• Alexi

Att få barn :)

Tips är att helamma och samsova med barnet, då kommer dina hormoner göra att du klarar sömnbristen bättre och genom att aldrig gå upp ur sängen på natten somnar du om snabbare. Jag var absolut trött ibland när mina barn var bebisar men jag var aldrig ett vrak.

• Alexi

Jag samsov medmin son, hade honom i en babybay-säng bredvid min, kunde amma honom där också och helt säkert och tryggt alltihop.

• Alexi

Amning funkar för i princip alla friska OM man är påläst och skaffar sig kunskaper om hur amning fungerar och OM man är beredd på att det kan vara struligt ett tag i början.

• Alexi

Jag delammade bara med första barnet pga just dåliga kunskaper så där fasades amningen ut vid åtta månader men andra barnet helammade jag och vi ammade ett år. Varför ens fundera innan på när du ska sluta amma, det blir ju naturligt ofta. Men just sex månader är lite konstig längd, man ska ju helamma sex månader och sen börja med lite mat. Så få barn lever på vanlig mat vid sex mån.

• Alexi
    Kasperina skrev 2015-01-24 21:30:07 följande:
    Det stämmer inte riktigt...
    Första barnet var tillväxthämmat och koppmatades med ersättning från födseln då han behövde gå upp i vikt snabbt och inte orkade ta bröstet första två veckorna. Det funkade inte att pumpa (funkar inte för alla) så jag hade svårt att komma upp i rätt kvantitet när han väl började suga. Han var även bekväm och ville inte kämpa så hårt för maten (och man "svälter" inte ett tillväxthämmat barn) utan han gick med på att amma 1-2 ggr/dag för att det var mysigt. Tills mensen kom när han var tre månader, då vägrade han ta bröstet mer.
    Andra barnet sög bra från start, men jag var så slut efter en ansträngande förlossning att mjölken inte kom förrän dag 4. Dag 3 var hon så låg på blodsockret att de började koppmata. Den här gången var hon iaf med och sög så jag kom upp i kvantitet, och jag ammade ungefär 50% tills hon var 4 månader och bestämde sig för att inte äta något som var varmare än rumstemperatur... Över en natt slutade hon amma. Drack gärna bröstmjölk, men inte förrän den var sval. Hon dricker fortfarande inte varm välling utan vill ha den rumstempererad, men hon äter varm mat. Hon är nu 26 månader.

Med första barnet fick jag bara ett möte med amningshjälpen då hon konstaterade att han inte orkade suga själv än (han var tre dagar gammal). Tre veckor senare ringde jag och bad om hjälp men då sa de att de inte hade tid och att jag redan fått ett möte och borde kunna fixa det själv 
    Får du problem så ta hjälp av någon som inte är hormonstinn och se till att få komma dit oavsett vad de säger!
    Fast om ditt barn var tillväxthämmat så var det ju inte helt friskt, alltså ingen motsättning mot det jag skrev...

Mitt bästa råd är att ta hjälp av amningsmottagningen på sjukhuset du föder på, där fick jag suverän hjälp med första barnet, det räddade min amning.
Svar på tråden Att få barn :)