• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Drottningen70
    Kim Possible skrev 2015-01-24 18:38:23 följande:

Ett tips; om du vill framstå som vuxen kan det vara en bra idé att inte bete sig som en spottkobra. 

Ingen, varken Ts eller någon annan, har förespråkat någon slags varannan veckas boende, utan de flesta har påtalat att det inte är bra med långa separationer. Att Ts vill ha sitt barn mer än fyra h/vecka och att han även vill att barnet får sova med honom då och då ser jag inte som konstigt alls. Som någon annan påpekade, det hade varit mer oroande om han _inte_ hade velat det. 

Det mest ultimata hade naturligtvis varit att Ts och exet kunde samsas om boendet och själva bo växelvis samt se till så att barnet fick träffa båda föräldrarna en stund varje dag. Det verkar dock inte möjligt efter vad Ts beskrivit om hur exet funkar. Och det säger väl sig självt, en mamma som kan göra något sånt här mot barnet och barnets pappa lär inte vara samarbetsvillig även om hon får höra att barnet far illa av hennes agerande. Hon vill bara få rätt. 

Nu vet jag ju från andra trådar att du inte tycker att pappor kan/ska ta hand om små barn så det färgar naturligtvis dina svar, men jag tycker det är rätt magstarkt att hoppa på en människa som mår uppenbart dåligt och som saknar sitt barn och kalla honom för idiot, ärthjärna och gud vet allt. 

Långt ifrån alla pappor är oempatiska och klumpiga puckon. Det finns normala pappor, som Ts och många många andra, och de är fullt kapabla att ta hand om sina egna barn och det är inte skadligt för barnen på något sätt. Att du sen inte gillar det spelar ingen roll. Dina åsikter är ingen universell sanning.

Hade du verkligen brytt dig om barnet, hade du upplyst Ts (som flera andra gjort) på ett lugnt sätt om hur man brukar tänka om små barn, och kommit med förslag på hur han ska tänka och hur de skulle kunna göra. Inte börjat skrika redan i inlägg ett om hur dum i huvudet han är och att han inte borde få ha barn. Men som sagt, du färgas så klart av dina egna erfarenheter och åsikter. Jag hoppas Ts tar dina inlägg med en rejäl nypa salt. 

Ett tips till dig kan vara att Läsa tråden så att du ser att TS är rätt enveten i sitt hävdande att det är helt okej med växelvist boende i form av 3 respektive 4 dagar, vilket givetvis egentligen är helt galet när det gäller ett spädbarn. Ingen har hävdad att en pappa är oviktig, ingen har hävdad att mamman har rätt i att bara låta honom träffa barnet ett par timmar i veckan, ingen (utom en) har hävdat att mamman är viktigare, så jag begriper inte vad man har för poäng att vinna på att helt ur luften komma in och yla om livmodersfaschister? Detta är inte en könsfråga utan en fråga om barnets behov.
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 18:12:47 följande:
    Vet du vad forskningen visar om ett barn plötsligt mister en av sina anknytningspersoner? Nä det verkar du inte göra.
    Det är inte skadligt för barn i samma utsträckning, att mista EN av sina anknytningspersoner. Så länge barnet inte mister bägge. 

Därmed inte sagt att det inte är skadligt för barnet att inte få träffa dig, men det handlar om olika typer av skador. Där ständiga separationer från BÄGGE anknytningspersoner tyvärr är värre, än att mista EN av dem helt. 

Men du skulle ringa nån jurist på måndag förstod jag det som - försök få en som är kunnig i vårdnadstvister, och allra helst där spädbarn är involverade.
  • Kim Possible
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 18:48:11 följande:
    Ett tips till dig kan vara att Läsa tråden så att du ser att TS är rätt enveten i sitt hävdande att det är helt okej med växelvist boende i form av 3 respektive 4 dagar, vilket givetvis egentligen är helt galet när det gäller ett spädbarn. Ingen har hävdad att en pappa är oviktig, ingen har hävdad att mamman har rätt i att bara låta honom träffa barnet ett par timmar i veckan, ingen (utom en) har hävdat att mamman är viktigare, så jag begriper inte vad man har för poäng att vinna på att helt ur luften komma in och yla om livmodersfaschister? Detta är inte en könsfråga utan en fråga om barnets behov.
    Som sagt, om du inte tycker att pappan är oviktig (i det här fallet eller andra), hade du haft en annan approach. Jag orkar inte leta rätt på inlägget, men jag har för mig att du skrev något om att "ja, det är ju inte så bra att du bara får träffa barnet fyra timmar", utöver det så har det mest varit smutskastning av Ts, inte ett ord om vad häxan till mamma/ex orsakat barnet och Ts. 

Jag kallar människor som Ts ex och sådana som tror att mamman automatiskt är bättre för barnet för livmodersfascister, ja. Ett rätt passande ord. 

Varför inte komma med konstruktiva förslag till Ts istället för att kalla honom glåpord och hitta på saker om att det nog ligger annat bakom att mamman vägrar låta dem träffas? Istället för att indirekt försvara mammans/exets agerande ta avstånd från det och ge tips om hur Ts ska gå tillväga för att komma tillrätta med henne? 

