• Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!
  • Skogssport

    Har länkat i tråden redan. Annars har du ju Google. Sök på typ äldre pappa risk eller något i den stilen.


    Midsommarkogsnäva skrev 2020-09-27 19:37:24 följande:

    Källa, tack!


  • Vildbi

    Jag blir genuint förfärad när jag ser okunskapen i den här tråden.

    Hur kan det ha undgått er att det inte bara är mammans biologiska klocka som tickar, utan även pappans?

    Är det pga vårt förlegade sätt att alltid beskylla kvinnorna för allt?

    Varken män eller kvinnor bör skaffa barn efter 35. Efter 45 är det dock ren idioti att skaffa barn, särskilt om pappan är 45 år eller äldre (detta då kromosomavvikelser, som sker hos fostret vid för hög ålder hos mamman, kan upptäckas redan under graviditeten - vilket rubbningar i hjärnan hos fostret inte kan. Det blir en otrevlig överraskning någon gång under barn- eller ungdomsåren, men kan även uppträda i vuxen ålder hos den drabbade).

    Summasumarum: skaffa INTE barn efter 35 och gör det ABSOLUT inte efter 45.

  • Frenja07
    Skogssport skrev 2020-09-27 19:06:54 följande:

    Läs om, läs rätt och sluta lägga dig i alla trådar. Skaffa ett liv, tant!


    Var din pappa väldigt gammal när han fick dig? Som du uttrycker dig verkar du inte må helt psykiskt väl.
  • sextiotalist
    Vildbi skrev 2020-09-27 20:01:47 följande:

    Jag blir genuint förfärad när jag ser okunskapen i den här tråden.

    Hur kan det ha undgått er att det inte bara är mammans biologiska klocka som tickar, utan även pappans?

    Är det pga vårt förlegade sätt att alltid beskylla kvinnorna för allt?

    Varken män eller kvinnor bör skaffa barn efter 35. Efter 45 är det dock ren idioti att skaffa barn, särskilt om pappan är 45 år eller äldre (detta då kromosomavvikelser, som sker hos fostret vid för hög ålder hos mamman, kan upptäckas redan under graviditeten - vilket rubbningar i hjärnan hos fostret inte kan. Det blir en otrevlig överraskning någon gång under barn- eller ungdomsåren, men kan även uppträda i vuxen ålder hos den drabbade).

    Summasumarum: skaffa INTE barn efter 35 och gör det ABSOLUT inte efter 45.


    Vilken tur att minna vänners och mitt eget barn har fått tur i genitikens lotteri.

    Trots att de flesta har fått ett eller flera barn efter 35 så har ingen visat något drag av psykisk ohälsa (de flesta har blivit 20 och några 25, någon enstaka 30).

    Inte heller har vi psykisk ohälsa i vår släkt där vi har oförskämdheten att föda flera barn efter släkt 35.

    Däremot har jag i bekantskretsen några yngre föräldrar och trots att föräldrarna är välfungerande så har några flera barn med problematik.

    Så genetikens lotteri är oförutsägbart.

    Din egen personliga eller professionella erfarenhet.

    Nu vet jag att du avskyr äldre föräldrar
  • annabellelee

    Ni som tycker att det är helt fel att bli pappa över 45 år, tycker ni också att det är helt förkastligt att människor med adhd skaffar barn? För där är ju risken att barnen får en diagnos riktigt hög. Anser ni att folk som har bipoläritet bör hindras att skaffa barn? Bipoläritet har en tydlig ärftlig komponent.

    Ska man alltså avstå från barn om risken för sjukdom är på något sätt förhöjd? Sjuka, funtionsnedsatta eller människor med diagnoser och psykisk sårbarhet bör inte få föröka sig?

    Inga barn för de som på något sätt har ökad risk för "problem" vare det beror på ålder eller ärftlighet, utan bara friska individer i lämplig ålder får skaffa avkomma?

    Det låter verkligen inte som speciellt trevliga tankegångar.

  • Midsommarkogsnäva
    Skogssport skrev 2020-09-27 19:50:17 följande:

    Har länkat i tråden redan. Annars har du ju Google. Sök på typ äldre pappa risk eller något i den stilen.


    Jag har läst länken och kunde inte hitta något om att våldtäktsmän och sadistiska kvinnor beror på äldre fäder. Kunde ej heller finna något på google.
  • Mint
    Skogssport skrev 2020-09-27 17:34:15 följande:

    Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.

    Alla barn är mellan 8-16 år.


    Oj då, jobbigt! Både med så många barn och med så många familjemedlemmar med NPF...

    Enligt en del Google-träffar verkar det som att Adhd har en ärftlighet på ca 80%. Enligt en annan källa; ?lika ärftligt som längd?. Oprecist men ändå talande.
  • Skogssport

    Så kan det vara och man kan få det av att pappan är äldre också, då kvalitén på spermierna blir sämre, precis som kvalitén på äggen blir sämre vid stigande ålder.

    Det optimala torde kanske vara att frysa ner såväl sperma som ägg när man är mellan 20-29 år och sedan skaffa barn vid 35-40.


    Mint skrev 2020-09-28 06:59:48 följande:

    Oj då, jobbigt! Både med så många barn och med så många familjemedlemmar med NPF...

    Enligt en del Google-träffar verkar det som att Adhd har en ärftlighet på ca 80%. Enligt en annan källa; ?lika ärftligt som längd?. Oprecist men ändå talande.


