• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Anonym (mamma)

Eftersom barnet inte ammas, så är det självklart att ni ska ha delad/gemensam vårdnad.
    Ha en 3-4 dar var och sedan byter ni.
    Pappan är lika viktig som mamman i barnets liv.

• Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 21:43:48 följande:
    Jag är trött på dig nu. Då påpekar i varenda inlägg om anknytningsproblem och när jag skriver till dig undviker du mina frågor.

Du kan inte avgöra hur det är för barnet i enskilda fall. Bara för du aldrig skulle lämna bort ditt barn pga risk att den skulle bli missbrukare i tonåren behöver inte andra tycka likadant.
    Men JAG svarade på en utav frågorna, men mitt svar ignorerade du? Vi är flera som försöker vara konstruktiva här, men du fortsätter benhårt på idén om växelvist. Ditt val så klart, men det kommer aldrig gå igenom. Bättre då att lägga fokuset på annat, kan en annan tycka!

(Mvh en socionom med erfarenhet från familjerättsärenden)
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 21:43:48 följande:

Jag är trött på dig nu. Då påpekar i varenda inlägg om anknytningsproblem och när jag skriver till dig undviker du mina frågor.

Du kan inte avgöra hur det är för barnet i enskilda fall. Bara för du aldrig skulle lämna bort ditt barn pga risk att den skulle bli missbrukare i tonåren behöver inte andra tycka likadant.

Jag förstår att du är trött på mig... Och?
  • Anonym (Big J)

Fast. Ett så litet barn har inte kapacitet att bibehålla minnet av en person under långa tidsintervaller, herregud, de kan ju knappt se färger.

Tycker det är extremt konstigt att familjerätten/soc eller vad det nu var som ansåg att några timmar per vecka var ok, det känns extremt förlegat.

Ett barn under 3 ska inte ha vv, man ska helt enkelt inte mixtra med deras anknytningsbehov och känsla av övergivenhet av någon förälder (oavsett ma/pa), och vad jag förstod så var det heller inte det du var inne på TS.

Men några timmar varje dag skulle vilken normalt funtad mamma med glädje tacka ja till, så kan du ta en barnvagnspromenad, umgås med barnet hemma hos dig eller whatever. Barnet bevarar dig i sitt minne och förstår såsmåningom att du är en person som "upprepas"' och finns där, det tar man ju från henne genom att låta bli. Tycker absolut inte att en mamma per automatik är den primära anknytningspersonen, det kan flera vara men då måste den personen få möjlighet till vårdande tid också. Och du VILL ju! Barnet har ju rätt till båda sina föräldrar!

Även om barnet ammas finns det ju ofta lite tid mellan amningarna. Mamman har ju världens chans att få avlastning om inte annat till någon som vill vara med sin dotter.

Helt sjukt att hennes upplägg godkänts, det talar ju emot alla Socialstyrelsens rekommendationer.

Hoppas allt löser sig, lycka till.

• Anonym (arg)
    Madraykin skrev 2015-01-24 21:52:20 följande:
    Men JAG svarade på en utav frågorna, men mitt svar ignorerade du? Vi är flera som försöker vara konstruktiva här, men du fortsätter benhårt på idén om växelvist. Ditt val så klart, men det kommer aldrig gå igenom. Bättre då att lägga fokuset på annat, kan en annan tycka!

(Mvh en socionom med erfarenhet från familjerättsärenden)
    Det var inte meningen, jag har nog missat det. Du får skriva igen om du har några funderingar.

Om du läst tråden har jag skrivit att jag är öppen för förslag. Så att jag tror benhårt på mitt förslag stämmer inte.
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 21:56:08 följande:
    Jag förstår att du är trött på mig... Och?
    Står verkligen allt rätt till hos dig?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-24 21:46:45 följande:

Eftersom barnet inte ammas, så är det självklart att ni ska ha delad/gemensam vårdnad.
    Ha en 3-4 dar var och sedan byter ni.
    Pappan är lika viktig som mamman i barnets liv.

Fast nu är det aldrig så att man rekommenderar att ha en sexmånaders baby 3-4 dagar var. En baby är inte en väska som man flyttar på när det behagar.

Det bästa i det här fallet för TS är att försöka bli boendeförälder och ha flickan hos sig dag och natt. Han verkar mer lämpad att ha mamman på besök någon timma per dag utan att tjafsa.

Det trista i historien är att HON var otrogen, men TS fick flytta och bli av med sin kära dotter.
  • Anonym (mssunshine)
    Mrs Moneybags skrev 2015-01-24 22:13:24 följande:
    Fast nu är det aldrig så att man rekommenderar att ha en sexmånaders baby 3-4 dagar var. En baby är inte en väska som man flyttar på när det behagar.

Det bästa i det här fallet för TS är att försöka bli boendeförälder och ha flickan hos sig dag och natt. Han verkar mer lämpad att ha mamman på besök någon timma per dag utan att tjafsa.

Det trista i historien är att HON var otrogen, men TS fick flytta och bli av med sin kära dotter.
    Jag håller med om det här, hela inlägget. Och vill lägga till att det trista i historien är att på grund av mammans tilltag får barnet lida konsekvenserna, oavsett vem som blir boendeförälder.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 22:12:29 följande:

Står verkligen allt rätt till hos dig?

Absolut.

Jag börjar däremot misstänka att din fixering vid att ha växelvis boende för din lilla och din totala ovilja att ta emot kunskap omkring så smås behov handlar om att du egentligen inte ens VILL vara boendeförälder med huvudsakligt ansvar för att det väl är mycket bekvämare att ha halva veckan ledig. Att det alltså är dina egna behov som går först, precis som det är för mamman som vägrar umgänge mer än några timmar i veckan.
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 22:23:15 följande:
    Absolut.

Jag börjar däremot misstänka att din fixering vid att ha växelvis boende för din lilla och din totala ovilja att ta emot kunskap omkring så smås behov handlar om att du egentligen inte ens VILL vara boendeförälder med huvudsakligt ansvar för att det väl är mycket bekvämare att ha halva veckan ledig. Att det alltså är dina egna behov som går först, precis som det är för mamman som vägrar umgänge mer än några timmar i veckan.
    Nä, det kan det omöjligt göra. Speciellt inte efter detta inlägg.

Vart fan får du alla dina urusla slutsater ifrån?
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!