Sambon tycker det är jobbigt att läsa för barnet
Jag visste inte riktigt var det här passade in så det fick hamna i det här forumet, hoppas det är okej.
Jag och min sambo har en snart tvåårig son och på kvällarna när vi lägger honom har vi en liten rutin att vi läser för honom för att sedan säga godnatt till gosedjuren och till sist pussa och lägga ner honom i spjälsängen. Vi turas om lite med läggningarna men oftast är det jag som tar dem, min sambo vill helst inte. Jag har försökt komma fram lite till varför och han har nämnt någon gång att han inte gillar att läsa. Idag bad jag honom att ta läggningen och han började försöka "muta" mig med att "jag kan byta blöja och sätta på pyjamas om du lägger". Det kändes tråkigt och jag frågade rakt ut varför han inte vill ta läggningen, det är ju ändå en mysig stund med sonen och han är sällan ledsen eller så. Då sa sambon igen "jag tycker det är jobbigt att läsa". Och jag frågade "men VARFÖR" och då blev han riktigt sur och snäste att han tycker det bara och ville att jag skulle vara tyst. Vi är sällan irriterade eller tjuriga mot varandra så jag blev lite chockad.
Nu då till min fråga... Är det någon annan som känner igen det här? Antingen på sin sambo eller kanske själv. För mig är det så självklart att läsa för sina barn och hur viktigt OCH trevligt det är, så jag blir väldigt ledsen av att höra att han tycker att det är rent jobbigt att läsa för vår son. Vad kan jag göra? Jag sa att han inte måste läsa, han kan ju sitta och berätta om sin dag eller något bara, men det känns ändå som att det är ett större problem, eller kommer bli. Hur kan man INTE läsa för sitt barn? Jag tycker det känns hemskt och vet inte riktigt hur jag ska reagera, eller vad jag ska göra. Hjälp?