Inlägg från: Korvstroganoff |Visa alla inlägg
  • Korvstroganoff

BF sep-okt med första barnet

ESusan skrev 2015-03-10 19:13:37 följande:

[quote=74988685][quote-nick]Korvstroganoff skrev 2015-03-10 16:43:29 följande:[/quote-nick]

Vad härligt!!!!! Kan förstå att det känns knäppt!! Jag ska göra kub-ul nästa vecka! Mest för att få se på ultraljudet faktiskt! Är 27 så ligger inte i riskzonen utan är nyfiken på att få se den lilla korv som gör att jag mår illa :')

[/

Jag är också 27 men jag tror inte att jag kommer göra kub.

Nä alla får ju göra det som känns bäst för en själv! :) längtar till mitt ultraljud jag!
  • Korvstroganoff
    nåldyna skrev 2015-03-10 19:38:37 följande:

Så avundsjuk på er som får göra ett ultraljud innan det "rutinmässiga" runt vecka 18. Här erbjuds bara det ultraljudet. Jag gick in i vecka 14 nu så måste vänta en månad till innan jag får se pyret. Sista veckan har jag fått en massa knepiga tankar också, tänk om barnet har dött där inne och jag inte börjat blöda ut det än. Och tänk om något är fel. Känns riktigt jobbigt nu när man inte känner något och inte får se ännu, hade känts lite bättre om jag åtminstone kände att nåt rör sig där inne. Men men, bara att bita ihop några veckor till och hoppas på att lilla pyret snart ger sig till känna :) 

Det är därför jag hjärtligt tackar ja till kub!
  • Korvstroganoff
    Mira14 skrev 2015-03-10 19:52:10 följande:

Det är därför jag gör KUB och betalar 1500 kr för det. RUL är inte inbokat förrän i vecka 20 så det är ju verkligen en evighet dit.. Är i vecka 11 nu och ska göra KUB om två veckor!

Många verkar verkligen få göra VUL ofta, tänk att det skiljer sig så mycket åt i vårt avlånga land. Eller betalar ni och går privat?

Räknar man med KUB så kommer vi att få se skrutten totalt 3 gånger innan hen tittar ut. Om det inte krävs fler undersökningar förstås.

Samma här! Betalar dock inte för kub, men gör det för att få se korven! Har tidigare gjort två vul som jag betalat för. Det första skickade dock läkaren på mvc remiss för, men jag valde att gå till min privata gyn!
  • Korvstroganoff
    fladdertanke skrev 2015-03-10 20:45:17 följande:

Tack!

De gick bra. Bebisen sprattlade och va glad och Ang blödningarna sa hon att "är du en sån som blöder lätt när du borstar tänderna eller snyter dig? Jaha, ja men dåså. Vissa har känsligare slemhinnor än andra "

Känns så skönt. Hon var också noga med att poängtera att snart kommer symptomen avta och de sk. spökveckorna kommer. Inget att oroa sig för.

Nu ska jag njuta resten av graviditeten.

Vad härligt!!! Så skönt att du känner att du kan njuta nu! Ser lite fram emot spökveckorna, det här illamåendet tar på krafterna! Kram
  • Korvstroganoff
    Österbottning80 skrev 2015-03-11 10:33:16 följande:

Hoppas verkligen att ditt illamående ger efter snart. 

Tack för påminnelsen om spökveckorna :)

Känns konstigt att veta att det finns en liten där men ändå inte se eller känna nåt ännu. Fast nog kommer det väl ännu på sommaren en tid då jag tänker tillbaka på de här veckorna och inte förstår vad jag var orolig för ;)

Tack :) det har nu övergått från morgon/förmiddag till eftermiddag/kväll så tänker att det snart kanske försvinner helt! Jag slipper kräkas iaf så det känns helt överkomligt! Ja denna ständiga oro! För mig så krymper den i takt med att veckorna går, men antar att det är så för dom flesta!
  • Korvstroganoff
    carrolinea skrev 2015-03-11 18:54:25 följande:

Hoppas du slipper illamåendet snart. Själv känns det som spökveckor hela tiden. Alltså hade inte mensen försvunnit hade jag inte trott på att jag var gravid. Skulle vara skönt om det ville synas ngt snart så man verkligen vet.

