• Forumvärd

    70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

    Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

    De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • mr me
    KillBill skrev 2015-01-28 23:05:57 följande:
    Om du tycker att det var ok att ett 40-tal nazister angrep en fredlig demonstration på ett torg där det befann sig en massa barnfamiljer så är du en idiot.
    Jag skrev att det var förståeligt (inte okej) eftersom arrangörerna av demonstrationen bara någon vecka tidigare angripit en demonstration som SMR hade.

    Det är väl snarare den som tar med sig barn till en vänsterextrem våldsmanifestation som är en idiot, eller? Och du så, förstås, som inte förstår det uppenbara och uttrycker sympatier för våldsgrupperingar.

    Våld anser jag är fel förstår du.

    .
    KillBill skrev 2015-01-28 23:10:47 följande:
    Jag antar att du inte menar att någon har problem med att göra en anmälan? En anmälan kan vem som helst göra vara sig det är straffbart eller ej.
    Om polisen inte tar upp anmälan så blir det ju problem. Och det gör de inte om de inte kan rubricera det som ett brott.

  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 19:58:53 följande:

    Detta är ingen rävsax, utan jag förstår helt enkelt inte. Hur ska vi tolka dig? Menar du att det finns debattörer i tråden som inte håller med om att all form av folkmord är fel? I så fall peka på det inlägget så att vi hänger med.


    Vilka är dessa "vi" du hänvisar till? Klara du inte av att använd "jag"? 
    Att dessutom skriva "Hur skall vi tolka dig" är en härskarteknik.
    Den kallas för "Vi-Strategin", vilken går ut på att "ingen annan får tycka annorlunda än dig".

    Märkligt nog så har flera klarat av att läsa mina inlägg och verkligen att förstå dem också.
    Så det är väldigt korkad taktik, av dig att sitta och fråga "Hur skall VI tolka dig".

    Jo den fråga var en s.k Rävsax/Komplex/Ledande fråga. Då den innehåller en premiss.

    Din formulering innehåller en premiss (antagande). Det är detta som just skapar en Rävsax/Komplex/Ledande fråga.
    En premiss som dessutom lägger ord/åsikter i min mun samtidigt. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 22:53:11 följande:

    Du anser alltså att antalet nazister i Sverige ökar pga. att det är väldigt svårt för en svensk att anmäla ett rasistiskt hatbrott (antar att du menar att bli fälld för).???

    Rataxes skrev 2015-01-28 20:34:06 följande:


    Ytterligare igen ett fint skolboks exempel på Ledande/Rävsax/komplex fråga.
    Din fråga innehåller en premiss. En premiss som du saknar helt stöd att använda.

    Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.
    I detta fall (igen) via en Ledande/Komplex/Rävsax fråga så lägger du åsikter/ord i min mun.

    Jag skiter i vad Rataex skrev. Det var inte han jag citerade. Glömde du att dubbelkolla VEM jag hade citerat innan du svarade? 

    Jag gjorde bara ett ENKELT tillägg till vad "mr me" skrev i sitt inlägg #158.  INTE Rataxes inlägg #158 som du sitter och hänvisar till.

    Det märkliga är att du tycks även missa helt att "mr me"s inlägg #158 hade en citering av ditt inlägg #146

    Så det är helt ovidkommande med vad han, Rataxes, skrev, och har inget med saken att göra med mitt tillägg på "mr me" inlägg #158. Inlägg #158 som hade en citering av #146.

    Se så gör om gör rätt, och lägg ned din korkade ovana att lägga åsikter/ord i min mun i fortsättningen. Även vid Komplexa/Ledande/Rävsax frågor i framtiden. Jag är bara så jävla trött på de fasonerna från dig och andra som håller på på det sättet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 20:04:13 följande:
    Så insinuerar du att det finns människor i tråden som tycker motsatsen.
    Jag har gett en förklaring. Kan du inte acceptera det så är det dina egna problem. Inte mina.
    Men kom ihåg även om ett felaktigt påstånde är och för bli ett felaktigt påstående.
    Det kommer aldrig att bli rätt även om du sitter och uprepar ett felaktigt påstående om och om igen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mr me
    Klistrar in denna sanning igen då:

    Fortfarande är det ju så, vilket man inte kan förneka, att det är många gånger vanligare att invandrare utsätter svenskar för våld än tvärtom, oavsett det är våldtäkter, rån, mord, misshandel eller vad det än är.

    Jag vet inte ens om det finns något fall NÅGONSIN där en invandrartjej överfallits och våldtagits av en svensk. Däremot sker de dussintals fall varje år där situationen är den omvända. Bara som exempel.
  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 23:34:15 följande:
    Jag skrev att det var förståeligt (inte okej) eftersom arrangörerna av demonstrationen bara någon vecka tidigare angripit en demonstration som SMR hade.

    Det är väl snarare den som tar med sig barn till en vänsterextrem våldsmanifestation som är en idiot, eller? Och du så, förstås, som inte förstår det uppenbara och uttrycker sympatier för våldsgrupperingar.

    Våld anser jag är fel förstår du.

    .
    KillBill skrev 2015-01-28 23:10:47 följande:
    Jag antar att du inte menar att någon har problem med att göra en anmälan? En anmälan kan vem som helst göra vara sig det är straffbart eller ej.
    Om polisen inte tar upp anmälan så blir det ju problem. Och det gör de inte om de inte kan rubricera det som ett brott.

