• Anonym (syrra)

Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?

Hej!

Jag behöver råd om min syster. Hon har fyra barn(9 månader, 2 år, 3,5 år och 6 år) och kommer nog att fortsätta att skaffa barn tills det inte går längre och det är länge eftersom hon är ung. Jag vet inte varför hon vill ha en stor familj. Hon har inget jobb, ingen utbildning, litet hus och är minst sagt dålig på relationer.
    Men det värsta är att hon är så oansvarig med barnen. De får knappt aldrig ordentlig och bra mat, hon är grymt opedagogisk och de går långa dagar på dagis fast de inte måste. Dessutom så dumpar hon över barnen på mig och mamma. Ibland utan att ens kolla om det är okej först. Jag har ofta sagt åt henne att "det här är sista gången jag passar dem" och då kan hon ändå komma med dem och ringa på dörren och säga "här ta dem, jag går nu" och vad ska jag göra då?! Jag kan ju inte bara lämna dem eller visa att jag inte vill ha dem här. De trivs väldigt bra här och jag älskar såklart dem, men det är grymt jobbigt att ha dem så ofta.
    Snälla har någon råd?

• Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?
  • Anonym (syrra)
    Nyfiken gul skrev 2015-01-20 20:47:30 följande:
    men att skaffa barn betyder inte automatiskt att man vill orkar och kan ta hand om dom... 

man ser barnet och graviditeten som en slags kärleksgåva från den man för tillfället är ihop med. Yttersta beviset för att han älskar henne, gör ett kärleksbarn. Så puttinuttigt och gulligt så...   Inget fel i det - så får man göra hur mycket man vill.  

Men sen kommer verkligheten ikapp och då är det inte lika kul längre med vaknätter, bajsblöjor och upp till dagis 5 dagar i veckan och städa och handla i sin ensamhet när killen har gått sin väg ...    Då har romantiken lämnat vardagen och man ser fram emot den nya gulliga killen man är såå kär i sedan en vecka tillbaka och åh så man längtar efter att han ska göra en gravid, det måste ju betyda att han älskar mig....  

och så är man igång igen... 

Ska man hårddra det så behöver hon en psykolog och inte socialen...   

själva graviditeterna och barnen och familjen är liksom en statuspryl helt enkelt.  
    Fasaden man visar upp på Instagram och Facebook och skickar sms till sina kompisar om hur söt Lisa är i sin nya mössa.    (sen att huset borde städas och barnen borde få mat på bordet är inget man tar notis om, bara man själv får chatta med den söta killen och inbilla honom att man är en singelmorsa - en MILF som är tillgänglig... ) 

Jag har flertalet såna tjejer här i byn där jag bor och det har blivit en sorts grej av att bli gravid med varje kille man drar hem i princip.  och jag som ser det här på nära håll ser ju också oftast orsaken.  Här hos dessa tjejer beror det oftast på att dom flyr från något , kanske en dysfunktionell familj, inga närvarande pappor, en längtan efter att känna sig behövd, att kunna bli sedd och bekräftad, bevisa att man är något och duger till något. osv osv...  och förstås missbruksproblematik och diverse diagnoser ... 
    Jag känner igen läskigt mycket av det du skriver..
  • Anonym (syrra)
    nevermind skrev 2015-01-20 20:58:10 följande:
    Prata med soc. För barnens skull. Deras mamma behöver hjälp.
    Jag ska prova att ringa anonymt imorgon tror jag...
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (syrra) skrev 2015-01-20 20:06:09 följande:
    Hej!

Jag behöver råd om min syster. Hon har fyra barn(9 månader, 2 år, 3,5 år och 6 år) och kommer nog att fortsätta att skaffa barn tills det inte går längre och det är länge eftersom hon är ung. Jag vet inte varför hon vill ha en stor familj. Hon har inget jobb, ingen utbildning, litet hus och är minst sagt dålig på relationer.
    Men det värsta är att hon är så oansvarig med barnen. De får knappt aldrig ordentlig och bra mat, hon är grymt opedagogisk och de går långa dagar på dagis fast de inte måste. Dessutom så dumpar hon över barnen på mig och mamma. Ibland utan att ens kolla om det är okej först. Jag har ofta sagt åt henne att "det här är sista gången jag passar dem" och då kan hon ändå komma med dem och ringa på dörren och säga "här ta dem, jag går nu" och vad ska jag göra då?! Jag kan ju inte bara lämna dem eller visa att jag inte vill ha dem här. De trivs väldigt bra här och jag älskar såklart dem, men det är grymt jobbigt att ha dem så ofta.
    Snälla har någon råd?
    Naturligtvis ringer du soc o berättar detta omgående. Hon ska inte ha hand om barn alls så länge hon har detta beteende. Lycka till ps.. Att vara anonym (när du ringer dom) tjänar ingenting till, stå för vad du har sagt o tänk att du BARA gör detta för barnens skull, visa att du står på DERAS sida, ingen annans.
  • Anonym (sss)

Jättebra att du tänker på barnens bästa! De behöver någon som kan se till deras eget bästa och som i handling visar att de står på deras sida

• Brattman

Som tidigare inlägg har sagt: En normal mamma dumpar inte sina barn hos deras moster eller mormor utan att ha kommit överens om detta först.