Har fått se lilla pyret men känns fortfarande overkligt. När brukar spökveckorna gå över? Kan iofs kolla upp det, men ibland önskar jag att jag kände ngt mer än bara trötthet.

Tack :) tror spökveckorna "slutar" när barnet börjar kännas i magen! Är inte helt säker men har för mig att jag läst det någonstans! En kompis berättade att hon inte kände sig gravid förrän hon kände sparkarna! Magen växte men det spelade ingen roll hehe :)

du har ju ett till symtom förutom den uteblivna mensen också! Den oändliga tröttheten!!! Det blir bra ska du se!! Kram och ha en fin fredag!
  • Korvstroganoff
    cicci70 skrev 2015-03-13 22:45:25 följande:

måste bara få fråga i vilka veckor spökveckorna kan komma?, jag fick se hjärtat på mitt lilla gryn den 5/3 och sen den 10/3 så försvann bara alla symptom och gick då in i vecka 9.., nu går jag förtvivlat och väntar på ett nytt UL så man kan få veta om grynet fortfarande är okej, men väntan gör mig så orolig och ledsen, känns skönt ifs att läsa om att fler får det likadant......

Jag är ju verkligen ingen expert, men har försökt googla runt och så! Om jag fattar det rätt så är spökveckorna väldigt individuellt eftersom alla får olika symtom och de håller i sig olika länge för alla. Men att de pågår från det att symtomen försvinner tills de kommer tillbaka (oftast i form av rörelse från bebisen)! Så för vissa där alla symtom försvinner i v 10 och bebisen inte rör sig förrän v 20 (har ingen koll på när vi kan börja känna hehe) pågår spöveckorna i 10 veckor medan för de som kräks ända fram till rörelserna känns inte går igenom några spökveckor alls!

Men det är ju inte alls roligt att gå runt och vara ledsen och må dåligt, så jag tycker du borde prata med din bm! Har du varit på inskrivning än?

Om någon annan vet mer (eller att jag har superfel) så får ni gärna fylla i luckorna!!
  • Korvstroganoff
    carrolinea skrev 2015-03-14 09:30:52 följande:

Det borde det vara. Hoppas man kan få känns bebisen snart, kanske om 3 veckor om man har tur. Men räknar ner dagarna till rul så man får se bebisen igen.

Tack och ha en trevlig helg kram

Åh jag längtar också tills jag får känna bebisen där inne!! Men nu längtar jag till onsdag då jag ska få se min plupp!!!! :)))
  • Korvstroganoff
    carrolinea skrev 2015-03-14 14:51:06 följande:

Åh vad härligt. Själv får jag vänta till 27 april.

Jag hoppas det går fort tills man får känna. Kanske skulle försöka få till ett ul mellan, men samtidigt är det bara 6 veckor kvar.

Går in i vecka 13 imorgon så det är så skönt att man kommit förbi första 12 veckorna.

Ska göra kub-ul nästa vecka! Rul har jag i slutet av april jag med! Vad skönt det måste vara att ha gått in i v 13! Jag gör det på torsdag!
  • Korvstroganoff
    cicci70 skrev 2015-03-14 16:37:55 följande:

Jag var på inskrivning den 12/3 och hade turen att få en fantastisk och underbar BM, hon skickade en remiss för UL på en gång, men det kan visst dröja upp till 10 dagar iaf

Var helt överlycklig inatt då jag vaknade och fick gå på toa igen, mådde illa och kunde inte nudda madrassen med brösten, men så när jag vaknade på morgonen var allt borta igen har väntat i 14 år på mitt lilla gryn, haft missfall, utomkved och gjort 4 IVF försök, så att få vara gravid så här långt som 9 veckor är helt fantastiskt, och jag hoppas verkligen att det bara är spökveckor.........

