• riboflavin

Driftskostnad villa?

Jag har precis satt mig ner och summerat driftskostnaderna på huset för 2014 men jag måste nästan ha missat något.

Jag har med kostnader för:
    -El och nätavgifter
    -Sophämtning
    -Pellets
    -Sotning
    -Vägföreningsavgifter
    -Slamsugning

Vi har egen brunn och enskilt avlopp så det har vi "inga" kostnader för.

Vad brukar man mer ta med?

Vi lever ganska billigt, men ligger ändå mer än 10 000 kr under beräknade årsdriftskostnader enligt mäklarens uppgifter. Tyvärr så har jag förlagt det pappret så jag är osäker på vad som egentligen var inräknat där. Vi flyttade in i nov 3013 så 2014 är första helåret vi bott här.

Vi installerade bergvärme i somras så jan-juli värmdes vi med pellets, aug-dec med el via bergvärmepump. 

Vidare är jag lite nyfiken på vad ni andra har för driftskostnader över året? Storlek/ålder på hus, uppvärmningssystem och vart i landet ni bor kan ju vara intressant.

Vi har 150+30 (gäststuga) kvm, bergvärme, västra götaland. Tegelvilla i souterrain byggd 1968.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 23:31
    22 819 kr landar vi på enligt min beräkning, enligt mäklaren skulle driftskostnaderna med 2 personer i hushåller ligga på 33 000 kr/år.
  • Svar på tråden Driftskostnad villa?
  • lövet2
    lövet2 skrev 2015-01-26 23:31:28 följande:
    Vatten/avlopp?
    Sorry, jag läste visst inte ordentligt.
  • riboflavin
    lövet2 skrev 2015-01-26 23:31:28 följande:

Vatten/avlopp?

Egen brunn och enskilt avlopp så det är "gratis", även om man får räkna med vissa kostnader för underhåll så är jag osäker på om det ska tas med i driftskostnaderna?

Anledningen till att jag är intresserad är att vi eventuellt ska flytta vidare under våren och driftskostnaderna påverkar ju i hög grad mäklarens värdering.
  • lövet2

Vi har ett hus i Norrbotten. Byggt 1980, 7 r o k. Uppvärmt med vattenburen el. I fjol var vi 3 vuxna och 2 barn i hushållet.

El: 39728 kr
    V/A/sophämtning: 9427 kr

Summa: 49155 kr

• riboflavin
    ursula skrev 2015-01-26 23:37:49 följande:

Fastighetsskatt

ursula skrev 2015-01-26 23:39:13 följande:

Försäkring

Se där ja. Tack!

Då stämmer det bättre, ca 5000 i hemförsäkring och (troligen) maxbeloppet i fastighetsskatt.
Svar på tråden Driftskostnad villa?