• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Flygfotogen

Om primär vårdnadshavare plötsligt blir svårt sjuk och inte kan träffa sin baby på ett par veckor? Är det kört då? 

• Anonym (H)
    Anonym (Väx upp) skrev 2015-01-24 12:21:59 följande:

[quote=74738866][quote-nick]Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:12:24 följande:[/quote-nick]Jag har läst varenda inlägg men har inte tid att svara på allt, är det nånting ni undrar så då får ni upprepa er.

Även om ni inte tror på mig så var jag och mitt X som vilket par som helst. Det har aldrig funnits någon kriminalitet, droger eller liknande inblandat. Utan hela vårt förhållande sprack då en otrohet uppdagades. Det är jag och mitt barn som får ta smällen pga hennes snedsteg.

Jag vill påpeka att jag har haft min dotter ensam dag som natt och det har gått super. Hon är trygg med mig. Att jag skulle vara en idiot för jag vill ha henne hos mig är helt felaktigt. Jag borde väl märka om min dotter mår dåligt av att bo växelvis och då får man ändra på det.[/quote

Synd att du ska vara så trög och ovillig att ta till dig fakta, det påverkar verkligen stort din möjlighet att vara en bra förälder. Du har inte läst länkarna om anknytning för att du inte vill veta, eller hur. Det är bekvämare för dig att fortsätta tro att det är helt ok att ha ett spädbarn växelvis inte sant? Ditt resonemang gör mig seriöst oroad för din förmåga. Det är ett spädbarn du har inte en tomatplanta som man kan "testa" att sätta i ett annat fönster för att se om den tar sig. Finns ingen anledning att utföra experiment med sitt spädbarn när det redan finns extremt väldokumenterad forskning inom området. Skärp dig för fan. Och nej du kommer inte att märka på ditt spädbarn att växelvis boende är skadligt. Anjnytningsskador till följd av upprepade separationer manifesterar sig senare under uppväxten. Bl.a. Med självskadebeteende, ätstörningar, missbruk etc i tonåren.

Fast det är något man kan bestämma själv forskningen kan man strunta i hör inte dit .
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:19:54 följande:

Det är fan lustigt det där hur det kan vara fullt acceptabelt och bra att en far har sitt barn på egen hand dygnet runt i tvåsamhet men så fort relationen brister så är han på sätt och vis diskvalificerad. Det kan vara så att barnet har knutit bäst an till sin far i det här läget, eftersom TS säger att han varit föräldraledig sedan barnet var 3.5 månad gammal, och eftersom barnet inte ammar. Borde det då inte vara mer skadligt att barnet bara får träffa sin primära förälder 4 timmar i veckan?

Det är olyckligt att mamman inte är samarbetsvillig. Det är en stor förlust om barnet pga det förlorar kontakten med sin far. TS borde kanske ha tagit med sig sitt barn istället för att bara dra... Men trots detta så är växelvis boende för ett spädbarn fortfarande jävligt skadligt och olämpligt och om TS fortsätter att insistera på detta upplägg så kommer alla beslutande instanser att betrakta honom som knäpp. Han har större chanser om han själv ansöker om att bli boendeförälder.
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:26:05 följande:

Vissa av er resonerar som om man som förälder och anknytningsperson inte ens kan resa bort och bo på hotell en helg med sin baby utan att fucka upp den? Kan man åka till affären? 

Du har verkligen missuppfattat saken helt.
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:12:24 följande:

Jag vill påpeka att jag har haft min dotter ensam dag som natt och det har gått super. Hon är trygg med mig. Att jag skulle vara en idiot för jag vill ha henne hos mig är helt felaktigt. Jag borde väl märka om min dotter mår dåligt av att bo växelvis och då får man ändra på det.

Om du ska fortsätta hävda växelvist boende så kommer tingsrätten diskvalificera dig pga okunskap om spädbarn och spädbarnets behov. Det finns så otroligt mycket forskning kring detta, och som rätten lutar sig mot när de gör sin bedömning. Om du vägrar ta till dig detta så är det du själv som sätter käppar i hjulet. 

Så för din del är det allt eller inget. Kräva att du tar över den primära vårdnaden, eller fortsätter som umgängesförälder. Växelvist boende kommer du aldrig få igenom.
  • Anonym (arg)
    Anonym (Väx upp) skrev 2015-01-24 12:21:59 följande:

[quote=74738866][quote-nick]Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:12:24 följande:[/quote-nick]Jag har läst varenda inlägg men har inte tid att svara på allt, är det nånting ni undrar så då får ni upprepa er.

