc kommer anse att allt är finfint och sedan ta en fika.
  • tobbe01
    gammelget skrev 2015-01-22 07:08:53 följande:
    Nej. Vad leder detta till? Ingenting, soc kommer anse att allt är finfint och sedan ta en fika.
    Jaså? Är det inte lite korkat att bestämma sig i förväg om hur det ska bli? "Soc" har inget egenintresse i att negligera hjälpbehövande. Varför skulle de? Vad ska de i så fall arbeta med? Statistik?
  • Anonym (moment 22)
    tobbe01 skrev 2015-01-22 07:16:36 följande:
    Jaså? Är det inte lite korkat att bestämma sig i förväg om hur det ska bli? "Soc" har inget egenintresse i att negligera hjälpbehövande. Varför skulle de? Vad ska de i så fall arbeta med? Statistik?
    Alltså givetvis kan man ju försöka och hoppas, men det gör man isåfall förgäves. Hon (systern) är inte hjälpbehövande på det sättet att det motiverar ett ingripande av socialtjänsten.

Utan att förklara varje möjligt scenario om varför det och det, och även detta inte skulle fungera så blir det som såhär att TS och TSmamma inte har något annat alternativ än till att fortsätta ställa upp precis som de gör idag.

Systern kommer inte ändra sig, och trots (eller pga) sin maktlöshet är det hon som bestämmer och varje gräns de sätter upp mot henne kommer bara skada henne och barnen, så det finns inget att göra. Bara att ge upp och fortsätta hjälpa till.
  • Anonym (z)
    tobbe01 skrev 2015-01-22 06:01:55 följande:

Här på FL så vimlar det av socialsekreterare från helvetet och ofta i kombination med BVC-sköterskor från samma ställe. SJÄLVKLART så får man hjälp och stöd från "soc" och inget annat.

Mm. Soc är ingen vidare bra hjälp ibland. Otroligt klumpiga bland.
  • Lord Hans

Nästa gång hon kommer med barnen oanmält ska du säga att du inte har något emot att vara barnvakt men tänker inte vara det när hon kommer oanmäld. Sen stänger du dörren och låter henne ordna barnvakt på annat vis. I övrigt ska du inte göra någonting, vill hon ha många barn är det hennes beslut och ingenting som du har något att göra med.

• Anonym (vega vass)
    Anonym (z) skrev 2015-01-22 08:17:41 följande:
    Du ska tänka på det gamla talesättet "som man ropar i skogen får man svar"! När hela världen är emot en och man blir missförstådd överallt så ska man börja fundera på om problemet kanske ligger hos en själv?
  • Anonym (vega vass)
    Anonym (z) skrev 2015-01-22 08:17:41 följande:
    Du ska tänka på det gamla talesättet "som man ropar i skogen får man svar"! När hela världen är emot en och man blir missförstådd överallt så ska man börja fundera på om problemet kanske ligger hos en själv?
  • Anonym (vega vass)
    Anonym (moment 22) skrev 2015-01-22 07:43:17 följande:
    Alltså givetvis kan man ju försöka och hoppas, men det gör man isåfall förgäves. Hon (systern) är inte hjälpbehövande på det sättet att det motiverar ett ingripande av socialtjänsten.

Utan att förklara varje möjligt scenario om varför det och det, och även detta inte skulle fungera så blir det som såhär att TS och TSmamma inte har något annat alternativ än till att fortsätta ställa upp precis som de gör idag.

Systern kommer inte ändra sig, och trots (eller pga) sin maktlöshet är det hon som bestämmer och varje gräns de sätter upp mot henne kommer bara skada henne och barnen, så det finns inget att göra. Bara att ge upp och fortsätta hjälpa till.
    Jaha? Känner du TS? 
  • detkanskefunkar
    ssa123 skrev 2015-01-21 22:45:35 följande:

Åh denna rädsla för soc...

Soc gör i första hand allt för att hjälpa. De tar inte bara barnen. Tex kan hon få stöd råd och hjälp genom att det kommer personal från soc till henne någon dag per vecka i några timmar. De iaaktar vilka problem som finns och hjälper henne strukturera upp sig och är ett stöd

Brattman skrev 2015-01-21 23:08:39 följande:
    Jag anser att det är precis tvärt om, jämfört med vad Lisen skriver.

Det är om man INTE kontaktar de sociala myndigheterna på ett tidigt stadium, som man riskerar att förstöra barnens uppväxt.

Resultatet av de sociala myndigheternas inblandning blir antingen att hon förstår allvaret i situationen och med hjälp av de sociala myndigheternas  stöd i form av kontaktperson och avlastningsfamilj kan lära sig att bli en ansvarstagande mamma.

Eller så visar det sig att hon inte kan ta det ansvar som krävs, och i så fall är den fosterhemsplacering som blir resultatet det bästa alternativet för att kunna ge barnen en trygg och stabil uppväxt.
    tobbe01 skrev 2015-01-22 06:01:55 följande:
    Här på FL så vimlar det av socialsekreterare från helvetet och ofta i kombination med BVC-sköterskor från samma ställe. SJÄLVKLART så får man hjälp och stöd från "soc" och inget annat.
    Håller med ovanstående inlägg!

Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?