Därför måste du prata med din syster, och tala om för henne att ett föräldraskap innebär ett ansvar, och att du börjar tveka på om hon klarar av att kunna ta detta ansvar.

Sedan kommer den svårare biten, som du också måste klara av. Du måste tala om för henne att du överväger att ta kontakt med de sociala myndigheterna, om hon fortsätter på detta sätt.

Det handlar om att hon måste förstå att det kan ifrågasättas om hon kan behålla barnen eller om de måste fosterhemsplaceras. Jag vet att detta riskerar att skada relationen mellan dig och din syster, men du måste ändå göra det för barnens skull.

• hammarhajen
    Anonym (syrra) skrev 2015-01-20 20:15:18 följande:
    ... tvåans pappa är vettig och bra och har de har det barnet varannan vecka 
    Kan du bolla lite med honom? Kanske är en lösning att hans barn bor mer hos honom? 

Jag skulle nog också råda dig att kontakta soc, innan det blir ett femte barn som far illa. För jo, jag anser att man far illa i en sådan situation du beskriver. Inte far illa som blir gränslöst misshandlad, men att växa upp med en mamma som inte kan se ens behov och som tar så dåligt föräldraansvar det sätter sina mentala spår. 

Älskade är de säkert, men kärlek är ett helt annat ord än ansvar och det av en anledning. Kärlek räcker inte för att ta hand om barn. Uppenbarligen behöver din syster lära sig om ansvar och om inte ni nära släktingar lyckas nå henne måste ni ta till hårdare metoder. Socialen finns där för att hjälpa och inte för att knycka barn.
  • YokohamaNr2
    Nyfiken gul skrev 2015-01-20 20:47:30 följande:
    men att skaffa barn betyder inte automatiskt att man vill orkar och kan ta hand om dom... 

man ser barnet och graviditeten som en slags kärleksgåva från den man för tillfället är ihop med. Yttersta beviset för att han älskar henne, gör ett kärleksbarn. Så puttinuttigt och gulligt så...   Inget fel i det - så får man göra hur mycket man vill.  

Men sen kommer verkligheten ikapp och då är det inte lika kul längre med vaknätter, bajsblöjor och upp till dagis 5 dagar i veckan och städa och handla i sin ensamhet när killen har gått sin väg ...    Då har romantiken lämnat vardagen och man ser fram emot den nya gulliga killen man är såå kär i sedan en vecka tillbaka och åh så man längtar efter att han ska göra en gravid, det måste ju betyda att han älskar mig....  

och så är man igång igen... 

Ska man hårddra det så behöver hon en psykolog och inte socialen...   

själva graviditeterna och barnen och familjen är liksom en statuspryl helt enkelt.  
    Fasaden man visar upp på Instagram och Facebook och skickar sms till sina kompisar om hur söt Lisa är i sin nya mössa.    (sen att huset borde städas och barnen borde få mat på bordet är inget man tar notis om, bara man själv får chatta med den söta killen och inbilla honom att man är en singelmorsa - en MILF som är tillgänglig... ) 

Jag har flertalet såna tjejer här i byn där jag bor och det har blivit en sorts grej av att bli gravid med varje kille man drar hem i princip.  och jag som ser det här på nära håll ser ju också oftast orsaken.  Här hos dessa tjejer beror det oftast på att dom flyr från något , kanske en dysfunktionell familj, inga närvarande pappor, en längtan efter att känna sig behövd, att kunna bli sedd och bekräftad, bevisa att man är något och duger till något. osv osv...  och förstås missbruksproblematik och diverse diagnoser ... 
    Sen att de familjerna med en massa barn blir 'kända' genom bloggar och tvprogram gör ju inte saken bättre! Men tror verkligen att du prickat in vad som är på G där!

TS - dra på dig ytterkläderna när du ser att hon kommer och säg att du tyvärr är på väg ut!
  • Anonym (Lisen)

Samla ihop vänner, er mamma och evetuell annan nära släkt och gör en intervention.

Men vad du gör - blanda INTE in soc, då kommer ni få ett rent h-vete! Barnen förtjänar inte det och tro mig du skulle ångra dig för all framtid för att du förstörde deras uppväxt!

• Anonym (Ugglan)
    Anonym (syrra) skrev 2015-01-20 20:26:26 följande:
    Kanske inte...

Mamma kommer aldrig att sluta "rädda" syrran som är hennes lilla bebis... Jag bara väntar på nästa gravidbesked och mamma kommer som vanligt att hoppa av glädje och samtidigt fråga mig varför jag aldrig skaffar barn...
    Herregud du har ju redan barn... på deltid...
    Skitjobbig sits. Har inga tips. Stay strong.
Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?