Även om ni inte tror på mig så var jag och mitt X som vilket par som helst. Det har aldrig funnits någon kriminalitet, droger eller liknande inblandat. Utan hela vårt förhållande sprack då en otrohet uppdagades. Det är jag och mitt barn som får ta smällen pga hennes snedsteg.

Jag vill påpeka att jag har haft min dotter ensam dag som natt och det har gått super. Hon är trygg med mig. Att jag skulle vara en idiot för jag vill ha henne hos mig är helt felaktigt. Jag borde väl märka om min dotter mår dåligt av att bo växelvis och då får man ändra på det.[/quote

Synd att du ska vara så trög och ovillig att ta till dig fakta, det påverkar verkligen stort din möjlighet att vara en bra förälder. Du har inte läst länkarna om anknytning för att du inte vill veta, eller hur. Det är bekvämare för dig att fortsätta tro att det är helt ok att ha ett spädbarn växelvis inte sant? Ditt resonemang gör mig seriöst oroad för din förmåga. Det är ett spädbarn du har inte en tomatplanta som man kan "testa" att sätta i ett annat fönster för att se om den tar sig. Finns ingen anledning att utföra experiment med sitt spädbarn när det redan finns extremt väldokumenterad forskning inom området. Skärp dig för fan. Och nej du kommer inte att märka på ditt spädbarn att växelvis boende är skadligt. Anjnytningsskador till följd av upprepade separationer manifesterar sig senare under uppväxten. Bl.a. Med självskadebeteende, ätstörningar, missbruk etc i tonåren.

Synd att du är så oförstående. Jag har läst länkarna om anknytning. Men det måste vara mer skadligt att vara utan en anknytningsperson. Det finns många olika sätt att lösa detta på och jag anser som det är nu är nog bland den sämsta. Jag har gett ett förslag och är öppen för andra förslag också.

Men att du försöker idiotförklara mig säger mer om dig än om mig. Jag har haft min dotter själv flera nätter och dagar, det var inget som sa något om några anknytningsproblem då, men när jag vill ta hem henne till mig och göra likadant som tidigare då är jag plötsligt en idiot som inte är kapabel till att tänka.
  • Drottningen70
    Fundersam02 skrev 2015-01-24 12:26:29 följande:

Det är synd att barnet inte får träffa sin pappa varje dag som hon är van vid. Relationen blir ju svagare om det bara blir träff två gånger i veckan och då bara två timmar.

Jag förstår inte varför man inte kan ordna så att båda föräldrarna träffar barnet varje dag, men att barnet mestadels sover hos samma förälder hela tiden tills barnet blivit äldre.

Går det att överklaga familjerättens beslut? Ta i så fall hjälp av en jurist.

Familjerätten är ingen beslutande instans.
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:26:47 följande:

Om primär vårdnadshavare plötsligt blir svårt sjuk och inte kan träffa sin baby på ett par veckor? Är det kört då? 

Varför är det så svårt att greppa att det är just upprepade separationer som är djupt skadligt, som det blir i TS förslag där bebisen ska utsättas för en separation två ggr i veckan....
  • Anonym (Arg)
    Madraykin skrev 2015-01-24 12:30:09 följande:
    Om du ska fortsätta hävda växelvist boende så kommer tingsrätten diskvalificera dig pga okunskap om spädbarn och spädbarnets behov. Det finns så otroligt mycket forskning kring detta, och som rätten lutar sig mot när de gör sin bedömning. Om du vägrar ta till dig detta så är det du själv som sätter käppar i hjulet. 

Så för din del är det allt eller inget. Kräva att du tar över den primära vårdnaden, eller fortsätter som umgängesförälder. Växelvist boende kommer du aldrig få igenom.
    Jag är öppen för förslag om umgänge. Men jag vill verkligen inte ha som det är nu.
  • Anonym (Justitia)

1. Stäm mamman på ensam vårdnad och boende med interimistiskt yrkande så att du kan ta ut föräldraledighet.

2. Låt inte familjerätt eller morsan köra över dig. De bestämmer inte mer än vad du gör.

Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!