• MEE83

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Var gräsätare i två år i den åldern, det är inte utvecklingshämmande om du som förälder ser till att maten hon får i sig ger de näringsämnen barnet behöver.

Jag var ett fysiskt praktexemplar, vilket jag i och för sig nästan alltid har varit(ni får ursäkta narcissismen, men så är det), det hade ingen påverkan på min utveckling. För mig var det dagmamman som påverkade mig, då lunchen där efter skolan alltid var vegetarisk, hemma åt jag vegkost och mamma åt det hon ville.

Jag gillar fortfarande en del vegetarisk mat, fast vi äter kött, känns som att det är många som är boksmarta när det gäller detta, men dom har ingen egen praktiskt erfarenhet.

Orkar du inte anstränga dig för att din dotter skall få tillräckligt näringsrik mat som gräsätare så får du väl tvinga i henne kött, men då får du ju leva med att det kanske blir lite rabalder när ni äter.

• MEE83
    Tecum skrev 2015-01-27 20:57:19 följande:
    Som jag skrev, kött är nyttigt! En blandad kost är bäst. Men visste du inte att du måste äta typ bönor och linser, du var ju trots allt 13? Vegetarianer brukar ha bra koll på näringsämnen. Hur lång tid tog det innan du tog dit förnuft till fånga och började äta riktig mat igen?
    Det finns inget som heter bäst, då bäst innebär att du får i dig rätt mängd näringsämnen och det kan du lösa via vegetarisk kost med.

Jag skulle aldrig tvinga min dotter att äta kött om hon inte vill när hon blir så pass gammal, jag skulle presentera alternativen, visa vad som kan erbjudas, förklara hur maten produceras och så skulle hon kunna välja, skulle kunna vara en bra start att få henne att bli intresserad av kostlära och nutrition, vilket många inte vet ett skvatt om.
  • MEE83
    Tecum skrev 2015-01-28 19:11:14 följande:
    Jo det finns det. Blandad kost är bäst då man automatiskt får i sig de näringsämnen, mineraler och vitaminer man behöver. Det kan man givetvis få även med vegetarisk kost men då måste man fundera och läsa på för att äta rätt.

Man ska inte tvinga någon, barn eller vuxen, varken att äta kött eller vegetariskt. Men när barn blir vegetarianer måste man se till att de får i sig rätt näringsämnen.  
    Enklast är ordet du söker då, inte bäst, sedan är principen inte direkt annorlunda, då alla borde ha koll på vad dom får i sig, även när man äter kött, framförallt om man har en aktiv livsstil och tränar. Har man väl kunskapen så blir det inte svårare att tillgodose de behov som finns. :)
  • MEE83
    Tecum skrev 2015-01-28 19:46:44 följande:
    Det enkla är alltid det bästa...
    Ja, så kan man säga, men i detta fallet så är det kanske inte det enklaste. Det gäller ju faktiskt att få barnet att äta det hon behöver, helst utan krångel. Då kanske det enklaste är att tillgodose hennes behov via en vegetarisk kost.

Det är väl inte fel att använda sig av ekonomiska incitament för att få henne äta kött, men jag tycker nog att det hade varit mer givande för alla inblandade att använda sig av mer kognitiva metoder, förklara vad alternativen innebär och sedan låta hon fatta ett eget beslut utifrån den information som jag kan presentera. Så kommer jag göra, om min dotter får liknande tankar när hon blir äldre.

Vegkost påverkar ju också klimat och natur, djur dör vid skörden av vete etc. Rådjurskid blir överkörda och sönder hackade av skördetröskor etc. Just det kanske man inte behöver förklara detaljerat dock. ;P 
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!