• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Anonym (Rätt anledning)
    Anonym (-) skrev 2015-01-23 21:46:08 följande:
    Hur kommer det sig att de valde mamman som primär umgängesförälder? Antagligen för att hon varit föräldraledig längre tid än du, eller för att hon ammar.
    Nej det har tyvärr ingenting med det att göra utan med största sannolikhet pga att det jobbar rabiata manshatande feminister där. Pappan har alltså fått 2% av all tid och mamman 98% av all tid. Utan att det finns, så vitt som framkommer, problem med missbruk eller kriminalitet. Det finns ingen som helst rim och reson i det och ända rimliga förklaringen, som i så många andra fall, är manshat.
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2015-01-24 08:45:52 följande:
    Det är väl lika illa att han sover borta från pappan? Dottern har ju faktiskt varit mest med pappan sista tiden innan separationen så det kanske är mamman som borde behöva bli invand till barnet igen?
    Det de med barnperspektiv i tråden skriver är INTE att mamman skulle vara viktigare än pappan. Att det skall vara så svårt att förstå. En sån här situation handlar om barnets behov. Inte föräldrarnas vilja. Och små barn behöver ETT hem. Och det ska INTE utsättas för upprepade separationer. Därför är det oundvikligt om man inte vill att barnet skall bli otryggt att ena föräldern blir primärvårdare och den barnet bor/sover hos medan den andre just nu träffar barnet några timmar i veckan och att umgänget försiktigt trappas upp i och med att barnet blir äldre. Självklart skulle barnet kunna bo hos pappa och mamma kom förbi ibland. Men att driva någon sorts rättvisa ur vuxenperspektiv vore att skada barnet. Det måste TS inse.
  • sextiotalist
    Lavish skrev 2015-01-24 08:45:35 följande:

Kan inte du vara pappaledig och ha barnet om dagarna så kan mamman ha barnet på natten då? 

suveränt förslag, tvekar att TS ex skulle gå med på det. Men utifrån det TS beskrev, så hade det varit det bästa alternativet ur barnperspektiv. Det hade inte blivit någon större förändring för barnet.
  • Drottningen70

Om båda föräldrarna är normalfungerande och har funnits hos barnet från början så är det ju irrelvant om barnet bor hos mamman eller pappan så detta handlar inte om mammor eller pappor utan rätt och slätt om att små barn inte ska bollas mellan två boenden och utsättas för upprepade separationer vilket TS inte verkar förstå. Varför lämnade han barnet ens kan man ju undra, det var ju som jag förstod det ts som var pappaledig när separationen skedde. Det var väl inte bebisen som varit otrogen.

• asdqwe

Sverige är ett feminitiskt land med matriarkala könsmaktsstrukturer. Pappor är underordnade mammor och när det finns en ojämställd syn på familjerelationer hos matriarkatet på familjerätten osv. är det svårt att bryta normer. Detta är nog något Fi kämpar hårt för att bryta. Troligtvis kommer Gudrun att ta på sig genusglasögonen och bränna upp vårdnadstvister på torget i Visby inför journalister under nästa almedalsvecka för att belysa de strukturella glastak som förtrycker män. I ett jämställt land ska barnen få ha ett normkritiskt umgänge med sina bägge föräldrar.

• Madraykin

Jag håller med dem som säger att TS tänker fel kring växelvist boende. Läs på om anknytning - för ett så litet barn är växelvist boende rent skadligt.

MEN - vad det låter som så är både mamman och pappan lämpliga som primär vårdnadshavare. Det finns då inget som säger att det måste vara mamman som har det primära ansvaret. Om dessutom pappan är mer villig till ett välfungerande samarbete - dvs att barnet bor hos honom, men att mamman får träffa barnet regelbundet och oftare än vad Hon tillåter pappan - då ser jag inga som helst hinder att Han får överta den primära vårdnaden. 

Så till TS - SLÄPP växelvist boende. Men gå absolut upp i rätten och kräv att du får överta ansvaret som primär vårdnadshavare. Hävda att du kommer kunna erbjuda en bättre lösning, där mamman får träffa barnet i större utsträckning än vad du får göra nu. Det måste ju vara det bästa för barnet, om mamman vägrar mer umgänge.

• SchaefferBoy
    Anonym skrev 2015-01-24 09:21:33 följande:
    Det de med barnperspektiv i tråden skriver är INTE att mamman skulle vara viktigare än pappan. Att det skall vara så svårt att förstå. En sån här situation handlar om barnets behov. Inte föräldrarnas vilja. Och små barn behöver ETT hem. Och det ska INTE utsättas för upprepade separationer. Därför är det oundvikligt om man inte vill att barnet skall bli otryggt att ena föräldern blir primärvårdare och den barnet bor/sover hos medan den andre just nu träffar barnet några timmar i veckan och att umgänget försiktigt trappas upp i och med att barnet blir äldre. Självklart skulle barnet kunna bo hos pappa och mamma kom förbi ibland. Men att driva någon sorts rättvisa ur vuxenperspektiv vore att skada barnet. Det måste TS inse.
    Ett hem faller då hos pappan. Han har inte varit otrogen skit, dessutom ska han vara föräldraledig. Du får inse detta.

Ett alternativ är såklart att de fortsätter bo ihop under ordnade former. Men nej ni kvinnor ska absolut inte ha första-tjing på barn som tillhör någon annan, i synnerhet inte om det finns en etablerad relation och barnet inte ammas eller efter 6 månader.
  • Madraykin

Och btw till er feministhatare - själv är jag vad många anser en rabiat manshatande genusfeminist, men guess what! Jämställdhet goes both ways. Pappor och män måste börja kräva sina rättigheter!

• Anonym (H)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:36:23 följande:

Hon tycker att det är bäst så här. Hon är väldigt arg och ledsen på mig sedan händelsen och vill inte träffa mig men vill inte heller att jag ska ha barnet själv. Därför anser väl hon att 4 timmar i veckan är det mesta hon kan stå ut med.

Familjerätten väljer att lyssna på henne och tycker att jag också ska göra det.

[quote=74736992][quote-nick]Anonym (Lemon) skrev 2015-01-23 22:46:02 följande:[/quote-nick]

Eller så är TS lika aggressiv och oförmögen att lyssna IRL som på nätet och därav gav FR rekommendationer utefter det. Eller att han brister mycket i sin papparoll. Det har vi ju inte en aning om ifall det handlar om att jävlas eller om att försöka skydda barnet.

[/

Han har väl rätt att vara arg.
  • Anonym (Me)

Tycker det är så tråkigt när föräldrar ( mamman här) använder barnet som ett slagträ mot sitt ex. Hon vet att hon kommer åt dig via barnet och använder det till max. Jag vet inte vad som är bra eller inte bra med så små barn. Men det är nog lika skadligt att ta ifrån barnet sin pappa speciellt bär det är du som har varit föräldraledig senast med barnet. I många fall är det precis tvärtom. Att pappan struntar i umgänget med barnen och och att man som mamma får sitta och trösta de små när saknaden blir för stor.

Jag tycker också du ska ta det vidare. Du kanske kan få boendet eller åtminstone träffa ditt barn varje dag en stund för barnets skull. Du förlorar ju inget på att försöka. Det är ditt barn lika mycket som hennes. Lycka till!

Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!