• Anonym (går nån att lita på)

tillitsproblem

Hej!

För tre år sedan var min dåvarande man otrogen mot mig, jag upptäckte det och vi separerade. Vi gjorde ett nytt försök o han upprepade sin otrohet.

Efter ungefär ett år träffade jag en annan man, som när han drack kramade o var väldigt närgången på alla kvinnor. Givetvis klarade jag inte detta.

Nu har jag träffat en ny man, snäll o omtänksam. Allt känns perfekt, förutom att jag har svårt att lita på honom. När telefonen ringer vill han alltid gå iväg, han har förklarat med att han har lite fobi o svårt att prata i telefon när andra är med. Vid ett tillfälle fick han ett meddelande på sin mobil (whats app) som han inte kollade på förrän senare, oftast läser han dem öppet bredvid mig. Jag snokade senare o såg ett kvinnonamn men bestämde mig sedan att inte läsa. Har sedan dess grubblat vem hon är. Är han inte heller pålitlig?

Vill ju inte fråga o berätta att jag snokat. Inte heller läsa vad som står.

Nu idag kollade jag på min "whats app" och ser att han varit inne igår. Har aldrig sett honom skriva med någon annan på denna chatt.

Hjälp mig!

• Svar på tråden tillitsproblem
  • en blind vän

Ja. Han dejtar andra . Du ska inte lita på honom för ni är inte gifta.
    Ta det som det kommer. Bygg en relation med honom. Visa att han kan lita på dig. Hoppa inte I sang för tidigt. Gör allt det du ville göra med din ex man som inte blev av. Tids nog kommer han sluta dejta andra.

Grattis

Vi har varit i säng. Träffats regelbundet i 5 månader. Vi har båda barn, och dröjde några månader innan vi lät dem bli inblandade så känns seriöst.

Men visar tydligt min osäkerhet tyvärr. Kanske för mycket...

Snälla ser att många läser, men skriv vad ni tänker...

• Hobbypoeten

Tyvärr så är det ju lätt att bära med sig rädslor och sår från tidigare förhållanden när man går in i en ny relation.

Har ni pratat om det här? Dina tidigare upplevelser och dina rädslor?

Tillit är jättesvårt och det går ju åt båda hållen.

Jag skulle råda dig att prata med din man om det här - i annat fall kanske det växer sig än större.

Och jag tror dessutom att du kommer att förstå om det finns någon grund för din rädsla/misstänksamhet.

Kommunikation är grejen...

Ja han vet om vad jag gått igenom, och visar enbart kärlek i allt han gör o säger. Har förklarat varför han går när han pratar i telefon o brukar alltid visa sina mess....

Förutom den gången. Den som sätter snurr på min fantasi, men kanske som "en blind vän" skrev tidigare får fortsätta att visa min kärlek o att jag är pålitlig. Han har berättat att även han har tillitsproblem...

• Anonym (u)
    Anonym (går nån att lita på) skrev 2015-01-21 11:28:15 följande:

Ja han vet om vad jag gått igenom, och visar enbart kärlek i allt han gör o säger. Har förklarat varför han går när han pratar i telefon o brukar alltid visa sina mess....

Förutom den gången. Den som sätter snurr på min fantasi, men kanske som "en blind vän" skrev tidigare får fortsätta att visa min kärlek o att jag är pålitlig. Han har berättat att även han har tillitsproblem...

Förutom den gången? Det stod ju i ts att han alltid går iväg när telefonen ringer, tror ni måste prata mer och uppriktigt med varandra. Vill han att du visar honom även dina mess o telefonsamtal?

Inte så att vi visar mess men läser dem öppet när den andre sitter bredvid.

Jag har själv lite samma problem, när jag pratar med myndigheter, sjukvård o dyl vill helst gå iväg o prata ifred så kan förstå hans behov även om det kan kännas jobbigt

• sorrow

Ni har träffats, kärlek visas, men har ni bestämt vad ni har för relation? Har ni haft the talk eller har ni bara gått med the flow och nu är ni "typ" som ihop?

