• Anonym (mage)

BILD på delade magmuskler, diastas

Min dotter är 1,5 år och min diastas har blivit värre det senaste halvåret eftersom hon väger mer och mer. Jag gick hos sjukgymnast och har laddat ner mammamage-appen, men jag orkar inte ta tag i detta problem ordentligt eftersom tiden inte räcker till.

Finns det någon där ute som ser likheter med sin egen mammamage och min? Dvs (se bild till vänster) att magmusklerna ligger högre upp än vanligt och att det syns en tydlig grop ovanför naveln -- samt att magen kan se lite fyrkantig ut (se bild till höger) när man slappnar av?

Jag kan dessutom se tarmar röra sig inuti ovanför naveln ibland. Det blir som en kula som tittar fram ovanför den skuggiga gropen i naveln. Känns obehagligt! Min gynekolog sa att jag ev kunde ha navelbråck.

Det jag framförallt vill med tråden är att få lite stöd genom att höra att andra har/har haft liknande problem, jag skulle även vilja se bilder på era magar om ni tycker att den påminner om min!

Jag är smal och tycker inte att magen är ful, men den ser lite konstig ut och jag vill inte att det blir ännu värre.

• Svar på tråden BILD på delade magmuskler, diastas
  • Anonym (mage)

puff puff puff

• Anonym (Delade magmuskler)

Hej!

Jag känner igen mig i det du skriver. Är också smal för övrigt. Jag upptäckte att mina magmuskler inte gått ihop när mitt andra barn var ett halvår. Efter det har jag läst allt jag hittat om det och försökt med skonsamma övningar. Nu är mitt tredje barn snart 3 år och de blev inte bättre efter den graviditeten.

Jag misstänker också att jag har ett litet navelbråck, så det känns nästan omöjligt att få en fin mage igen. Tror det krävs daglig träning. Vad sägs om att vi försöker peppa varandra att komma igång ordentligt?!

• Anonym (Två barn)

Här har ni en till! Har oxå laddat hem samma app men det blir lixom inte av att man gör övningarna. Har även fått liknande övningar att göra hemma från min pt på gymmet. Peppar gärna varandra till att komma igång! Kan lägga in bild på min mage i morgon..

• Anonym (mage)
    Anonym (Delade magmuskler) skrev 2015-02-10 21:29:44 följande:

Hej!

Jag känner igen mig i det du skriver. Är också smal för övrigt. Jag upptäckte att mina magmuskler inte gått ihop när mitt andra barn var ett halvår. Efter det har jag läst allt jag hittat om det och försökt med skonsamma övningar. Nu är mitt tredje barn snart 3 år och de blev inte bättre efter den graviditeten.

Jag misstänker också att jag har ett litet navelbråck, så det känns nästan omöjligt att få en fin mage igen. Tror det krävs daglig träning. Vad sägs om att vi försöker peppa varandra att komma igång ordentligt?!

Låter bra med pepp! Jag måste sätta igång med mammamage-appen, men det är såååå tråkigt. Jag blev lite glad när jag träffade en bekant som sa att hon hade haft exakt samma problem som jag, men att hennes mage idag var helt läkt och diastasen var borta. Hennes barn är 7 år, och hennes mage blev bra för bara några år sedan. Enligt henne så läkte det när hon slutade bära barnet och började styrketräna. Hon styrketränar alla muskler förutom magmusklerna, och detta har uppenbarligen hjälpt henne.

Jag har fått tid (i mars) för röntgen av mage för att undersöka om jag har navelbråck. Kan berätta hur det gick sen!
  • Anonym (mage)
    Anonym (Två barn) skrev 2015-02-10 21:38:00 följande:

Här har ni en till! Har oxå laddat hem samma app men det blir lixom inte av att man gör övningarna. Har även fått liknande övningar att göra hemma från min pt på gymmet. Peppar gärna varandra till att komma igång! Kan lägga in bild på min mage i morgon..

Skönt att höra att vi är fler! Visst är det tråkiga övningar? Jag gick hos sjukgymnast, men fick ingen ny tid efter en avbokning och sedan har det bara runnit ut i sanden. :-/
  • Anonym (Två barn)
    Anonym (mage) skrev 2015-02-11 10:27:29 följande:
    Skönt att höra att vi är fler! Visst är det tråkiga övningar? Jag gick hos sjukgymnast, men fick ingen ny tid efter en avbokning och sedan har det bara runnit ut i sanden. :-/
    Ja fy de är riktigt tråkiga de där övningarna.. 
    Men som sagt så har jag fått lite övningar från min pt på gymmet och jag hoppas att hon vet vad hon gör så att de inte förvärrar någonting. Hon har känt på min delning och tycker att jag har en stark bottenplatta så det är väl bara att köra på antar jag!?

Vad fick du för övningar hos sjukgymnast?

Har ni hört något om detta med planka, sidoplanka? Är det något som kan förvärra? Det är bla de övningarna jag har fått...

Jag är bara så rädd att man gör en massa grejer och så visar det sig att det inte alls är bra.