    Sluta sprid dina lögner. Det var ingen vänsterextrem våldsmanifestation! De som nazisterna anföll var mestadels Kärrtorpsbor, barnfamiljer, gymnasister från Kärrtorp gymnasium, pensionärer i området.

     


    www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-skildringen-fran-karrtorp-var-en-glidning-i-full-fart-pa-vag-mot-lognen/
  • mr me
    KillBill skrev 2015-01-28 23:50:17 följande:
    Sluta sprid dina lögner. Det var ingen vänsterextrem våldsmanifestation! De som nazisterna anföll var mestadels Kärrtorpsbor, barnfamiljer, gymnasister från Kärrtorp gymnasium, pensionärer i området.
    Det var vänsterextrema våldsgrupperingar som arrangerade. Megafonen var en av dem, de som enligt polisen låg bakom invandrarkravallerna i Husby 2013. Det var samma politiska grupperingar som bara någon vecka innan attackerat SMR:s demonstration.

    SMR gav sig inte på en antirasistisk demonstration på "måfå" om du nu tror det och det var ju inte utan anledning som flera av vänsterextremisterna var knivbeväpnade och en av dem dessutom dömdes till fängelse för mordförsök.

    Så jag sprider inte lögner, jag sprider fakta. Jag kan inte hjälpa att du tycks tro på din egen propaganda om att SMR, helt utan vidare, skulle få för sig att attackera helt oskyldiga demonstranter.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:35:55 följande:
    Vilka är dessa "vi" du hänvisar till? Klara du inte av att använd "jag"? 
    Att dessutom skriva "Hur skall vi tolka dig" är en härskarteknik.
    Den kallas för "Vi-Strategin", vilken går ut på att "ingen annan får tycka annorlunda än dig".

    Märkligt nog så har flera klarat av att läsa mina inlägg och verkligen att förstå dem också.
    Så det är väldigt korkad taktik, av dig att sitta och fråga "Hur skall VI tolka dig".

    Jo den fråga var en s.k Rävsax/Komplex/Ledande fråga. Då den innehåller en premiss.

    Din formulering innehåller en premiss (antagande). Det är detta som just skapar en Rävsax/Komplex/Ledande fråga.
    En premiss som dessutom lägger ord/åsikter i min mun samtidigt. 
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:42:23 följande:
    Ytterligare igen ett fint skolboks exempel på Ledande/Rävsax/komplex fråga.
    Din fråga innehåller en premiss. En premiss som du saknar helt stöd att använda.

    Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.
    I detta fall (igen) via en Ledande/Komplex/Rävsax fråga så lägger du åsikter/ord i min mun.

    Jag skiter i vad Rataex skrev. Det var inte han jag citerade. Glömde du att dubbelkolla VEM jag hade citerat innan du svarade? 

    Jag gjorde bara ett ENKELT tillägg till vad "mr me" skrev i sitt inlägg #158.  INTE Rataxes inlägg #158 som du sitter och hänvisar till.

    Det märkliga är att du tycks även missa helt att "mr me"s inlägg #158 hade en citering av ditt inlägg #146. 

    Så det är helt ovidkommande med vad han, Rataxes, skrev, och har inget med saken att göra med mitt tillägg på "mr me" inlägg #158. Inlägg #158 som hade en citering av #146.

    Se så gör om gör rätt, och lägg ned din korkade ovana att lägga åsikter/ord i min mun i fortsättningen. Även vid Komplexa/Ledande/Rävsax frågor i framtiden. Jag är bara så jävla trött på de fasonerna från dig och andra som håller på på det sättet.
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:46:20 följande:
    Jag har gett en förklaring. Kan du inte acceptera det så är det dina egna problem. Inte mina.
    Men kom ihåg även om ett felaktigt påstånde är och för bli ett felaktigt påstående.
    Det kommer aldrig att bli rätt även om du sitter och uprepar ett felaktigt påstående om och om igen.
    Jag upplever det som att du hela tiden passar dig noga för att kritisera främlingsfientlighet/nazism och att du i stället gärna går till försvar eller förminskar deras handlingar ( Svenskar blir nazister eftersom invandrarna utsätter dem för rasistiska hatbrott/varför prata om nazister när kommunisterna var värre o.s.v.) När jag upprepar dina påståenden så hoppas jag självklart på att du ska förtydliga vad du menar men du svarar hela tiden med att hävda att jag använder olika härskartekniker. Förmodligen måste vi konstatera att vi inte kommer att förstå varandra.


  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-29 00:03:13 följande:
    Det var vänsterextrema våldsgrupperingar som arrangerade. Megafonen var en av dem, de som enligt polisen låg bakom invandrarkravallerna i Husby 2013. Det var samma politiska grupperingar som bara någon vecka innan attackerat SMR:s demonstration.

    SMR gav sig inte på en antirasistisk demonstration på "måfå" om du nu tror det och det var ju inte utan anledning som flera av vänsterextremisterna var knivbeväpnade och en av dem dessutom dömdes till fängelse för mordförsök.

    Så jag sprider inte lögner, jag sprider fakta. Jag kan inte hjälpa att du tycks tro på din egen propaganda om att SMR, helt utan vidare, skulle få för sig att attackera helt oskyldiga demonstranter.
    Du är nazist va?
  • mr me
    KillBill skrev 2015-01-29 00:14:06 följande:
    Du är nazist va?
    Nej, politiskt är jag konservativ.

    Lite som Moderaterna var förr, eller som Kristdemokraterna varit ibland och som Sverigedemokraterna låtsas vara.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?