Ja vi har pratat, båda är ute efter en relation som på sikt förhoppningsvis leder till att leva o bo ihop.Givetvis om allt stämmer.Vi är båda vuxna oxh har gått igenom mycket i våra tidigare relationer.

Men förstår inte hur det hänger ihop med mitt problem ang tillit?

• sorrow

Det jag menar är att har man inte helt bestämt sig för varandra så kanske man dejtar lite på sidan om. Håller dörrar öppna.

För mig handlar tillit om en grundinställning/känsla som man kan välja att ha tills motsatsen är bevisad. Så du får väl fråga dig vad tillit är för dig, litar du på honom? Eller inte.

Känns inte som det handlar om att välja. Jag litade fullt ut på min fd make. Vi var gifta i över 20 år, tanken fanns inte på annat. Nu är jag misstänksam mot allt o alla.

Ingen tilltro att jag duger, varför skulle någon vilja vara med mig...

Har gått hos kurator flera år men inte kommit från just den känslan. Att våga lita och att inte leta efter saker som kan tyda på att han har kontakt med andra

• en blind vän
    Anonym (går nån att lita på) skrev 2015-01-21 13:29:11 följande:

Känns inte som det handlar om att välja. Jag litade fullt ut på min fd make. Vi var gifta i över 20 år, tanken fanns inte på annat. Nu är jag misstänksam mot allt o alla.

Ingen tilltro att jag duger, varför skulle någon vilja vara med mig...

Har gått hos kurator flera år men inte kommit från just den känslan. Att våga lita och att inte leta efter saker som kan tyda på att han har kontakt med andra

Hej.
    Välkommen till klubben där ingen litar på någon. Jag vill också begära uträde men det är svårt. 
    Jag har liknande problem. Det handlar mycket om attityd.
     Jag vill att du tanker såhär : -Någon vill vara med dig för att du vill vara med den.
    Om inte var det inte menat.
    Livet är kort. Du är rädd att han har någon annan. Rädd att han hittar någon bättre. Men imorgon kan det vara försent. Någon av er kan ha dött I en olycka. Tag vara på den tid du/ni har tillsammans. Den är kort. 20 dagar /20 år vad spelar det för roll.

Så sant du har "en blind vän" är så rädd att bli sårad återigen, men det är faktiskt redan försent.

Också rädd att min son åter ska drabbas (har ingen kontakt med sin pappa) men också det är försent.

Ska ge all min kärlek o försöka släppa alla jobbiga tankar o känslor.

Tack!

• en blind vän
    Anonym (går nån att lita på) skrev 2015-01-21 14:59:36 följande:

Så sant du har "en blind vän" är så rädd att bli sårad återigen, men det är faktiskt redan försent.

Också rädd att min son åter ska drabbas (har ingen kontakt med sin pappa) men också det är försent.

Ska ge all min kärlek o försöka släppa alla jobbiga tankar o känslor.

Tack!

Jag känns bra att kunna hjälpa dig. Vi behöver alla hjälp med tankarna när det bara snurrar runt.
    Det är ok att ha jobbiga tankar och känslor. Du kommer alltid att ha dom.
    Men du väljer vad du vill göra.Solig
  • Solidaritet
    en blind vän skrev 2015-01-21 10:43:12 följande:

Ja. Han dejtar andra . Du ska inte lita på honom för ni är inte gifta.
    Ta det som det kommer. Bygg en relation med honom. Visa att han kan lita på dig. Hoppa inte I sang för tidigt. Gör allt det du ville göra med din ex man som inte blev av. Tids nog kommer han sluta dejta andra.

Grattis

Hoppa inte i säng för tidigt?!

Jag kan ju inte tala för någon annan, men att avhålla sex från mig för att få mig att sluta dejta andra skulle fungera ganska dåligt. Antagligen skulle jag börja undra om du bara vill ha en vän, och då är det ju fritt fram för mig att ligga med vem jag vill. 

