ahj skrev 2015-01-28 12:14:29 följande:
Skulle du kunna tipsa mig om något material som jag kan hitta på nätet eller tillverka själv som jag kan använda för att hjälpa honom t ex när vi ska avbryta något och påbörja något nytt, gå iväg etc Finns det någon app som kan vara till hjälp för mig och honom just när det gäller tecken?
Använd bilder. Ha en bild för ut en bild för äta en bild för sova en bild för leka en för bada,duscha,jobba,vila mm mm mm. kommunikationsbilder heter det. Googla på det.
Just detta med att "byta spår"(från en aktivitet till en annan) är svårt för barn(och vuxna) med autism. Förberedelse är vad som behövs.
INNAN man går ut förbereder man barnet om att så ska ske och visar "ute" bilden och säger "nu ska vi gå ut." Visa bilden på ev ytterkläder och säg att "nu ska vi klä på oss" allt måste förberedas. Jobbigt JA men det underlättar.
Ställ det inte som en fråga tex "ska vi gå ut?" för då kan barnet tolka det som att hen har ett val(att välja att gå ut eller inte).
Är det så att ni SKA gå ut vare sig vad barnet vill eller inte helt enkelt så var rak med det också. Nu SKA vi gå ut.
Jag hade en app som visar hur man tecknar olika saker. Men har raderat den då jag inte använder tecken med min son för att han nu talar. Visst använder jag en del tecken på rutin som färger men det är inget vi jobbar mycket med. Kan redan många tecken tack vare jobbet. Kommer tyvärr inte ihåg vad appen heter dock=(. men sök på teckenspråk så kommer det nog upp en del.