  • Mint
    Skogssport skrev 2020-09-28 08:34:34 följande:

    Så kan det vara och man kan få det av att pappan är äldre också, då kvalitén på spermierna blir sämre, precis som kvalitén på äggen blir sämre vid stigande ålder.

    Det optimala torde kanske vara att frysa ner såväl sperma som ägg när man är mellan 20-29 år och sedan skaffa barn vid 35-40.


    Något som tydligen också påverkar spermiernas kvalitet är hur tätt mannen får utlösning.

    www.1177.se/Skane/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/blir-spermierna-battre-efter-en-tids-sexuell-avhallsamhet/

    Skulle vara intressant att se den parametern också i en undersökning. Rent fördomsmässigt kanske man tänker att yngre par har samlag oftare, t ex.
  • Skogssport

    De blir bättre på att simma, men kvaliten ändras inte.

    Hos gamla ändras kvaliten och fostret kan få psykiska problem.

    Viss skillnad där du.


    Mint skrev 2020-09-28 09:38:13 följande:

    Något som tydligen också påverkar spermiernas kvalitet är hur tätt mannen får utlösning.

    www.1177.se/Skane/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/blir-spermierna-battre-efter-en-tids-sexuell-avhallsamhet/

    Skulle vara intressant att se den parametern också i en undersökning. Rent fördomsmässigt kanske man tänker att yngre par har samlag oftare, t ex.


  • Less is more

    Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder

    kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.

    Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.

    Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.

  • Skogssport

    80- och 90 talisterna har äldre föräldrar som gav dom diagnosen och de i sin tur till sina barn.

    Kanske...

    Faktum kvarstår att schitzo, bipolaritet, självmord, OCD och annat beror på pappans höga ålder. Det är fakta från forskning som inte går att komma ifrån.


    Less is more skrev 2020-09-28 10:02:15 följande:

    Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder

    kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.

    Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.

    Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.


  • sextiotalist
    Skogssport skrev 2020-09-28 10:11:34 följande:

    80- och 90 talisterna har äldre föräldrar som gav dom diagnosen och de i sin tur till sina barn.

    Kanske...

    Faktum kvarstår att schitzo, bipolaritet, självmord, OCD och annat beror på pappans höga ålder. Det är fakta från forskning som inte går att komma ifrån.


    Du måste skilja på riskhöjning och risk.

    Ja, det är en förhöjd risk.

    Men fortfarande från en väldigt låg nivå.

    Den stora majoriteten av barn som föds av äldre föräldrar har inte någon problematik. Vilket man är väldigt tydlig med från forskarhåll.

    Siffrorna i procent ser stora ut.

    Men ponera att antalet barn som föds med autism är c:a 1 %, då innebär en 55% riskhöjning att det då blir 1,5 %.

    Totalt är det 1/150 som har autism

    ADHD är vanligare, men då med en stark ärftlig faktor

    35 000 har schizofreni i Sverige

    2% har ocd

    Så även om du slår ihop allt så är det inte många
  • sextiotalist
    Skogssport skrev 2020-09-28 10:11:34 följande:

    80- och 90 talisterna har äldre föräldrar som gav dom diagnosen och de i sin tur till sina barn.

    Kanske...

    Faktum kvarstår att schitzo, bipolaritet, självmord, OCD och annat beror på pappans höga ålder. Det är fakta från forskning som inte går att komma ifrån.


    Du måste skilja på riskhöjning och risk.

    Ja, det är en förhöjd risk.

    Men fortfarande från en väldigt låg nivå.

    Den stora majoriteten av barn som föds av äldre föräldrar har inte någon problematik. Vilket man är väldigt tydlig med från forskarhåll.

    Siffrorna i procent ser stora ut.

    Men ponera att antalet barn som föds med autism är c:a 1 %, då innebär en 55% riskhöjning att det då blir 1,5 %.

    Totalt är det 1/150 som har autism

    ADHD är vanligare, men då med en stark ärftlig faktor

    35 000 har schizofreni i Sverige

    2% har ocd

    Så även om du slår ihop allt så är det inte många
    Less is more skrev 2020-09-28 10:02:15 följande:

    Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder

    kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.

    Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.

    Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.


    Det gäller att se siffrorna i rätt perspektiv.

    Utan att ha källor så tror jag att antalet med problematik med yngre föräldrar är fler. Det kan ju också vara så att äldre föräldrar ger ett annat stöd och redskap själv som gör att barn med lättare problematik inte behöver samhällets hjälp.
  • Less is more

    Ja, det är sant. Det är ju många faktorer som påverkar.

    Jag tänker att folk mycket väl kan skaffa barn efter 30. Den största risken är att inte bli gravid alls eller få missfall.

    Men sen är det ju trist att nyblivna pappor efter 50 kanske inte hinner leva lika länge med sina barn. Det är väl det tråkiga faktumet.

  • Mint
    Skogssport skrev 2020-09-28 09:45:56 följande:

    De blir bättre på att simma, men kvaliten ändras inte.

    Hos gamla ändras kvaliten och fostret kan få psykiska problem.

    Viss skillnad där du.


    Fast i länken står det att antalet DNA-skadade spermier är färre om mannen får utlösning oftare, du.
  • Mint
    Less is more skrev 2020-09-28 10:02:15 följande:

    Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder

    kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.

    Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.

    Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.


    Samma här, träffar många barn med npf-diagnoser och min erfarenhet stämmer med din. Nu ändrar det ju inte på fakta (att riskerna höjs från mikroskopisk till minimal) utan kanske snarare är ett tecken på hur diagnoserna hanteras i familjerna.
Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!