• Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!
  • PapaPenita

Jag och min fru var på sjukhuset för att planera graviditet (ja, det är ett sätt att göra det på här i Kanada, där vi bor). Läkaren där nämnde alla risker med en äldre mamma, men även riskerna med en äldre pappa. Om mannen passerat 45-års ålder, så ska tydligen risken för bipoläritet, samt andra åkommor inom samma kategori, öka med hela 55%! Högst risk löpte flickfoster. Jag minns inte exakta siffror, en risken för ett fickfoster att drabbas, var betydligt högre än för ett pojkfoster.

"Alla" känner ju till att risken för DS ökar då kvinnan passerat 35-års ålder. Men att även mannens ålder kan orsaka komplikationer, känner ytterst få till.

• isabelless

Man kan aldrig säga att en annan människas val är rätt eller fel, för honom kan det vara helt perfekt! Jag och min sambo däremot skulle aldrig vilja vänta så länge, då vi är runt 50 hoppas vi på barnbarn Alla är vi olika.

• Pimpinellan
    isabelless skrev 2015-01-28 20:32:45 följande:
    Man kan aldrig säga att en annan människas val är rätt eller fel, för honom kan det vara helt perfekt! Jag och min sambo däremot skulle aldrig vilja vänta så länge, då vi är runt 50 hoppas vi på barnbarn smile1.gif Alla är vi olika.
    Alla väljer inte att vänta så länge! Hört talas om ofrivillig barnlöshet? Eller att man inte träffar nån förrän en bra bit upp i åren?
  • Hallonbasker

Alternativet är ju att tvinga tjejer som blir gravida med "för gamla" män att göra anort, alternativt sterilisera alla män när de fyller 45. Så ja, det är "ok" att bli pappa oavsett ålder.

• Maddi

Åldern har väl ingen betydelse på de viset, de är mer vad dom har i huvudet. Han är nog mer lämpad än ett barn till missbrukare.

• gottoblandat2020

Hej! Jag fyller snart 39 och min kille är 52, vi funderar på barn och kommer försöka snart om vi slutligen bestämmer oss. Såklart hade det varit ?bättre? om min kille varit lite yngre (jag är ju inte purung heller) men tänker att det finns andra fördelar som att vi har en väldigt bra relation, det skulle finnas två äldre syskon redan som är jättefina, livserfarenhet mm mm

Handlar mycket om inställning tänker jag. Min filosofi är att livet kanske inte är så linjärt som vårt samhälle ofta förmedlar utan att livet ändå är här och nu och att vi inte vet vad som händer... en bekants pappa var 60 när hon föddes. Dem hade turen att han blev tunt 95 och dem verkar haft en jättebra relation.. tar gärna del av andras erfarenheter om ämnet!

• brallison

Om man är någolunda pigg, så ser jag inga problem med det alls. Och när man pratar om hur gammal man blir när barnet är ... 20, så tänker jag direkt på våra grannar. Båda var i 40-årsålder när de skulle skaffa barn, sen innan dotter än föddes, så dör mannen av hjärntumör. Man är aldrig garanterat långt liv med sina barn oavsett i vilken ålder man skaffar dem.

• gottoblandat2020

Usch så tråkigt verkligen men visar verkligen på livets nyckfullhet och

oförutsägbarhet! Håller mer dig i den livssynen. Tack för svar!

gottoblandat
  • momjanet

Jag tycker inte att det är ok därför skyddar vi oss så att det inte blir fler barn.
    Hur andra gör är helt upp till dem.
    Vi skulle inte bli bra föräldrar vid 50, 60, 70, men alla andra är inte som oss.
    Vi var väldigt bra föräldrar vid 20 andra är det definitivt inte.
    Det finns lika många fördomar om unga föräldrar som om äldre.
    Fördomar är så förbenat tröttsamt, de leder aldrig till något gott.

Alla är olika.

• gottoblandat2020

Verkligen! Många av svaren här handlar om det, att det eg inte finns något rätt eller fel utan mer om lämplighet och att lusten ska finnas!

gottoblandat
Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!