• häxjakt

Vilken overall?

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp med overallval. Jag vann ett presentkort på Reima som måste användas nu och jag hade tänkt köpa en overall inför nästa säsong.

Min lilla kille är just nu bara 5 månader och det är mitt första barn. Har ingen aning alltså om hur man klär små lekande barn under senhöst och vinter.

Vad ska jag tänka på för att få den absoluta bästa overallen för våra behov?
    Bakgrund:

Vi bor i norra sverige. Vi älskar att vara utomhus, hellre långa promenader med hunden, lek och mys i skog och mark än stadspromenader och sånt. Lite besök i lekparker lär det bli också.
    Han kommer inte att gå på dagis nästa säsong så det behöver inte vara en "dagisoverall" om det nu finns några sådana som passar bättre till dagis.

Själv klär jag mig i lager på lager med skalplagg överst och valfritt lager med ylle/fleece under beroende på väder. Är det bäst för en lekande 1-1½ åring också?

Jag har kikat på Reimas hemsida lite och fastnat för några stycken, bland annat:
    www.reimashop.se/Kategorier/Reima/Ytterplagg-f%C3%B6r-barn/Barnoverall/Reimatec%C2%AE-overaller-f%C3%B6r-barn/Reimatec%C2%AE-overall-Azaleh/p/510151-8241

och

www.reimashop.se/Kategorier/Reima/Ytterplagg-f%C3%B6r-barn/Barnoverall/Reimatec%C2%AE-overaller-f%C3%B6r-barn/Reimatec%C2%AE-overall-Azha/p/510162-1212

Är det någon som kan råda mig? Kanske kan någon berätta om sin favoritoverall från Reima eller berätta vilken overall ni hade köpt om ni vore som mig?

Vilken storlek hade ni köpt? Han är just nu som sagt 5 månader och är 68cm lång. Vi föräldrar är båda ganska långa (175 och 190cm). Ska jag köpa en storlek 86 till nästa säsong eller är 92 bättre?

Mycket tacksam för svar!

/Shoppingvilsen mamma

• Svar på tråden Vilken overall?
  • honeydew

Har ej testat overaller från Reima men deras skaljackor är toppen iaf!

Min (stora) tjej är född i september förra året, alltså snart 1,5 år. I höstas hade hon 80/86 på ytterkläder. Just nu har hon två vinteroveraller, en i 86 och en i 92. 86 sitter bäst, 92 är lite stort fortf även om det funkar OK. Hoppas det var till lite hjälp.

• Surrre

Jag beställde en Reima till min son för denna vinter. Jag är SÅ nöjd med overallen! Den har alltid hållit honom varm, aldrig släppt igenom väta (trots att han satt i en kvart i is- och vattensörja), samt att den är slitstark. Dessutom är den smutsavvisande och har endast behövt tvättas en gång denna vinter. Enkel att tvätta och torkade snabbt i torkskåp.

Det här är overallen jag skriver om: www.reimashop.se/Kategorier/Reima/Ytterplagg-för-barn/Barnoverall/Reimatec®-overaller-för-barn/Reimatec®-overall-Reach/p/520118A-8430

Såg nu att de sänkt priserna på alla overaller. Denna hade ju ett superpris nu!!!

• Surrre

Jag kan tillägga att min son var 70,1 cm vid åldern 5 månader + 1 dag. Han vägde då 9215 gram.

När han var 11 månader + 29 dagar så var han 81 cm lång och vägde 12730 gram.

När han var 18 månader + 3 dagar så var han 86 cm och vägde 13,9 kg.

Hans pappa är 195 cm lång och jag är 165 cm kort. ;)

• Surrre

En sista storleksdetalj som jag kan tillägga är att han nu, vid nyss fyllda 4 år, är cirka 107-108 cm lång och väger typ 19,3 kg. Den overallen han har denna vinter är i strl 110. Den passar perfekt.

• Flickan och kråkan

Kan inte se länkarna till overallerna, men jag tipsar om att satsa på Reimatec eller ännu hellre Reimatec+ (men vet inte om det finns på overallerna....men reimatec räcker fint).

Storlek är alltid lite svårt. Jag pojkar som inte är jättestora. Min yngsta är längst. Han är 19 månader nu och är runt 84 cm. Ytterkläder i storek 80 passar honom perfekt just nu. Han ligger mitt på medelkurvan längdmässigt. Ofta är overaller och ytterkläder relativt väl tilltagna. Mina två äldsta pojkar hade passerat 2-årsåldern innan stl 92 generellt passade. 

Om du tänker på vilken kurva han ska följa på ett ungefär (bvc brukar ju göra en beräkning utifrån mammans och pappans längd) så kan du nog få ett bra hum. Spontant skulle jag säga stl 86.

• häxjakt

Tack alla som svarat!

Länkarna gick inte alls, förstår inte varför... men jag har blivit en smula klokare i alla fall.

Surrre: Reach modellen såg fantastiskt fin ut, men den verkar bara finnas från storlek 92 och uppåt. Vet inte om jag vågar mig på en så stor storlek. Vill ju att han ska kunna röra sig och leka. Han är född 20e augusti så hösten och vintern som den ska användas kommer han ju bara vara drygt 1 år.

Men om han blir lika stor som Honeydews flicka så blir nog storlek 86 en smula litet till slutet på säsongen. Vi har hyfsat vinterväder här ända till maj. Då blir han cirka 20 månader.

Är lite irriterad just nu på att inte kunna åka till en affär och klämma och känna, antar att det är bäst. Men man kan ju alltid returnera och byta.

Jag tänkte fundera en stund till och sedan köpa en overall imorgon (lördag) så om någon har något mer att säga så är det mer än välkommet.

• Maddi

Första overallen är jättesvårt att köpa nu till nästa år. Min stora kille hade 86 på reima och fyllde 1 i februari. Nu är han snart 2 och har iof bytt märke till isbjörn, men de är storlek 98 på den. Alla barn växer olik fort, men min kille är lika lång som 3 åringar.

• Mellanmjölkens land

Har inte testat Reima så modellval kan jag inte säga nått om.

En 1åring i vinteroverall är rätt klumpig i grund så jag skulle hellre välja en varm overall där man slipper ha 15 lager under. De är ju heller inte så rörliga i den åldern.

Stl86 skulle jag absolut inte ta. Vi har 92 till vår 15månaders.

• Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2015-01-24 19:26:00 följande:

Har inte testat Reima så modellval kan jag inte säga nått om.

En 1åring i vinteroverall är rätt klumpig i grund så jag skulle hellre välja en varm overall där man slipper ha 15 lager under. De är ju heller inte så rörliga i den åldern.

Stl86 skulle jag absolut inte ta. Vi har 92 till vår 15månaders.

Men alltså min 19-månaders pojke som ligger mitt på medelkurvan har 80 som sitter verkligen perfekt. 86 fungerar men är väldigt stort. Har man en overall i stl 92 till en 15 månaders så har man ju ett långt barn. Overaller är oftast väl tilltagna.
Svar på tråden Vilken overall?