• Brattman

Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?

Som tidigare inlägg har sagt: En normal mamma dumpar inte sina barn hos deras moster eller mormor utan att ha kommit överens om detta först.

Därför måste du prata med din syster, och tala om för henne att ett föräldraskap innebär ett ansvar, och att du börjar tveka på om hon klarar av att kunna ta detta ansvar.

Sedan kommer den svårare biten, som du också måste klara av. Du måste tala om för henne att du överväger att ta kontakt med de sociala myndigheterna, om hon fortsätter på detta sätt.

Det handlar om att hon måste förstå att det kan ifrågasättas om hon kan behålla barnen eller om de måste fosterhemsplaceras. Jag vet att detta riskerar att skada relationen mellan dig och din syster, men du måste ändå göra det för barnens skull.

• Brattman
    Anonym (Lisen) skrev 2015-01-21 11:45:02 följande:

Men vad du gör - blanda INTE in soc, då kommer ni få ett rent h-vete! Barnen förtjänar inte det och tro mig du skulle ångra dig för all framtid för att du förstörde deras uppväxt!

Jag anser att det är precis tvärt om, jämfört med vad Lisen skriver.

Det är om man INTE kontaktar de sociala myndigheterna på ett tidigt stadium, som man riskerar att förstöra barnens uppväxt.

Resultatet av de sociala myndigheternas inblandning blir antingen att hon förstår allvaret i situationen och med hjälp av de sociala myndigheternas  stöd i form av kontaktperson och avlastningsfamilj kan lära sig att bli en ansvarstagande mamma.

Eller så visar det sig att hon inte kan ta det ansvar som krävs, och i så fall är den fosterhemsplacering som blir resultatet det bästa alternativet för att kunna ge barnen en trygg och stabil uppväxt.
Svar på tråden Vad göra åt syster som skaffar barn på barn fast hon inte borde?