Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Min 3-åring förstår inte mkt och pratar inte

Be om en utredning på BUP. Låter som min son när han var i samma ålder. Han är autistisk UTAN utvecklingsstörning. Nu är han snart 4 och har börjat prata MASSOR på detta år som gått. Som 3 åring pratade han ingenting.

• viseversa

Min son kunde inte prata vid 3år han förstår inte sociala koder mellan människor. Har litet intresse för andra barn. ÄLSKAR dock djur.

Blöja dygnets alla timmar. Älskar att banka med saker så det låter massor. Klarar inte av när man ställer krav. Kan inte dela med sig av sina saker utan att ställa till med kalabalik med skrik och gråt.

Är utåtagerande och i rörelse jämt. Leker inte "normalt" utan snurrar gärna på jul på bilar eller plockar med småsaker i evighet. Han kan stå och öppna och stänga en låda läääänge utan att tröttna.

Han är petig med maten. Vissa vuxna får inte ens titta på honom och absolut INTE peta på honom. Medan andra vuxna är hans bästisar på en gång(han väljer verkligen vilka som får vara nära honom)

Att gå till läkaren eller liknande är OMÖJLIGT. Ingen får undersöka honom varken i munnen eller lyssna på hjärtat eller liknande. Han protesterar vilt och gömmer sig eller helt enkelt VÄGRAR.

Han hör absolut när jag ropar och han förstår att jag ropar på honom men han väljer ofta i att SKITA i att jag ropar på honom. Detta gör att jag aldrig vågar ha honom "lös" i trafiken(inne i stan) Dels för att han kan strunta i att lyssna sen har han noll koll på faror som tex bilar eller vatten eller annat farligt. Han KAN alltså utan eftertanke springa rätt ut u vägen. Detta gör att jag inne i stan fortfarande har honom i vagn om jag har fler barn än honom med mig(har 4barn) allt för att jag ska kunna känna mig trygg med att han är säker från faror.

På förskolan har han en resurs på heltid. Hon finns där för honom för att hjälpa honom i leken med andra barn och även själv. Att vara hans trygghet vid maten(han vill gärna sitta UNDER bordet snarare än på stolen) han vill också gärna äta med händerna. Hon är där och "ställer krav" och tränar på att han ska klara samma krav som "friska" barn kan utan problem.

Hans stora intresse nu är ficklampor. Han kan leka hur länge som helst med en ficklampa. Även paraplyer och robotar ligger honom extra varmt om hjärtat.

Han är EXTREMT envis och är det något han INTE VILL göra är det i stort sett omöjligt att ändra på det.

Av det jag läst om din son ts så är jag nästan 100 på att han är autistisk. Men jag är ingen läkare och kan inte ställa den diagnosen men jag tycker du ska ta kontakt med BUP om en utredning. Finns MASSA man kan träna mes autistiska barn som gör att dom funkar bra i samhället som vuxna. Men det kräver jobb och tålamod.

• viseversa
    Anonym (SVA-lärare) skrev 2015-01-28 08:48:54 följande:

Flerspråkiga barn kan vara lite sena i språket. Det är inget problem, alla bearbetar språkinlärning olika. Han kanske utvecklas bäst om han får bearbeta en sak i taget; antingen språket, eller motoriken.

Ja fast nu har ts inte BARA problem med språket utan en hel del andra svårigheter som är typiskt autistiskt. 
  • viseversa
    Anonym (SVA-lärare) skrev 2015-01-28 10:51:59 följande:
    Eftersom jag inte har erfarenhet av autism så kommenterar jag inte det, men det språkliga låter för mig ganska normalt. Min dotter betedde sig också helt omöjligt som treåring och är inte autistisk. Men som sagt, jag uttalar mig bara om språket.
    Nej men JAG har erfarenhet av autism då jag både jobbar med autistiska barn OCH har en autistisk son. Och sen språkutveckling är VANLIGT bland barn med autism oavsett om man är tvåspråkig eller inte. Har inte med det att göra. Vissa barn med autism börjar aldrig prata.
  • viseversa
    Anonym (SVA-lärare) skrev 2015-01-28 12:44:58 följande:
    Jag har inte kritiserat dig. Jag svarade TS i mitt första inlägg.
    Jag har inte kritiserat ditt inlägg heller. Säger bara att när det gäller autistiska barns sena språk så beror det INTE på ev tvåspråkighet utan just pga att dom är autistiska. Sen finns det autistiska barn som INTE har språkstörningar men det är vanligt att dom har det.
  • viseversa
    ahj skrev 2015-01-28 12:14:29 följande:
    Skulle du kunna tipsa mig om något material som jag kan hitta på nätet eller tillverka själv som jag kan använda för att hjälpa honom t ex när vi ska avbryta något och påbörja något nytt, gå iväg etc Finns det någon app som kan vara till hjälp för mig och honom just när det gäller tecken?
    Använd bilder. Ha en bild för ut en bild för äta en bild för sova en bild för leka en för bada,duscha,jobba,vila mm mm mm. kommunikationsbilder heter det. Googla på det.

Just detta med att "byta spår"(från en aktivitet till en annan) är svårt för barn(och vuxna) med autism. Förberedelse är vad som behövs.

INNAN man går ut förbereder man barnet om att så ska ske och visar "ute" bilden och säger "nu ska vi gå ut." Visa bilden på ev ytterkläder och säg att "nu ska vi klä på oss" allt måste förberedas. Jobbigt JA men det underlättar.

Ställ det inte som en fråga tex "ska vi gå ut?" för då kan barnet tolka det som att hen har ett val(att välja att gå ut eller inte).

Är det så att ni SKA gå ut vare sig vad barnet vill eller inte helt enkelt så var rak med det också. Nu SKA vi gå ut. 

Jag hade en app som visar hur man tecknar olika saker. Men har raderat den då jag inte använder tecken med min son för att han nu talar. Visst använder jag en del tecken på rutin som färger men det är inget vi jobbar mycket med. Kan redan många tecken tack vare jobbet. Kommer tyvärr inte ihåg vad appen heter dock=(. men sök på teckenspråk så kommer det nog upp en del.
Svar på tråden Min 3-åring förstår inte mkt och pratar inte