Nyfiken gul skrev 2015-01-20 20:33:18 följande:
är hon ung och har många barn så tätt så behöver hon nog ren praktisk hjälp med att planera och strukturera .
hon behöver inte en utskällning, hon behöver ren konkret och handgriplig hjälp.
Jag kan tänka mig att det är liv och kaos hemma som ibland gör att hon dumpar barnen på dig och mamma och sen drar iväg på sitt för att hämta andan.
Det ÄR tufft att vara ensam med så många barn och kanske inte ha någon annan hjälp än just ni två. Det gäller att man har disciplin för att få vardagen att fungera - och gör det inte det så blir det som hon nu har det.
Hon skulle behöva hjälp med att strukturera upp sin vardag , lägga upp ett schema timma för timma för att ta sig igenom det absolut jobbigaste och få lite struktur, regler och rutiner . Då skapar hon samtidigt ordning i sitt liv och får bättre möjliogheter att hitta barnvakt och tid för sig själv.
Kan ni hjälpas åt med det? Ni tre sätter er ner och går igenom dag för dag vad som ska göras .
börjar hon gnälla om att det blir så lite tid för kompisar och nöjen är det bara att hänvisa till att hon själv väljer att inte ha preventivmedel. Skaffa barn - då blir konsekvensen att hon inte har tid för sina kompisar.
Jag tror faktiskt att hon behöver se svart på vitt på ett papper att hennes barn måste få tid och omsorg och att det är vad som krävs av henne som mamma.
Orkar hon inte måste hon begära hjälp . Hon kan inte fly från sina problem genom att dumpa barnen på er och försvinna en kväll.
hon måste helt enkelt ta vuxet ansvar och ta konsekvenserna av att ha fyra barn att fostra och ta hand om.
Och där ingår att ni måste säga nej till henne. Hur hon löser barnvaktsproblemen är hennes eget bekymmer. Inte ert. Kompisarna får väl komma hem till henne om hon inte kan gå ut. Så får alla andra föräldrar göra i samma sits. Så det gäller även henne.
Om det är så tufft med många barn, varför skaffar hon då hela tiden fler och vill ha många fler? Vi har försökt hjälpa henne också. Ibland funkar det ett tag. Och vid varje jul och födelsedag brukar jag ge henne böcker i till exempel barnpsykologi, men det verkar hon mest se som en pik eller nåt.