Grattis. 
  • en blind vän
    Solidaritet skrev 2015-01-21 16:32:11 följande:
    Hoppa inte i säng för tidigt?!

Jag kan ju inte tala för någon annan, men att avhålla sex från mig för att få mig att sluta dejta andra skulle fungera ganska dåligt. Antagligen skulle jag börja undra om du bara vill ha en vän, och då är det ju fritt fram för mig att ligga med vem jag vill. 

Grattis. 
    Hur hjälper den här kommentaren TS?

För mig är det så att jag måste ha någon form av relation till människan jag ska pippa. Annars är det bara ett ONS. Jag bygger inga förhållanden med ONS.
    Om man först bygger en relation och sedan pippar som bekräftelse på att relationen är bra så tror jag den relationen fungerar bättre än en relation som bara bygger på sexuell attraction. För sexuell attraction avtar garanterat. Sedan när den sexuella attractionen har avtagit så är relationen slut.

GrattisSkål
  • Solidaritet
    en blind vän skrev 2015-01-21 16:47:48 följande:
    Hur hjälper den här kommentaren TS?

För mig är det så att jag måste ha någon form av relation till människan jag ska pippa. Annars är det bara ett ONS. Jag bygger inga förhållanden med ONS.
    Om man först bygger en relation och sedan pippar som bekräftelse på att relationen är bra så tror jag den relationen fungerar bättre än en relation som bara bygger på sexuell attraction. För sexuell attraction avtar garanterat. Sedan när den sexuella attractionen har avtagit så är relationen slut.

GrattisSkål
    Engångsligg fungerar utmärkt för min del då jag inte är i en varaktig relation. 

Tänk om snubben i fråga inte dejtar andra. Då kan din taktik mycket väl leda till att han drar de slutsatser jag hade dragit, och vips så dejtar han faktiskt andra.

Jag vet inte vilken poäng du anser att du gjort, den swooshade rakt över mitt huvud åtminstone. 
  • en blind vän
    Solidaritet skrev 2015-01-21 16:53:10 följande:
    Engångsligg fungerar utmärkt för min del då jag inte är i en varaktig relation. 

Tänk om snubben i fråga inte dejtar andra. Då kan din taktik mycket väl leda till att han drar de slutsatser jag hade dragit, och vips så dejtar han faktiskt andra.

Jag vet inte vilken poäng du anser att du gjort, den swooshade rakt över mitt huvud åtminstone. 
    Om inte snubben dejtar andra. Och han inte vet hur man bygger en relation utan att pippa då är han inget att ha anser jag.

Du har fortfarande inte svarat på hur ditt inlägg nr 15 hjälper TS.
    Det kan du inte heller. För du vill bara visa att jag har fel.

Jag ber om ursäkt till TS för att jag är off topic.
  • Solidaritet
    en blind vän skrev 2015-01-21 17:03:36 följande:
    Om inte snubben dejtar andra. Och han inte vet hur man bygger en relation utan att pippa då är han inget att ha anser jag.

Du har fortfarande inte svarat på hur ditt inlägg nr 15 hjälper TS.
    Det kan du inte heller. För du vill bara visa att jag har fel.

Jag ber om ursäkt till TS för att jag är off topic.
    Jag erbjuder ett annat perspektiv. Du förstår, alla ser inte på världen genom dina ögon. 

Jag har träffat honom ikväll. Allt känns så bra då! Ska verkligen försöka släppa mina jobbiga tankar o göra som "en blind vän" skrev:

Jag vill att du tanker såhär : -Någon vill vara med dig för att du vill vara med den.

Om inte var det inte menat.

Livet är kort. Du är rädd att han har någon annan. Rädd att han hittar någon bättre. Men imorgon kan det vara försent. Någon av er kan ha dött I en olycka. Tag vara på den tid du/ni har tillsammans. Den är kort. 20 dagar /20 år vad spelar det för roll.

Är ju ändå försent att backa....

Svar på tråden tillitsproblem