(ska försöka få in en bild här oxå på min mage...)
  • Anonym (LL)

Jag hade efter två graviditeter, delade magmuskler, navelbråck och 1 dm hål i bukväggen. Jag är 150 cm lång och fick bäbisar som var 4 kg och var 54 långa... ;) Detta gick jag med i 1 år!! innan jag tänkte " nä, nog fan är det väl ändå lite konstigt" Det var en lustig känsla. Kunde trycka in magen med händerna, och känna hur ryggslutet blev avlastat.
    Ingen gyn eller liknande hade sagt något om detta när jag frågat.. de avfärdade med att det typ var navelbråck. Fixa om du vill ungefär.
    Nåja. Jag gick tillslut till en läkare, han tittade på min mage i 2 sekunder.
    Sen fick jag remiss till magnetröntgen. Efter 3 månaders väntetid fick jag röntga mig och sen fick jag svaret. Remitterad vidare till plastiken. Och fick en full bukplastik. Innan de var jag tvungen att svälta och promenera bort 35 gravidkilon.
    Att du kan se tarmarna röra sig osv ovanför naveln, så upplevde jag det med.
    Och det var på grund av att bukväggen var sönder.

Jag har fått höra att man måste först och främst kolla upp magen, alla får delade magmuskler ? men det finns ju en gräns.
    Jag la mig i sit up ställning, på rygg, kom upp till en halv sit up..Då fick jag in 4 fingrar mellan musklerna. Det är jävligt obra.. :)

• Anonym (LL)
    Anonym (LL) skrev 2015-02-12 15:06:11 följande:

Jag hade efter två graviditeter, delade magmuskler, navelbråck och 1 dm hål i bukväggen. Jag är 150 cm lång och fick bäbisar som var 4 kg och var 54 långa... ;) Detta gick jag med i 1 år!! innan jag tänkte " nä, nog fan är det väl ändå lite konstigt" Det var en lustig känsla. Kunde trycka in magen med händerna, och känna hur ryggslutet blev avlastat.
    Ingen gyn eller liknande hade sagt något om detta när jag frågat.. de avfärdade med att det typ var navelbråck. Fixa om du vill ungefär.
    Nåja. Jag gick tillslut till en läkare, han tittade på min mage i 2 sekunder.
    Sen fick jag remiss till magnetröntgen. Efter 3 månaders väntetid fick jag röntga mig och sen fick jag svaret. Remitterad vidare till plastiken. Och fick en full bukplastik. Innan de var jag tvungen att svälta och promenera bort 35 gravidkilon.
    Att du kan se tarmarna röra sig osv ovanför naveln, så upplevde jag det med.
    Och det var på grund av att bukväggen var sönder.

Jag har fått höra att man måste först och främst kolla upp magen, alla får delade magmuskler ? men det finns ju en gräns.
    Jag la mig i sit up ställning, på rygg, kom upp till en halv sit up..Då fick jag in 4 fingrar mellan musklerna. Det är jävligt obra.. :)

Alltså, jag menar att kolla upp magen innan man börjar mixtra med olika träningsformer, för är det allvarligt så förstörs ju bara ännu mer. Plus att du kan träna hur mycket du vill, du kommer ändå aldrig få ordning på skiten utan operation. Ja, något sådant :)
  • Anonym (mage)
    Anonym (Två barn) skrev 2015-02-12 08:35:38 följande:
    Ja fy de är riktigt tråkiga de där övningarna.. 
    Men som sagt så har jag fått lite övningar från min pt på gymmet och jag hoppas att hon vet vad hon gör så att de inte förvärrar någonting. Hon har känt på min delning och tycker att jag har en stark bottenplatta så det är väl bara att köra på antar jag!?

Vad fick du för övningar hos sjukgymnast?

Har ni hört något om detta med planka, sidoplanka? Är det något som kan förvärra? Det är bla de övningarna jag har fått...

Jag är bara så rädd att man gör en massa grejer och så visar det sig att det inte alls är bra.

(ska försöka få in en bild här oxå på min mage...)
    Min sjukgymnast sa att plankan inte är bra, eftersom den förvärrar -- om man inte lärt sig att aktivera de inre magmusklerna. Hon sa att så fort jag blivit starkare i de inre magmusklerna så kunde jag börja arbeta med yttre magmuskler. Det förvärrar bara om man inte först har jobbat upp de inre. Det kanske du har? De övningar som jag fick var bla:
    - Sitta på pilatesboll och lyfta upp ett ben i taget och spänna de inre magmusklerna samtidigt.
    - ligga ner på golvet med benen på pilatesboll och lyfta upp rumpan samtidigt som jag aktiverar de inre magmusklerna.
    - Ligga på en påle och lyfta benen.
    Sen minns jag inga fler.
  • Anonym (trist)

Det som är så TRÅKIGT är att "experterna" ändrar sig hela tiden, innan skulle man inte göra situps och då var det plankan som gällde för magen, nu verkar ju inte heller den funka. Hur svårt skall det vara att hitta nåt som hjälper kvinnor som VILL träna sina muskler`?

Svar på tråden BILD på delade magmuskler, diastas