• Anonym (Orolig)

    Gravid igen efter 3 missfall

    Jag har varit gravid tre gånger tidigare, men de har alla slutat i missfall. Nu är jag gravid igen, har precis plussat, och kan inte glädjas pga oron. Finns det andra i samma sits som vill prata av sig en del av oron och förhoppningsvis följas åt till första ultraljud osv?

  • Svar på tråden Gravid igen efter 3 missfall
  • Anonym (Semlan)

    Jag hade tre missfall innan jag blev gravid och kunde inte heller direkt glädjas åt graviditeten. Men den fjärde graviditeten resulterade i en underbar liten flicka som idag är 10 månader. Håller tummarna för dig!!

  • Anonym (Orolig)

    Jag mår bra, men har fortfarande svaga symptom. Hur mör du?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Semlan) skrev 2015-02-08 22:17:42 följande:

    Jag hade tre missfall innan jag blev gravid och kunde inte heller direkt glädjas åt graviditeten. Men den fjärde graviditeten resulterade i en underbar liten flicka som idag är 10 månader. Håller tummarna för dig!!


    Vad härligt att höra! Grattis och tack :)
  • Anonym (Oro)

    Jag mår jätte illa... Känner mig åksjuk rätt ofta. känner mig febrig tempen har ökat lite men ingen feber. Idag känner jag att jag vill bara hem och sova.

  • Feather

    Hej

    Jag är en 37 årig tjej, gravid i 6+6 idag för 5 gången nu efter 4 mf på rad. Sista mf var i v 7+1 o alla under 1 år och 9 mån, de andra under v 6, så nu får vi se hur det går. Själv så är min metod denna gång att inte låtsas om det, jag vill inte ens tänka tanken gravid innan vul o bekräftat hjärtslag. Jag har bestämt mig för att inte heller sörja om jag kan låta bli. Jag orkar bara inte en gång till, så därför ser min situation ut som den gör just nu.

    För övrigt mår jag illa, vilket är lite jobbigt, svårare att ignorera det hela då..

    Hur tänker ni andra?

  • Anonym (Oro)
    Feather skrev 2015-02-09 19:44:19 följande:

    Hej

    Jag är en 37 årig tjej, gravid i 6+6 idag för 5 gången nu efter 4 mf på rad. Sista mf var i v 7+1 o alla under 1 år och 9 mån, de andra under v 6, så nu får vi se hur det går. Själv så är min metod denna gång att inte låtsas om det, jag vill inte ens tänka tanken gravid innan vul o bekräftat hjärtslag. Jag har bestämt mig för att inte heller sörja om jag kan låta bli. Jag orkar bara inte en gång till, så därför ser min situation ut som den gör just nu.

    För övrigt mår jag illa, vilket är lite jobbigt, svårare att ignorera det hela då..

    Hur tänker ni andra?


    Hur har du mått dem andra gångerna? Har du fått någon utredning? Extra kontroller vid denna graviditeten? Om man bara visste vad det va för fel så kan man mer acceptera det kanske....
  • Feather
    Anonym (Oro) skrev 2015-02-09 21:07:37 följande:

    Hur har du mått dem andra gångerna? Har du fått någon utredning? Extra kontroller vid denna graviditeten? Om man bara visste vad det va för fel så kan man mer acceptera det kanske....


    En mf-utredning utan anmärkning. Denna gång mår jag jätteilla vilket jag inte gjort tidigare. Jag har en 10 åring med samma man så jag har kunnat förr. Ska på vul imorgon är nu i 7+2..
  • Anonym (Oro)

    Jag va på ultraljud i onsdes, hjärtat tickade och han mätte 2 olika ställe så ena måttet va 4,9 mm och andra 6,5mm om jag inte minns dt fel. Så det stämde men vilken vecka jag ska va i.

    Jag har fått blodförtunnande sprutor att ha fram till v 37. Ultraljud varanan vecka fram till v 13. 2 st Extra tillväxt ultraljud senare i graviditeten. Att ta sprutorna är hemskt gör inte ont men känslan att bara trycka in nålen får mig kallsvettas.

    Jag tror ju inte blodförtunmade är problemet! Eftersom jag har 2 barn och med dem va det inga komplikationer. Och föddes friska och i tid. Jag kan knappt glädjas för detta känns mer jobbigt nu.

  • Anonym (Orolig)

    Hoppas du får behålla graviditeten denna gång. Håller alla tummar!

    Själv fick jag missfall igår. Började störtblöda och åkte till akuten som konstaterade missfall :( Funderar på att göra immunutredning i Aten som nästa steg eftersom sjukvården i Sverige är så lama.

  • Anonym (Oro)

    Nej!!!! Det är så orättvist! Styrke Kramar till dig.

    Jag har läst lite om Aten, men har inte förstått vad det innebär. Några speciella behandlingar dem har?

  • Anonym (Orolig)

    Tack, det är verkligen orättvist :( Men det är bara att ladda om och se framåt. I bland anat Aten görs det en mer omfattande utredning vid. Upprepade missfall och barnlöshet. De tar massa prover som inte tas i Sverige. Det har visat sig att många som har upprepade mf har ett förhöjt antal av en viss Cell-typ. Dessa celler tror man attackerar embryot som om det vore främmande. Det är alltså vårt eget immunförsvar, som skyddar oss från förkylningar osv, som "skyddar" även från graviditeten. För att behålla en gravididtet får man en massa mediciner som trycker ner immunförsvaret. Finns många exempel på kvinnor som fått otaliga mf och efter denna medicinering fött friska barn! Sen behöver det ju inte vara det som är fel på just mig, men det ger ändå lite hopp.

  • Anonym (Oro)

    Går in i vecka 11 i morgon.. Börjar blöda ikväll... Hur ska man orka??? Hur är det med dig???

  • Anonym (Orolig)

    Hoppas att allt är bra med bebisen. Har du ont? Klumpar? Är ju vanligt med lite blödningar. Håller tummarna! Det är bättre med mig. Ska vänta några månader innan nytt försök. Orkar inte med oron ännu.

Svar på tråden Gravid igen efter 3 missfall