Ah, det får vara mina 202 cent för nu. Ts, om du vill ventilera utan att riskera att bli utskälld och kallad för aggressiv går det bra att skicka pm till mig. Ha en trevlig lördag, Ts och ni andra!
  • Penida
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 18:25:15 följande:
    Det har jag inget bra svar på. Efter allt uppdagades så började vi bråka och jag lämnade huset. Sedan tog jag kontakt två dagar senare angående dottern, boende och lite andra saker och då var jag inte välkommen att träffa henne. Därefter startade detta helvete. Vi har en gemensamt boende men hon verkar ägna mesta delen av tiden hos sin mamma.
    Jag förstår, en jäkla sits du hamnat i. Jag hade säkert reagerat likadant om det var mig det gällde, jag vet givetvis inte då jag inte har varit där men att din reaktion på något sätt inte var konstig utan fullt naturlig med tanke på läget, det vet jag. Någon frågade varför du inte tog med dig barnet, troligtvis var det klokt att du inte gjorde det då du självklart behövde tid att reda ut dina egna känslor och tankar och vem tänker klart i ett sånt läge? Tyvärr utnyttjade barnets andra förälder detta och det finner jag ganska äckligt (i brist på bättre ord) faktiskt. Om man ska vara den så skulle det absolut kunna användas emot henne. Det bästa för barnet skulle vara om ni kunde samarbeta, om inte gör du klokt i att ta in en tredje part. Det finns inget i denna historia, som vi bara har din version av men ändå, som säger att hon på något sätt är bättre lämpad att vara boendeförälder än du är. Även om jag verkligen inte tror på växelvis boende för så små så verkar du (återigen din version vi har att gå på) mer villig att se till barnet och att det behöver tätt umgänge med också den andra föräldern, hon verkar använda barnet som maktmedel gentemot dig  istället för att se till detta och barnets bästa.
    Avskyr CIO-metoder
  • Monkii
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 18:25:15 följande:

Det har jag inget bra svar på. Efter allt uppdagades så började vi bråka och jag lämnade huset. Sedan tog jag kontakt två dagar senare angående dottern, boende och lite andra saker och då var jag inte välkommen att träffa henne. Därefter startade detta helvete. Vi har en gemensamt boende men hon verkar ägna mesta delen av tiden hos sin mamma.

Det kommer ligga dig i fatet att du stack ifrån ditt barn under din föräldraledighet.
  • asdqwe
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 17:37:59 följande:
    Nej det är en absurditet att lämna bort en 3 månaders till att omhändertas av andra människor hela dagarna. Dock är det ju en jävla skillnad ändå då barnen träffar sina föräldrar flera timmar varje dag och hela helgerna och därmed har en konstant trygghet. Tillskillnad för hur det blir i TS lösning där barnet helt skiljs 3 och 4 dagar i sträck bort från den ena föräldern.

Alltså allvarligt, samma korkade frågor återkommer. Detta är liksom inte hjärnkirurgi.. Snart kommer väl nån "smart" och frågar om det är skadligt att gå på toa också..
    Växelvis boende var 4e dag är kanske inte så bra. Familjerätten tycker att 2timmar 2ggr i veckan är bra. Jag tycker det är absurt och jag tycker nog att de borde kunna föreslå en lösning som ger barnet mer tid med sin pappa.

Du är dock raljant och otrevlig.
  • Drottningen70
    Kim Possible skrev 2015-01-24 19:06:15 följande:

Som sagt, om du inte tycker att pappan är oviktig (i det här fallet eller andra), hade du haft en annan approach. Jag orkar inte leta rätt på inlägget, men jag har för mig att du skrev något om att "ja, det är ju inte så bra att du bara får träffa barnet fyra timmar", utöver det så har det mest varit smutskastning av Ts, inte ett ord om vad häxan till mamma/ex orsakat barnet och Ts. 

Jag kallar människor som Ts ex och sådana som tror att mamman automatiskt är bättre för barnet för livmodersfascister, ja. Ett rätt passande ord. 

Varför inte komma med konstruktiva förslag till Ts istället för att kalla honom glåpord och hitta på saker om att det nog ligger annat bakom att mamman vägrar låta dem träffas? Istället för att indirekt försvara mammans/exets agerande ta avstånd från det och ge tips om hur Ts ska gå tillväga för att komma tillrätta med henne? 

Ah, det får vara mina 202 cent för nu. Ts, om du vill ventilera utan att riskera att bli utskälld och kallad för aggressiv går det bra att skicka pm till mig. Ha en trevlig lördag, Ts och ni andra!

Om du inte "orkar" ta reda på vad jag verkligen skrivit så kan du ju i alla fall låta bli att ålägga mig åsikter som inte existerar.
  • Anonym (18mån)

Mamman o pappan är precis lika viktiga men, första 18mån har barn&mamma en särskilt symbios. Umgänge dagtid kan dock pappan ha varje dag men övernattningar hos sin pappa är inget barnet vinner på första 18mån. Barn som inte "får" tillgång till sin mamma under denna tid kan ha stora problem med raseriutbrott efter 2 års ålder (BUP och många psykologers teorier- inte mina).

• Madraykin
    Anonym (18mån) skrev 2015-01-24 20:16:28 följande:

Mamman o pappan är precis lika viktiga men, första 18mån har barn&mamma en särskilt symbios. Umgänge dagtid kan dock pappan ha varje dag men övernattningar hos sin pappa är inget barnet vinner på första 18mån. Barn som inte "får" tillgång till sin mamma under denna tid kan ha stora problem med raseriutbrott efter 2 års ålder (BUP och många psykologers teorier- inte mina).

• Madraykin
    Anonym (18mån) skrev 2015-01-24 20:16:28 följande:

Fast dessa teorier är ju utifrån att modern är den som traditionellt är primär anknytningsperson. Pappan kan teoretiskt vara en lika bra primär anknytningsperson som mamman. 
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!