Då får vi hoppas att du får kallelsen till ditt ul asap!!! Kan förstå att det känns oroligt när du gått igenom så mycket! Det kanske är så att du har dina symtom under natten och inte på dagen!! Som att många mår illa på morgonen men inte efter kl 10!! Alla är ju så himla olika och hormonerna rusar lite (mycket) som dom vill. Måste även ge dig ett stort grattis till ditt lilla gryn! Kram
  • Korvstroganoff
    carrolinea skrev 2015-03-15 11:31:23 följande:

Ja det är det verkligen. Skönt att kunna berätta mer öppet.

Hoppas det går bra på kub.

Var är det du bor?

Jag bor i Stockholm, var bor du?

Jag berättade så tidigt att jag blivit gravid så nu känns det nästan som att alla jag vill ska veta redan vet!
  • Korvstroganoff
    carrolinea skrev 2015-03-18 16:50:45 följande:

Jag med, var i Stockholm? Jag har precis berättat på jobbet annars har jag berättat för de flesta efter att vi såg den lilla på ul.

Vad kul! Var i Stockholm? Jag bor i solna! Jag skulle vilja ha ett ultraljud hemma så jag kan titta på den lilla hela tiden!! En så häftig känsla att få se något som lever och rör på sig inne i min kropp utan att jag känner det!
  • Korvstroganoff
    IMHO skrev 2015-03-18 21:35:35 följande:

Åh, så skönt att vara på andra sidan KUB, må bra flera dagar i veckan och börja jobba igen. Dessutom hann livet ljusna medan den ljusa våren satte guldkant på promenaderna till jobbet. Ny BF också, fem dagar tidigare.

Korvstroganoff, är du på andra sidan KUB nu också? Hoppas det gick bra.

Ja det gick jättebra! Det var så häftigt!! Flyttades också några dagar, men det lär ju ändras igen hehe skönt att det gick bra för dig och att det har vänt nu!!
  • Korvstroganoff
    cicci70 skrev 2015-03-20 13:05:59 följande:

Idag fick jag äntligen komma på mitt 2.a UL då BM var orolig eftersom alla mina symptom plötsligt försvann..., mitt lilla gryn lever och mår bra, följer kurvan i längd (25,4 mm) såg hjärtat slå ännu bättre idag och det gick även att se ngn form av rörelse av "armar & ben"..... 18 dagar kvar till vecka 13 och hoppas nu såå att allt bara flyter på.., har också dom sista 3 dagarna fått tillbaka alla känningar, vilket gör mig överlycklig trots illamående :-P

Vad skönt att höra!!! :)
  • Korvstroganoff
    Mijjan skrev 2015-03-22 09:57:17 följande:

Kläder har jag samlat på mig lite i flera år :P Vi har en vagga efter mannen som jag letar ekologisk madrass till nu och har nog hittat en tredelad som vi kan ha även i spjälsäng och växasäng sen som vi gillar.. Ska nog beställa det snart för att ha de gjort. Vi letar begagnad barnvagn och där "håller vi ögonen öppna". Snubblade över en amningskudde på tradera som jag köpt. Ska till Ullared i maj och kommer nog handla en hel del då tror jag... Inga stora inköp än.. Pågående renoveringar hemma och är flera rum som går före barnkammaren men jag är lite second hand freak så har samlat på mig lite möbler iaf till kommande barnrum :) Och träleksaker när jag hittar fina i bra skick.

Måste fråga var du hittat den ekologiska madrassen!!! :)
  • Korvstroganoff
    Mijjan skrev 2015-03-22 15:19:42 följande:

Egentligen står det inte rent ut sagt "ekologisk" men giftfri iaf.. Fick nys om den från underbara claras blogginlägg här:

blogg.amelia.se/underbaraclara/2014/07/21/som-man-baddar/

Det finns två sorter. Antingen en som är 120*50 eller en tredelad som kostar lite mer som är 20*60+40*60+60*60 (120*60 totalt med alla tre) som vi nog kommer köra på för mittenstorleken passar i vår vagga :)

Tack!! Får kolla in :)
Svar på tråden BF sep-okt med första barnet